Auteur Topic: Kortwieken  (gelezen 27100 keer)

Cosch

• Gast
Kortwieken
« Gepost op: december 31, 2004, 11:11:32 am »
ff een leuk polletje openen!

Wat vinden jullie van Kortwieken? Dus niet of jullie het hebben gedaan.

Ik vind het wel goed, want wat kan een vogel nou vliegen in een klein huiskamertje! Het is toch veel beter dat zijn wereld vergroot word door hem overal mee te kunnen nemen. Zomers lekker buiten lopen. Zelfs swinters kan dat!

Gr Corina

Aaran

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2004, 11:45:55 am »
Ik heb toen ik Lolly kreeg haar gewiekt omdat het een verwilderde vogel was, zo kreeg ik sneller controle over haar,

Ik ben voor wieken omdat ik het beter vind voor de papegaai, ze zijn hier door dat ze gewiekt zijn, de gehele dag uit de kooi, dit zou nooit kunnen als ze konden vliegen ivbm, instinct van mijn honden.

Zomers ben ik zeer voor omdat ik elke dag dan even met aaran door de wijk heen loop en je ziet hem dan echt genieten, ook zit hij dan over dag in zijn speel boom achter thuis.

Ik kan het eigenlijk niet meer dan aanraden, maar goed het blijft altijd een eigen keuze die ieder voor zich moet maken.

Ik heb deze keuze gemaakt en ik denk dat het ten goede komt van mijn vogels.

Mensen hier in de wijk reageren altijd met aaaaaaah, zielig kan die niet vliegen, "nee hij kan niet vliegen maar hij mist niks" is dan mijn antwoord, ik leg ze ook uit dat ze de hele dag los zitten en achter thuis een klimboom hebben, geef ze dan ook een vergelijking met de meeste papegaaien die kunnen vliegen en de hele dag voor het raam naar buiten kijken en nooit buiten komen, maar blij mogen zijn met af en toe s'avonds een vlieg uurtje.

Ik vind dat het zelfde als een kind een lolly (snoep lolly he  ;) hoor jullie al weer denken!) voor houden die nooit mag likken!

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2004, 12:02:48 pm »
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de omstandigheden bij jou thuis. Zijn er andere dieren die evt. een gevaar vormen voor een rondvliegende gaai? Hoe groot is jouw huiskamer? Kortom hoe gevaarlijk is het voor de vogel om bij jou thuis te vliegen?

Ik ben ooit fel tegen geweest. Maar ik zie nu ook de voordelen. Ik denk dat een ieder dit voor zich moet bepalen, altijd voorop houdend.... wat is het belang van de vogel?

Lovey is ook gewiekt. Het vliegen mist ze niet. En.... ze is altijd los als wij thuis zijn. Maar het is wel zo dat als er een slagpen terug komt groeien... ze die meteen afbreekt. Haar staart is ze ook kwijt, omdat er geen slagpennen meer zitten die de staart beschermen. Dat zijn dan weer de nadelen. Het is net een kuikentje.

Whiskey is niet gewiekt. Die heeft een krom pootje dus als we die ook nog eens wieken... nee dat wil ik niet. En zoveel vliegt ie niet meer. In het begin wel, om het huis te verkennen, maar nu vind ie het wel best zo, als hij maar bij ons zit.

De aga's zijn wel gewiekt. Ik wil namelijk niet dat ze naar de kooi van die grijzen vliegen. Als ze daar aan de tralies komen te hangen kunnen ze zo een voetje kwijt zijn...

Maar ik blijf er wel bij.... een vogel met lange vleugels blijft wel vreselijk mooi om te zien!!

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2004, 12:06:09 pm »
Ja dat klopt. Ik heb Coco nog niet gewiekt. Ga het wel doen.

Maar nu heeft hij weer een volledige vleugel. Dat is inderdaad wel mooi hoor!
 8)

Maar ja!

Gr Corina

Eefjuh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2004, 12:16:16 pm »
Anders..

Kera is gewkortwiekt omdat hier niet te vliegen valt in huis..

Naar buiten zal ze ALTIJD met een tuigje om gaan, vanwege dat kortwieken niet veilig genoeg daarvoor is..

Daarbij is ze op een vriendelijk manier gekortwiekt, dus ze kan nog wel redelijk wat vliegen, dit zal ik ook altijd zo houden want als je op die andere manier kortwiekt, kunnen ze echt bijna niks meer..

Kera vind t best dat ze gekortwiekt is, daarbij zijn dr pootspieren nu hardstikke goed ontwikkeld, en ik heb natuurlijk dr klimboom dus ze komt niks te kort!

Maar bij vogels zoals parkietjes en aga's eigenlijk ook, kan ik t niet zo goed snapeen, omdat die helemaal niet zulke goeie klimmers zijn.. er zijn uitzonderingen dat ze ECHT moeten worden gekortwiekt, maar als t niet hoeft vind ik t zielig :(

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 31, 2004, 12:18:46 pm »
Daarbij is ze op een vriendelijk manier gekortwiekt, dus ze kan nog wel redelijk wat vliegen, dit zal ik ook altijd zo houden want als je op die andere manier kortwiekt, kunnen ze echt bijna niks meer..

Bedoel je leewieken???

Als het goed is is korrtwieken wel veilig buiten! Anders is het niet goed gedaan! Maar als ze een tuigje accepteerd dan is dat natuurlijk het beste!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: december 31, 2004, 12:25:38 pm »
Anders. Ik heb Sjakko al 4 jaar en niet gewiekt. Gaat eigenlijk prima zo. Toch twijfel ik wel eens en dat ook door de voordelen....  (nu staat ie in de zomer in de kooi buiten, wat ie trouwens ook al heerlijk vindt, maar hij zou dan op een klimboom kunnen. Hoewel, met al die katten hier..). ;)
« Laatst bewerkt op: december 31, 2004, 18:05:22 pm door Loes »

Eefjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2004, 13:47:38 pm »

Bedoel je leewieken???

Als het goed is is korrtwieken wel veilig buiten! Anders is het niet goed gedaan! Maar als ze een tuigje accepteerd dan is dat natuurlijk het beste!
Neej.. in mijn topic over kortwieken kun je lezen dat er 3 verschillende manieren zijn.. de eerste 3 laten zitten en dan de rest knippen, alles kort af knippen, of wat kera heeft, in een boog..

Daarbij is kortwieken en los ZEKER niet veilig buiten, meerdere mensen van dit forum hebben het al eens meegemaakt, zodra de wind onder de vleugels komt kunnen ze echt nog wel weg vliegen..

Kortwieken is gewoon niet veilig genoeg, tenzij je je vogel volledig vertrouwd in het niet wegvliegen mocht ie toch de wind van voren krijgen :P

Leewieken is verboden, en wat anders dan korwieken ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 31, 2004, 13:49:04 pm »
Dat weet ik. Daarom vond ik het al zo raar dat jij dat aankaartte.
Gr Corina

Aaran

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 31, 2004, 17:00:14 pm »

Kortwieken is gewoon niet veilig genoeg, tenzij je je vogel volledig vertrouwd in het niet wegvliegen mocht ie toch de wind van voren krijgen :P

Je vogel gaat heus niet ineens door die wind vlaag de beste vlieger worden hoor, ze kunnen eens 5 meter verder komen.

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 31, 2004, 17:37:36 pm »
Ik heb gekozen 'Anders'. Ik ben inmiddels voorstander van kortwieken, niet alleen omdat de vogel mee naar buiten kan, maar om meer redenen.

Ik heb nu een ongewiekte en twee gewiekte gaaien. De laatste twee zijn zelfverzekerder, maar vooral vindingrijker! Zeker niet zieliger. Ik hoor wel eens dat gewiekte gaaien niet naar de verzorger kunnen komen. Dat is onzin. Als ik ga badderen in de badkamer dan kan ik er op wachten, maar even later staan er twee gaaien voor de deur of ze binnen mogen komen (badkamer is wel op de benedenverdieping). Momenteel weten ze precies hoe ze van de gaaienspeelplaats terug naar de bovenkant van de kooi aan de andere kant van de kamer kunnen komen. Het grappige is dat als ik per ongeluk de bezem tegen de eettafel heb gezet, ze ook meteen op tafel klimmen via de bezemsteel!

Favo en Middel gaan ook overal mee naar toe en komend jaar gaan ze ook mee naar buiten, maar ik ben daar zelf nog niet vertrouwd op. Kort na het wieken kwamen ze een meter of twee ver. Nu komen ze een meter of vijf ver! Want oh wat zijn ze slim. Hoe verder ze willen komen, hoe hoger ze eerst gaan klimmen....

Andere reden dan het meenemen van de grijsjes hier om te kortwieken, zijn, twee open zeeaquaria, een plafondventilator en een toch niet al te grote woonkamer.

Ik was eerst ook fel tegenstander van kortwieken, maar ik heb nu de voordelen gezien en Favo en Middel zijn allesbehalve zielig, dus dat mag de reden van niet-kortwieken niet zijn. Riboet moet er komend jaar aan geloven. Ik ben benieuwd of ik dan ook nog wat in gedrag zie veranderen. Aan de ene kant is Riboet heel dominant (denken dat je alles kan en vooral MAG!), aan de andere kant veel schrikachtiger dan die andere twee.
Hoewel nieuwe dingen altijd worden beschouwd als iets dat je moet onderzoeken (behalve als het in je eigen kooi is, dan is het eerst even wennen).

Ik vind het overigens niet eerlijk tegenover de vogel als deze wordt gekortwiekt en vervolgens wordt er weinig met de vogel ondernomen.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 31, 2004, 18:06:08 pm »
Riboet lijkt dan op Sjakko, aan de ene kant schrikkerig, aan de andere kant dominant...
 :)

Daingean

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 01, 2005, 10:46:37 am »
Niet goed... grasjes horen te vliegen!

Ok, ik heb grasjes, iets anders dan een grote gaai..

(wie zegt trouwens dat Grasjes geen goede klimmers zijn?)

Mijn vogeltjes zijn beide gewiekt...Coco omdat hij zichzelf verminkt heeft (en nog steeds elke nieuwe pen die dorkomt stuk vreet) Ukkie is gewiekt omdat Coco het is...

Ukkie hebben we nog niet zo lang en is nog jong... We zonden het niet eerlijk tegenover Coco als Ukkie in de "kennismakingsperiode" steeds weg zou kunnen vliegen van Coco, terwijl Coco dat niet kan.. 

Ukkie word niet opnieuw gewiekt, ook niet als Coco besluit om door te blijven gaan met slopen.

Voor een grote gaai weet ik niet wat ik er van denk... Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de vogel ook fijner moet zijn om niet te kunnen vliegen...juist omdat vliegen binnenshuis zeer lastig is, met al die obstakels...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: januari 01, 2005, 14:32:06 pm »
Sjakko vliegt toch in een vrij klein huis precies waar hij naar toe wil.... hij maakt de wendingen keurig, gewoon geleerd zich aan te passen in het vliegen in een huis..

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2005, 09:11:44 am »
Coco op zich ook wel! Hij kan goed vliegen. Maakt de goede bochten. Maar als hij moe word van rondjes vliegen gaat er geheid wat fout. Dan kun je merken dat hij die conditie niet heeft! Dan gaat tie steeds lager en laat hij zich maar gaan! Dus tegen het raam! Daarom heb ik zoiets van! Hij heeft er in principe niks aan! Hij heeft er meer aan als hij buiten kan lopen en mee kan naar bepaalde mensen of een eindje rijden in de auto ofzo!
En wat jij zegt Natas heb ik ook gehoord. Als ze goed gekortwiekt zijn kunnen ze niet meer wegvliegen!

De reden dat Coco nog steeds kan vliegen is dat ik wil leren hoe ik het bij moet houden. En daarvoor wil ik naar Hooimeijer, maar dat kost geld! Vandaar! Maar ik wil binnenkort wel gaan!

Gr Corina