Auteur Topic: Kortwieken  (gelezen 27323 keer)

Offline --Lydia--

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is top
Re: Kortwieken
« Reactie #135 Gepost op: juli 04, 2005, 22:23:27 pm »
Hoi Reina,

Ik vind dat je gelijk hebt.
Iedere papegaai is anders en als ze iets echt niet willen heb je dat gauw genoeg door.
Jammer alleen dat onze grijze zelfs geen tuigje om wil.
Maar ja, dan maar buiten in de kooi. Vindt ie ook leuk.  ;)

Pluisje

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: januari 22, 2006, 00:19:09 am »
Aphyna en Mango zijn bewust niet gekortwiekt. En het heeft verschillende redenen.
Ik wil dan ook duidelijk maken dat ik NIET tegenstander ben van het kortwieken,
maar naar mijn mening moet het voor elke individuele vogel besloten worden wel of niet kortwieken.

Aphyn is een watje en iedereen is makkelijk de baas over Aphyn. Ze heeft ook geen staart. Om wat zekerheid en
zelfvertrouwen te geven is Aphyn niet gekortwiekt. Daarbij was ze de eerste keer erg slecht gekortwiekt (spijtig genoeg)
als kuiken voordat ze ooit had kunnen leren vliegen. En we hebben samen leren vliegen toen voor het eerst haar vleugels kompleet waren.
Oh! Wat was Aphyna trots op haar eerste vlucht!!!! :thumsup:

Mango is een ander verhaal. Er zijn twee scholen wel of niet kortwieken. Amerikaanse school zegt "het moet".
Ik krijg ook een engels blad "Parrots" en daar staan steeds meer geluiden in van: het kan ook anders: laat de vleugels!!!

Dus we hadden baby Mango en we dachten: OK we proberen of we een vogel kunnen opvoeden zonder
te kortwieken. En we hadden de "amazona vampiera" (waarbij ze niet te hanteren was) periode gehad waarbij ik echt een schaar pakte en dacht
zo "het gaat echt niet meer". Gelukkig niet gedaan. Het is uiteindelijk ons toch gelukt om goed opgevoed ( en ik bedoel
we kunnen alles met haar, ze vliegt op commando naar je toe, je kan haar altijd op laten stappen wanneer het nodig is.... enz.)

En ja we gaan altijd met onze vogels naar buiten, terrasje pikken of zo... uiteraad in een tuigje  ;)

Maar nogmaals ik vind dat de beste oplossing van probleemgedrag is kortwieken. Ik wilde alleen mijn ervaring met jullie delen.  :-*

jeske5

• Gast
« Reactie #137 Gepost op: januari 22, 2006, 01:13:22 am »
als een vogel gewiekt is en er groeit

Pluisje

• Gast
« Reactie #138 Gepost op: januari 22, 2006, 01:43:55 am »
Volgens mij kan je in de lijn van algkekortwiekte veren afknippen zodra hij buiten de lijn aangroeit,
want het bloedpennen (en dat is het belangrijkste om op te letten!!)  zitten dan (als het goed gekortwiekt is) altijd eronder.
Maar misschien krijg je nog betere tip erover  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #139 Gepost op: januari 22, 2006, 09:56:22 am »
Ik wacht w

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #140 Gepost op: januari 22, 2006, 11:14:22 am »
Ik wist dit eerst ook niet.
Nu knip ik er een puntje af om te weten welke veer het is,
en als ie dan is uitgegroeid knip ik hem eraf.
Eigenlijk wil ik ze in de winter laten aangroeien,maar als alles is aangegroeid
vind ik het een beetje eng om het zelf te doen.

jeske5

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: januari 22, 2006, 12:24:07 pm »
ik heb ze tot nu toe ook altijd afgeknipt in de 'gekortwiekte lijn' (of hoe je dat dan ook zegt  :P)
Maar als ik het goed begrijp is het gevaar hiervan dat je in de bloedpennen knipt?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #142 Gepost op: januari 22, 2006, 12:52:03 pm »
Ja,volgens mij alleen wanneer ze erg kort geknipt zijn.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #143 Gepost op: januari 22, 2006, 16:26:08 pm »
Nooit geweten.
Stichting de Moderne Papegaai heeft mij eens uitgelegd dat je eigenlijk elke dag met een schaartje er langs moet. Dat leek mij wat veel, maar de mevrouw van SMP zei dat je minimaal elke week moest knippen! Hoe zit dat dan? (niet dat ik me er aan hoe overigens)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #144 Gepost op: januari 22, 2006, 16:32:47 pm »
  :o elke week ? Weer wat nieuws dat heb ik nog nooit gehoord.
 Lijkt me niet nodig...tenzij haar vogel elke week een nieuwe veer krijgt  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: januari 22, 2006, 16:57:32 pm »
Nooit geweten.
Stichting de Moderne Papegaai heeft mij eens uitgelegd dat je eigenlijk elke dag met een schaartje er langs moet.

:-X

Tommy

• Gast
« Reactie #146 Gepost op: januari 22, 2006, 17:44:59 pm »
Ik denk eigenlijk dat je dat verkeerd begrepen hebt hoor ;)
Wat sommigen wel doen is iedere dag de vleugels spreiden en dan de schaar laten zien, of doen alsof...zo wennen ze aan de schaar enzo en is het niet eng als je echt gaat bijknippen.

Tommy

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: januari 22, 2006, 17:47:27 pm »
ik heb ze tot nu toe ook altijd afgeknipt in de 'gekortwiekte lijn' (of hoe je dat dan ook zegt  :P)
Maar als ik het goed begrijp is het gevaar hiervan dat je in de bloedpennen knipt?

Dat doe ik ook en heb nog nooit problemen gehad. Zo kort zijn ze nml ook niet gewiekt ;)

billy

• Gast
« Reactie #148 Gepost op: januari 22, 2006, 20:50:46 pm »
Nooit geweten.
Stichting de Moderne Papegaai heeft mij eens uitgelegd dat je eigenlijk elke dag met een schaartje er langs moet. Dat leek mij wat veel, maar de mevrouw van SMP zei dat je minimaal elke week moest knippen! Hoe zit dat dan? (niet dat ik me er aan hoe overigens)

Dat heb je denk ik verkeerd begrepen, wel kan het zo zijn dat er soms een paar lange pennen tussen kunnen zitten, bij mijn amazone was dat al een paar dagen na het wieken, en soms gebeurt dat nog en dat 'kan'link zijn met een beetje wind buiten, dus altijd controleren dat kan ook door ze te observeren tijdens het sproeien bv.
Groetjes Els

Jonkie

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: januari 22, 2006, 22:02:05 pm »
Dat doe ik ook en heb nog nooit problemen gehad. Zo kort zijn ze nml ook niet gewiekt ;)

Heeft mijn vogeltje ook gewiekt met goed resultaat: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,11457.30.html
Voordat ik een Aga had was ik tegen, nu ben ik absoluut voor! :thumsup:

Gr.v. Gijs

PS: Met iedere dag bijwieken wordt misschien bedoelt: Iedere dag in de eerste 2 wkn. zodat je zeker weet dat de vogel er niet aan went en toch wegvliegt.