Sjakko vliegt toch in een vrij klein huis precies waar hij naar toe wil.... hij maakt de wendingen keurig, gewoon geleerd zich aan te passen in het vliegen in een huis..
Ja, ik verbaas me erover dat Riboet, toch een kooivogel, ook erg precies is in wendingen en landingen. Er is hier nog geen vlucht tegen het raam geeindigd sinds zij weer in huis is. Ze landt alleen niet graag op onbekende dingen dus als ze vliegt, is het best om een hand uit te steken, dan komt ze daarop landen (of op je hoofd, minder leuk). Toch vind ik dat ze hier niet lekker de vleugels uit kan slaan, teveel gevaren (open bakken, open keuken).
De vergelijking met kinderen de benen afhakken omdat er gevaren in huis zijn, gaat mij wel wat ver; een kind verzuipt niet in een aquarium, een kind kan van te voeren al aanvoelen dat een gaskachel heet is, een vogel voelt het pas als ie al geland is en veren branden ook veel makkelijker dan handen.
Middel zat toen ie ongewiekt was op een staande lamp met een halogeenlamp erin. Toen we hem eraf wilden halen (en dat was toch secondenwerk!) was er al een staartveer verschroeid. Kinderhandjes komen niet bij een staande lamp, ongewiekte gaaien dus wel. En dan heb ik het nog niet eens over het knaagwerk aan electriciteitsdraden

.
Overigens waren de aga's die mijn zus en ik hadden allen ongewiekt en ik denk ook dat ik kleinere vogels niet zou wieken, die hebben zelfs in een kleine kamer veel meer mogelijkheden. Overigens was het ook vaak bij de aga's voldoende om een hand naar boven te steken om ze te 'halen'.
Wat ik wel een voordeel vind van ongewiekte vogels: je bent veel oplettender. Als ik nu naar de vogels buiten ga en de deur valt niet goed achter me in het slot, dan heb ik zoiets van: ach ik ben er zoweer en die twee gaaien vliegen toch niet weg. Met de aga's was het goed om je heen kijken voor je een deur door ging, opletten dat ze niet bij het ventilatierooster gingen zitten, of het kleine raampje wel dicht was en eten koken in de keuken/woonkamer als de vogels los waren was een no-no! Niet dat ik nu met gewiekte gaaien nonchalant ben geworden, maar de alertheid voor gevaren lijkt wel wat minder!
En natuurlijk blijft een vliegende vogel gewoon een prachtig gezicht.
Maar een vliegende Riboet in de woonkamer geeft mij meer het gevoel van: ohoh, waar ga je landen en is alles in de keuken uit en kijk je uit voor de gaskachel! Dat vind ik dan weer wat minder

.
Groeten,
Barbara