Ik heb gekozen 'Anders'. Ik ben inmiddels voorstander van kortwieken, niet alleen omdat de vogel mee naar buiten kan, maar om meer redenen.
Ik heb nu een ongewiekte en twee gewiekte gaaien. De laatste twee zijn zelfverzekerder, maar vooral vindingrijker! Zeker niet zieliger. Ik hoor wel eens dat gewiekte gaaien niet naar de verzorger kunnen komen. Dat is onzin. Als ik ga badderen in de badkamer dan kan ik er op wachten, maar even later staan er twee gaaien voor de deur of ze binnen mogen komen (badkamer is wel op de benedenverdieping). Momenteel weten ze precies hoe ze van de gaaienspeelplaats terug naar de bovenkant van de kooi aan de andere kant van de kamer kunnen komen. Het grappige is dat als ik per ongeluk de bezem tegen de eettafel heb gezet, ze ook meteen op tafel klimmen via de bezemsteel!
Favo en Middel gaan ook overal mee naar toe en komend jaar gaan ze ook mee naar buiten, maar ik ben daar zelf nog niet vertrouwd op. Kort na het wieken kwamen ze een meter of twee ver. Nu komen ze een meter of vijf ver! Want oh wat zijn ze slim. Hoe verder ze willen komen, hoe hoger ze eerst gaan klimmen....
Andere reden dan het meenemen van de grijsjes hier om te kortwieken, zijn, twee open zeeaquaria, een plafondventilator en een toch niet al te grote woonkamer.
Ik was eerst ook fel tegenstander van kortwieken, maar ik heb nu de voordelen gezien en Favo en Middel zijn allesbehalve zielig, dus dat mag de reden van niet-kortwieken niet zijn. Riboet moet er komend jaar aan geloven. Ik ben benieuwd of ik dan ook nog wat in gedrag zie veranderen. Aan de ene kant is Riboet heel dominant (denken dat je alles kan en vooral MAG!), aan de andere kant veel schrikachtiger dan die andere twee.
Hoewel nieuwe dingen altijd worden beschouwd als iets dat je moet onderzoeken (behalve als het in je eigen kooi is, dan is het eerst even wennen).
Ik vind het overigens niet eerlijk tegenover de vogel als deze wordt gekortwiekt en vervolgens wordt er weinig met de vogel ondernomen.
Groeten,
Barbara