Auteur Topic: Kortwieken  (gelezen 27221 keer)

Reina

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #60 Gepost op: mei 31, 2005, 10:18:26 am »
en wanneer moet je het weer bij laten knippen

Cosch

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: mei 31, 2005, 10:25:32 am »
Mijn grijze roodstaart heb ik zo gekortwiekt. En hij kan zo mee naar buiten ja.
Zonder tuigje.

Kijk maar:

Zo ziet het er uit als de vogel helemaal gekortwiekt is. Dus voor het zicht zijn alleen de punten van de vleugels weg!

Maar je moet er op letten dat de pennen kort genoeg zijn geknipt. Dat kun je doen door hem op de grond te zetten en af te wachten totdat hij probeert te vliegen. Dan kun je zien of hij nog omhoog komt. En elke keer als je hem mee naar buiten neemt, even kijken of er weer een veer door is gegroeid.
Ik knip die veer er dan af zodra hij uit is gegroeid. En op die manier moet je het bijhouden, als je hem zo los mee naar buiten neemt.

Gr Corina

« Laatst bewerkt op: mei 31, 2005, 10:30:03 am door Cosch »

Reina

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: mei 31, 2005, 10:31:43 am »
Hoe kan ik het dan zelf doen? ik weet niet of ze dat toelaat. wij laten eerst de dierenwinkel dat maar doen, maar ik wil het best wel bijhouden, maar ik weet niet of ik dat durf en of ze het toelaat ja of nee, en moet die veer dan helemaal uitgegroeid zijn eerder dat je het dan mag knippen

Cosch

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: mei 31, 2005, 10:41:30 am »
Dat moet je dan oefenen. Of je de vleugel mag uitvouwen.
Coco heeft het ook liever niet. Maar ja, die heeft pech!  ;D Ik doe het toch!
Ja de veer moet uitgegroeid zijn.
Ik heb het ook eerst laten doen en houd het zelf bij!

Gr Corina

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #64 Gepost op: mei 31, 2005, 11:06:14 am »
Heb geen mening. Ik vind kortwieken goed, omdat ze dan mee naar buiten kunnen zonder de angst te hebben dat ze er vandoor kunnen gaan. Maar ik vind ook dat een gaai moet kunnen vliegen. Zo zijn ze nu eenmaal geboren.

Cosch

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: mei 31, 2005, 11:25:25 am »
Tja. Ik denk dat ze dat voorrecht al kwijt zijn doordat ze hier in nederland geboren zijn. Ze zullen nooit zo kunnen vliegen als in het wild!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: mei 31, 2005, 11:40:42 am »
Nou onze Jojo is gekortwiekt bij de dierenwinkel. wat had ik het moeilijk zeg, ze was zo aan het krijzen, ze vondt het duidelijk niet leuk, ik kon het gewoon niet aan horen.
maar toen het gedaan was kon ze lekker op mijn arm weer terug naar huis en hoefde ze niet meer in die reiskooi. ze vondt het toch leuk. ze zat echt te genieten.

Hieronder zie je een foto waarop is te zien dat ze gekortwiekt is.
ik hoop dat het lukt om een foto te plaatsen weet niet hoe het moet

Cosch

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: mei 31, 2005, 11:44:46 am »
Jeetje, je bent al geweest??  :D
Zo te zien hebben ze verder doorgeknipt dan 7-10 pennen he?
Vliegt ze nu niet meer omhoog? Heeft ze het al geprbeerd om te vliegen?

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: mei 31, 2005, 11:49:33 am »
dat dacht ik dus ook al dat ze meer veren hadden geknipt dan 7 a 10 veren. is dat erg of niet?
In de winkel toen ze klaar zat ze weer op mijn arm en gleed eigenlijk uit omdat ik een glade jas had, maar ze kwam niet ver terecht, ze vloog niet echt. ik denk dat ze een metertje of 3 kwam. ze ging meer naar beneden dan omhoog

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #69 Gepost op: mei 31, 2005, 11:52:52 am »
Ik vind het een raar gezicht.... Maar vliegen kan ze niet meer... dus ze kan mee naar buiten, dat is natuurlijk lekker!! :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #70 Gepost op: mei 31, 2005, 11:54:54 am »
Tja. Ik denk dat ze dat voorrecht al kwijt zijn doordat ze hier in nederland geboren zijn. Ze zullen nooit zo kunnen vliegen als in het wild!

Gr Corina

Dat vind ik onzin hoor! Sjakko vliegt hier in huis precies zoals hij wil en ik vind het heerlijk dat hij dat kan.... De afstanden zijn naturulijk korter maar hij heeft wel het gevoel dat hij kan komen hier in huis waar hij wil en... op de manier waarvoor hij geschapen is... Het is niet voor niets dat ik de stap nog steeds niet kan nemen om hem te laten kortwieken, ik vind het zo zonde om hem zijn vliegen af te nemen...  :(

Cosch

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: mei 31, 2005, 11:59:21 am »
Dat vind ik onzin hoor!

En bedankt Loes. Nee hoor grapje.   :-*
Coco vond het ook heerlijk. Maar ze kunnen inderdaad kleine afstandjes vliegen. Dat kun je niet vergelijken met het vliegen in de vrije natuur. Waar ze voor geschapen zijn.

Gr Corina

Cosch

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: mei 31, 2005, 12:01:43 pm »
dat dacht ik dus ook al dat ze meer veren hadden geknipt dan 7 a 10 veren. is dat erg of niet?

Nee dat is niet erg maar dan was de rug nog bedekt geweest. Dan had je dat licht grijze stukje niet gezien. Maar gelukkig ruien vogels. Dus dat zal vanzelf wel weer een keer groeien en dat hoef je dan niet te knippen.

En nu maar oefenen met vleugels uitvouwen en gewend raken aan de schaar!  :thumbsup:

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: mei 31, 2005, 12:02:30 pm »
En daar gaat het om, als ze lekker mee kan naar buiten.
Ik was er eerst ook altijd optegen, maar ik heb net gezien hoe Jojo zat te genieten op mijn arm buiten, want toen we terug thuis waren stond onze buurman buiten en hebben we zeker 15 minuten meegepraat en jojo zat lekker te genieten op mijn hand.
wat ik ook erg knap van mijn lievelingentje vind is dat ze nooit poept op mij, hoelang ze ook bij mij zit. zodra ik haar op een hekje of iets anders zet of haar kooi dan poept ze daar gelijk. en dat heb ik haar niet hoeven leren. wat een top beestje is ze, ik ben echt trots op haar :-* :thumbsup: ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: mei 31, 2005, 12:07:51 pm »
Mooi he? Dat heb ik precies hetzelfde. Wat Loes zegt klopt ook. Vliegen is heerlijk voor ze. En dat word ze ook echt ontnomen. Maar als ik Coco zo los buiten heb zitten of in de boom, op mijn arm of ergens anders, dan geniet hij gewoon! Dat zie je!

Heel veel plezier en neem haar maar lekker overal mee naar toe!  :thumbsup:

Gr Corina