Auteur Topic: Kortwieken  (gelezen 27127 keer)

Ingmar

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2005, 09:14:22 am »
ik ben er niet voor, ik hak de benen van mijn kinderen ook niet af als ze net ff niet luisteren en overal aankomen, ook daar waar het gevaarlijk is. ;D

Cosch

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2005, 09:47:56 am »
Ik vind dat dat ook de verkeerde reden is om een vogel te kortwieken! Een vliegende vogel kun je nu eenmaal niet mee naar buiten nemen! Dan is tie weg! En in de zomer moet tie dan in een klein kooitje buiten staan! Hij zit dus altijd vast! Maar als je de vleugels wiekt, dan heeft hij veel meer mogelijkheden! Amders kan hij dat rondje van bijv 7 meter niet meer vliegen! Daar zal hij niet te veel aan missen denk ik!

Maar het is en blijft een moeilijk onderwerp!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2005, 11:35:03 am »
Sjakko vliegt toch in een vrij klein huis precies waar hij naar toe wil.... hij maakt de wendingen keurig, gewoon geleerd zich aan te passen in het vliegen in een huis..

Ja, ik verbaas me erover dat Riboet, toch een kooivogel, ook erg precies is in wendingen en landingen. Er is hier nog geen vlucht tegen het raam geeindigd sinds zij weer in huis is. Ze landt alleen niet graag op onbekende dingen dus als ze vliegt, is het best om een hand uit te steken, dan komt ze daarop landen (of op je hoofd, minder leuk). Toch vind ik dat ze hier niet lekker de vleugels uit kan slaan, teveel gevaren (open bakken, open keuken).
De vergelijking met kinderen de benen afhakken omdat er gevaren in huis zijn, gaat mij wel wat ver; een kind verzuipt niet in een aquarium, een kind kan van te voeren al aanvoelen dat een gaskachel heet is, een vogel voelt het pas als ie al geland is en veren branden ook veel makkelijker dan handen.
Middel zat toen ie ongewiekt was op een staande lamp met een halogeenlamp erin. Toen we hem eraf wilden halen (en dat was toch secondenwerk!) was er al een staartveer verschroeid. Kinderhandjes komen niet bij een staande lamp, ongewiekte gaaien dus wel. En dan heb ik het nog niet eens over het knaagwerk aan electriciteitsdraden :(.

Overigens waren de aga's die mijn zus en ik hadden allen ongewiekt en ik denk ook dat ik kleinere vogels niet zou wieken, die hebben zelfs in een kleine kamer veel meer mogelijkheden. Overigens was het ook vaak bij de aga's voldoende om een hand naar boven te steken om ze te 'halen'.

Wat ik wel een voordeel vind van ongewiekte vogels: je bent veel oplettender. Als ik nu naar de vogels buiten ga en de deur valt niet goed achter me in het slot, dan heb ik zoiets van: ach ik ben er zoweer en die twee gaaien vliegen toch niet weg. Met de aga's was het goed om je heen kijken voor je een deur door ging, opletten dat ze niet bij het ventilatierooster gingen zitten, of het kleine raampje wel dicht was en eten koken in de keuken/woonkamer als de vogels los waren was een no-no! Niet dat ik nu met gewiekte gaaien nonchalant ben geworden, maar de alertheid voor gevaren lijkt wel wat minder!

En natuurlijk blijft een vliegende vogel gewoon een prachtig gezicht.
Maar een vliegende Riboet in de woonkamer geeft mij meer het gevoel van: ohoh, waar ga je landen en is alles in de keuken uit en kijk je uit voor de gaskachel! Dat vind ik dan weer wat minder :(.

Groeten,

Barbara

Eefjuh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2005, 12:39:13 pm »
Volgens mij heeft hier op t forum ook ooit iemand meegemaakt dat de best gekortwiekte vogel nog met wind onder de vleugels ergens heenvloog..

Ik lees het vaak, en omdat ik kera zo heb gekortwiekt heeft niks te maken met de wel goed gekortwiekten die wel konden wegvliegen..  :-\

T is gewoon iets watje zelf moet weten..

Ik zal nog wel eens t verhaal opzoeken van een ara die de boom invloog en van boom naar boom ondanks ze waren gekortwiekt op de meest standaard manier..  :(

Aaran

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2005, 12:43:18 pm »
tja eef kun je doen, ik blijf erbijd at hoe ik wiek een grijsje niet kan vliegen, anders zou ik nooit mijn grijsje los laten buiten, en daarbij ik ga echt niet met mijn grijsjes naar buiten als het hard waait hoor  :-\

Eefjuh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2005, 13:31:19 pm »
Kan best, toch blijf ik erbij dat niet elke gekortwiekte vogel niet meer kan vliegen, misschien op jou manier niet meer maar t komt gewoon vaak genoeg voor dat ze toch kunnen wegvliegen..

Hoe dan ook blijven gekortwiekte vogels niet zeker voor niet wegvliegen tenzij je gewoon alles afknipt ofzow..

Maar goed.. iedereen zijn eieng mening, t zou gewoon zeer lullig zijn als de vogel toch in 1 keer weg kan vliegen, en daar hoeft niet eens een zwarewindstorm voor te staan...

Ik blijf er gewoon bij dat het veiligste een tuigje is tenzij de vogel echt helemaal aan je is gewend, en dan nog heb je kans op wegvliegen  :-\

Aaran

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 03, 2005, 13:33:19 pm »

maar ja dit word een welles nietus spelletje,

dus maar weer Ontopic.,

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 03, 2005, 13:37:13 pm »
Zoals ik lees heeft een ieder zijn mening (gebaseerd op de situatie bij hen in huis).... Dus ik zeg... hoe kort gewiekt.... altijd blijven opletten....  :)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: januari 03, 2005, 13:41:27 pm »
Ik was ontopic..........

Daarbij was ik al vanplan om dr niet verder op in te gaan, t is gewoon een waarschuwing voor de mensen die denken dat ze niet kunnen vliegen, want het kan soms echt nog wel!

Waarschuwen kan altijd... t zal je toch maar gebeuren als de vogel wel wegvliegt  :'(

Riboet

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: januari 03, 2005, 22:03:19 pm »
Als ik zie hoe weinig ver Favo en Middel eerst kwamen en hoe ver ze nu kunnen komen met hun gewiekte vleugels en dat ze zelfs van de leuning op de bank op de papegaaienspeelplaats kunnen springen (dus opvliegen) dan weet ik dat ik ook zeker moet opletten als ik ze mee naar buiten ga nemen en ik ben er dus gewoon nog niet klaar voor.

Vraagje, Eef, jij gebruikt een tuigje? Blijft je vogel dan proberen weg te vliegen, of verdwijnen die pogingen als hij of zij doorheeft dat ie dan toch steeds aan het einde van het tuigje komt?

Groeten,

Barbara

Bianca

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2005, 13:14:27 pm »
Toen junai nog wat kleiner was had ik een tuigje voor hem om mee naar buiten te gaan. Hij vond dat tuigje verschrikkelijk hij had helemaal geen aandacht voor de buitenwereld.
Toen heb ik junai laten kortwieken toen het kon. Nu ga ik zo met hem naar buiten zonder tuigje. Hij vliegt op de een of andere manier niet weg als hij bij me zit. Geweldig vind ie het en hij heeft het zo naar ze zin buiten. Ik hou wel altijd mijn duim op zijn pootjes zodat ie niet wegkan. Dit vind ie totaal niet erg.
Ik merk wel dat junai nu weer veel beter wegvliegt thius hahah hij komt een stukje verder.
Dus dan moet ik hem gewoon weer gaan knippen.

Dalijk in de zomer als we een dagje gaan vissen gaat junai altijd ook mee hij zal er dan wel aan moeten geloven om aan een tuigje mee te moeten want dan zitten we bij water en kan hij rustig op de rollator gaan zitten :)
maar ik ben voor kortwieken.
Je vogel heeft vele malen meer plezier aan het buiten zijn dan aan het heel soms maar vliegen. Daarbij was het gewoon gevaarlijk voor junai hij wou constant bij me zitten dus als ik aan het koken was kwam hij ook gewoon naar me toe vliegen. Hij had echt een keer in de pan beland ! LEvens gevaarlijk dus

Paco

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: mei 10, 2005, 22:41:48 pm »
Hallo.

In principe ben ik ook voor kortwieken......en dat komt doordat mijn eerste grijze roodstaart is weggevlogen! :'(
Deze is wel gekortwiekt, maar ik vind het geen mooi gezicht.
Hij heeft een prachtige grote vleugel en een soort mismaakt vleugeltje.
Ze hadden er in eerste instantie 3 grote pinnen aan laten zitten, maar doordat hij nogal eens een zware landing maakt werden die veren steeds korter en lelijker.
Maar ja het is afwegen......het 1 tegen het ander! ??? ???

Gr.

Cosch

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: mei 11, 2005, 08:57:50 am »
Klopt, het zal altijd een discussie blijven.
Er zullen aan beide optie ook altijd hele grote voordelen zitten. Dus het is een ieder voor zich denk ik!
Maar ik vind wel dat als je je vogel kortwiek, doe het dan goed! Dus ongeveer de eerste 7 pennen eraf!
Niet met de kans dat hij nog steeds weg kan vliegen als hij de wind er onder krijgt! Of nog steeds een stukje omhoog kan vliegen. Als hij dan de vrijheid ruikt dan kunnen ze veel verder komen dan je verwacht!

Gr Corina

ruudswart

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 13, 2005, 11:26:05 am »
Hallo,

Vanaf welke leeftijd kan je ongeveer gaan kortwieken???

Groet Ruud

Offline croky

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #29 Gepost op: mei 13, 2005, 11:33:12 am »
ik ben blij dat iago gekortwiekt is . Nu kan hij lekker mee naar buiten en kan lekker los in de kamer zitten zonder dat hij rond gaat vliegen. niet dat dat rondvliegen voor ons een probleem is maar hij kan zoich natuurlijk wel doodvliegen tegen bv het raam.