Aphyna en Mango zijn bewust niet gekortwiekt. En het heeft verschillende redenen.
Ik wil dan ook duidelijk maken dat ik NIET tegenstander ben van het kortwieken,
maar naar mijn mening moet het voor elke individuele vogel besloten worden wel of niet kortwieken.
Aphyn is een watje en iedereen is makkelijk de baas over Aphyn. Ze heeft ook geen staart. Om wat zekerheid en
zelfvertrouwen te geven is Aphyn niet gekortwiekt. Daarbij was ze de eerste keer erg slecht gekortwiekt (spijtig genoeg)
als kuiken voordat ze ooit had kunnen leren vliegen. En we hebben samen leren vliegen toen voor het eerst haar vleugels kompleet waren.
Oh! Wat was Aphyna trots op haar eerste vlucht!!!!

Mango is een ander verhaal. Er zijn twee scholen wel of niet kortwieken. Amerikaanse school zegt "het moet".
Ik krijg ook een engels blad "Parrots" en daar staan steeds meer geluiden in van: het kan ook anders: laat de vleugels!!!
Dus we hadden baby Mango en we dachten: OK we proberen of we een vogel kunnen opvoeden zonder
te kortwieken. En we hadden de "amazona vampiera" (waarbij ze niet te hanteren was) periode gehad waarbij ik echt een schaar pakte en dacht
zo "het gaat echt niet meer". Gelukkig niet gedaan. Het is uiteindelijk ons toch gelukt om goed opgevoed ( en ik bedoel
we kunnen alles met haar, ze vliegt op commando naar je toe, je kan haar altijd op laten stappen wanneer het nodig is.... enz.)
En ja we gaan altijd met onze vogels naar buiten, terrasje pikken of zo... uiteraad in een tuigje
Maar nogmaals ik vind dat de beste oplossing van probleemgedrag is kortwieken. Ik wilde alleen mijn ervaring met jullie delen.