Auteur Topic: Knip knip doet de schaar!  (gelezen 10006 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knip knip doet de schaar!
« Reactie #45 Gepost op: oktober 31, 2005, 19:39:37 pm »
Dankje voor je uitleg!

Ik vind het best heftig klinken  :o en pijnlijk  :(
Ik begrijp nu wat ermee bedoeld word  :thumbsup:

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #46 Gepost op: november 01, 2005, 00:34:32 am »
Hier de foto's zoals beloofd:

Let op de tang bij de tweede foto  :), waar je een waterpomptang al niet voor kunt gebruiken

Cosch

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: november 01, 2005, 08:48:46 am »
Het ziet er naar uit!  :'(
Maar is alles al wel goed gekomen bij hem?

Gr Corina

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #48 Gepost op: november 01, 2005, 12:26:28 pm »
Ozzie was erg in paniek door het hele consult en was erg aan het krijsen, daarom kreeg hij meer van het gas binnen dan nodig (en dr. Hedwig had de hoeveelheid al verkleind), dus het duurde wel ff voor hij weer bij bewustzijn was. Maar verder ging alles goed hoor  :thumbsup: Ze hoefde ook niet zoveel veren meer te trekken, alleen de restjes die dr. Feld over het hoofd had gezien :CENS ::)
Sinds dat laatste consult zijn er nog wel een paar veren uitgevallen, maar gelukkig niet afgebroken en hij heeft nu bijna volledige vleugels. De veren zijn niet heel mooi, maar ik ben al lang blij dat er geen echt rare dingen zijn gebeurd. Ozzie heeft alleen amper door dat ie nu kan vliegen, maar ook dat zal t.z.t. wel goedkomen (Ik weet namelijk nog niet of ik hem weer laat kortwieken, je kunt je wel voorstellen dat ik daar nu wel de buik van vol heb. Eerst maar even aanzien hoe Ozzie er op reageert en als het toch nodig is, naar dr. Hedwig). En als het zo goed blijft gaan, hoeven er geen veren meer worden getrokken  :thumbsup:.

Cosch

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: november 01, 2005, 12:34:31 pm »
Ja ja! Maar heb je ook foto's van hoe het eruit zag toen alles getrokken was? Kijk je dan gewoon tegen het vel aan ofzo? Wat raar dat de veren niet zo heel erg mooi meer zijn! Beschadigd of gewoon niet mooi gegroeid?

Ik kan me voorstellen dat je nu twijfel of je weer gaat kortwieken!  :)

Gr Corina

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #50 Gepost op: november 01, 2005, 13:09:14 pm »
Eigenlijk zie je er maar weinig aan hoor, als het allemaal getrokken is... ja de slagpennen ontbreken, maar als je gewoon kijkt valt het niet echt op (ziet er dan uit alsof hij flink gekortwiek is). En ik denk als je onder de dekveertjes gaat kijken, dat je dan vast wel vel ziet. Maar nadat alles getrokken was, heb ik Ozzie zijn vleugels een paar maanden met rust gelaten, omdat het wel pijnlijk voor hem is.
En zijn veren zijn raar omdat hij er veel aan zit, maar hij heeft soms ook afwijkende veren (we dachten eerst dat het PBFD was), de veerschagt wijkt dan af, waardoor de veren makkelijk uitvallen. En ook zitten er nog wel aardig wat stress-lijnen in. En hoe dat allemaal precies komt weet ik niet. Een deel zal misschien komen door het verkeerd kortwieken, maar sommige dingen ook niet, zoals die stresslijnen. Dr. Hedwig zei dat het ook misschien wel aangeboren was, maar dat dat niet meer na te gaan was, omdat hij toen niet bij haar onder controle stond. En het kan ook nog wel zijn dat ie over die rare veren heen groeit. En ze had vaker zulke veerproblemen gezien en dan bleek na allerlei dure onderzoeken dat er toch niet veel uitkwam.

Groetjes,
Wendy

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #51 Gepost op: november 02, 2005, 15:36:42 pm »
Ik blijf het wat eng vinden  :(
Dankje voor de foto's!

Riboet

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 02, 2005, 17:07:03 pm »
Ik herken in dit verhaal inmiddels veel bij Favo. Jaja, Favootje krijgt inmiddels weer slagpennen terug  :thumbsup:! Ben echter erg bang voor breuk (is al een paar keer gebeurt dus die stompjes moeten straks wel weer eerst uitvallen) omdat de nieuwe slagpennen geen steun aan anderen hebben. Maar het gaat nu de goede kant op. Aan beide kanten groeien nu een paar slagpennen naast elkaar terug dus nu kunnen ze elkaar weer steunen. Hier lijken de vlaggen wel wat anders. Bij Middel zijn ze breed en fors. Bij Favo groeien ze mooi van vorm maar smal terug. Gelijk aan de eerste slagpennen van de jonge gaaien (makkelijk vergelijkkingsmateriaal,  die Chico  :)).

Wat me wel opvalt, is dat de bijna volgroeide slagpen van Favo vol met die witte vlekjes zit, die we eerder op het forum behandeld hebben. Ik schaar die vlekjes dus nu onder hetzelfde als die stresslijnen (die volgens mij toen ook van mijt zouden moeten kunnen komen).

Ik heb dezelde angst als Wendy: zal ik bij Favo het vliegvermogen maar laten terugkeren want misschien is de irritatie van een gewiekte veer wel weer reden om opnieuw te gaan plukken. ???

Favo heeft nog een lange weg te gaan, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze weer volledig in de veren komt. Helpt nu natuurlijk ook dat ze toch al aan het ruien is.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #53 Gepost op: november 02, 2005, 19:50:24 pm »
@ Janina
Het is op zich ook wel eng natuurlijk (en zeker met zo'n paniekvogel als Oz die denkt dat ie vermoord wordt), maar na drie weken spanning of het nu wel of niet (en het leek meer naar wel te neigen) PBFD zou zijn, is dit natuurlijk een 'kleinigheidje'. En op dit moment kijk ik er natuurlijk wat luchtiger naar, omdat het de goede kant op lijkt te gaan. Toen ik net de uitslag hoorde zat ik er ook veel meer mee dan nu hoor.

@ Barbara
Mooi hoor dat Favo al weer slagpennen terug krijgt. En een goed teken dat ze er ook mooi uit zien  :thumbsup:! Heeft Favo ooit goed kunnen vliegen?? Want als dat het geval is, zal Favo minder risico lopen als ie weer leert vliegen. Ozzie kan namelijk nog niet goed vliegen, dus bij iedere noodlanding kan hij weer de boel beschadigen. Maar vooralsnog heeft Oz nog maar 1 veer verloren door een noodlanding, en die was niet goed, dus die was er anders ook wel snel uit gevallen.

Zelf ben ik niet zo bang voor deze vorm van plukken, omdat het 'functioneel' is. Maar goed is anders natuurlijk! Maar het lijkt er wel op dat we met onze gaaitjes in een soort vicieuze cirkel zitten, die maar moeilijk te doorbreken is. Dus ik zal voor je duimen dat het allemaal goed gaat/blijft gaan met Favo  :thumbsup:.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #54 Gepost op: november 02, 2005, 19:54:55 pm »
@ Janina
Het is op zich ook wel eng natuurlijk (en zeker met zo'n paniekvogel als Oz die denkt dat ie vermoord wordt), maar na drie weken spanning of het nu wel of niet (en het leek meer naar wel te neigen) PBFD zou zijn, is dit natuurlijk een 'kleinigheidje'. En op dit moment kijk ik er natuurlijk wat luchtiger naar, omdat het de goede kant op lijkt te gaan. Toen ik net de uitslag hoorde zat ik er ook veel meer mee dan nu hoor.

Tuurlijk, er zijn ergere dingen en het is iets waar je even aan moet 'wennen' denk ik. Begrijp ik  ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: november 02, 2005, 21:44:01 pm »
@ Barbara
Mooi hoor dat Favo al weer slagpennen terug krijgt. En een goed teken dat ze er ook mooi uit zien  :thumbsup:! Heeft Favo ooit goed kunnen vliegen?? Want als dat het geval is, zal Favo minder risico lopen als ie weer leert

Ja, ik heb ze eerst goed laten vliegen, dus Favo weet hoe het moet. Vanmiddag zat ze even vol trots op de bank de vleugels wijduit te wapperen. Overigens lijkt het erop dat het Favo niet zo erg kan schelen dat het vliegen niet kan. Ze onderneemt eigenlijk nooit pogingen daartoe.
Middel daarentegen zal er altijd nog voor kiezen om zich gecontroleerd te laten vallen (zeg maar) om ergens snel te komen. Diens staart is niet zo heel fraai meer, maar nu er weer meerdere veertjes tegelijkertijd vervangen worden, komt ook die staart uiteindelijk wel weer fraai in de veren na al die door die vallen gebroken staartveren.

Chico de gaai van pakweg 20 weken heb ik gewiekt om hem beter te kunnen gaan hanteren. Ik dacht zoals het hoorde, dus de 7 veren tot de volgende dekveren. Chico komt uit de buitenvoliere, kan dus ongelooflijk goed vliegen, heeft veel spierkracht. Geloof het of niet, maar Chico vliegt dus nu toch nog met de gewiekte vleugels! Ik zal er waarschijnlijk meer moeten afhalen maar ben wel heel huiverig om er nog veel af te halen. Ik denk dat Chico ongelooflijk veel spierkracht heeft.

bren

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: november 11, 2005, 14:39:20 pm »
jemig wat zijn ze kort geknipt zeg  :o.
ben blij dat ik het zelf kan,
heb coco al van jongs af aan
geknipt gaat super nu.
hoef niet eens meer een handdoek meer over zijn hoofd te doen
met knippen hij laat het gewoon toe.
doe nog een grijze maar die krijgt een handdoek over zijn hoofd
anders houd ik geen vingers meer over haha.
weet niet waar jullie wonen anders wil ik
de vogel van jullie ook wel een keer knippen
als z'n veren weer een beetje aangegroeid zijn.
doe het gratis en als ik een eind moet rijden reken ik alleen reiskosten vergoeding.