Auteur Topic: 1 Jaar garantie op je aanschaf  (gelezen 2476 keer)

Eefjuh

• Gast
1 Jaar garantie op je aanschaf
« Gepost op: januari 03, 2005, 20:30:36 pm »
Ik had net een discussie met mijn vriend over garantie

Als jij je vogel koopt krijg je er vaak een gezondsheid garantie bij MAAR dan moet je binnen een week naar de dierenarts om te laten testen..

Nou zegt me vriend dat vorigjaar een wet is ingegaan dat als je dier binnen een jaar doodgaat aan een ziekte, dat je dan je geld mag terugkrijgen bij de kweker..

Maar ik snap niet helemaal hoe dit zit gezien de kweker niet altijd de schuldige hoeft te zijn..

Hebben jullie enig idee?
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 20:31:52 pm door BirdmAster »

lutino elegant

• Gast
Re: 1 Jaar garantie op je aanschaf
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2005, 21:08:28 pm »

hallo

ik denk dat een garantie periode van een jaar erg lang is
en je als koper dan altijd een dieren arts moet opzoeken?
koop je een vogeltje van 20 euro krijg je bij een dieren arts een rkening van 35 en de meeste dieren artsen weten dat ze een vogel in de hand hebben maar wat het is  weten ze niet  ik .
ik denk dat garantie geld als je bij een dieren winkel koopt maar bij de particulier gaat het meestal niet op
garantie tot de voordeur
een goede kweker wil je nog wel eens een ander vogeltje geven als dat er is anders mag je wachten tot eer andere jongen zijn.
denk dat garantie erg moeilijk is
je gaat met vakantie en de oppas vergeet te voeren  vogeltje dood en dat in de garantie periode
zijn er toch die proberen het te verhalen op degene waar het gekocht is  erg moeilijk lijkt mij garantie

Dennis

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2005, 21:22:01 pm »
deze garant is geen jaar maar een half jaar en geld alleen voor winkels en dus alleen voor levende have zelfs een goudvis.

Groeten
Dennis

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2005, 21:54:38 pm »
Ik heb met die wet te maken gehad als vis- en reptielverkoper. Maar mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer aan de mensen zelf te wijten is, als het visje of de hagedis dood gaat. Het is bij vissen 9 van de 10 keer heel makkelijk aan te tonen dat de fout bij de koper ligt (nitraatwaarde in veel aquaria ligt veel te hoog door een minder frequent waterverversen en nitraat is dodelijk voor vis, maar is wel makkelijk aan te tonen met een testje!).

Wel geldt dat je moet aantonen dat het dier dat je gekocht hebt en binnen een half jaar is doodgegaan (deze wet geldt trouwens ook voor PLANTEN) al ziek was voordat je het kocht. Of was het nou dat de winkel moest aantonen dat het dier gezond de winkel heeft verlaten (omgekeerde bewijsvoering)?

Daarom zie je steeds vaker dat je moet tekenen voor een dier als je het in ontvangst neemt. Daarmee onderteken je vaak dat je het dier in gezondheid hebt ontvangen, bewijs dan later maar eens dat je een ziek dier hebt gekocht!

En dan zijn er nog heel wat lastige dingen. Stel ik koop 10 vissen van een soort bij winkelier A. Hij heeft er maar 10 en ik wil er 20 dus ik koop er nog 10 bij van winkelier B. Mijn water is goed en toch heb ik de volgende dag 7 doden. Bij wie moet ik die claimen?

Natuurlijk ligt het bij de verkoop van wat duurdere, enkele dieren wel wat anders, maar meestal is het onderling goed op te lossen. Zo heb ik dat ook altijd met klanten kunnen doen, zowel voor als na de wet. Opvallend is dat ook veel klanten de wet als niet-werkend beschouwden en zich af vroegen hoe ik kon garanderen dat een dier na een half jaar nog in leven is. Hoe sluit je bv een hartstilstand bij een dier uit?

Overigens sprak de wet niet van winkelier en klant, maar van handel tussen twee partijen. Feitelijk is dus ook een kweker gehouden aan deze wet. De wet geldt natuurlijk ook voor groothandel en winkel.

Groeten,

Barbara

PS: ik ben overigens gestopt met de verkoop van levende have, mede omdat ik er niet meer tegen kon hoe mensen met dieren omgaan en hoe weinig mensen voor hun diertje willen doen :(.

Edjuh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2005, 22:22:23 pm »
Deze wet geld tog alleen maar als je binnen 5 werkdagen bij de DA gaat n aanschaf van het dier?

Cheetah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2005, 19:26:24 pm »
Maar ja, dan laat je je vogel testen, is hij gezond.
En overlijd hij binnen een half jaar. Wat moeten die gasten in de winkel dan zeggen? Ja maar toen je hem kocht bij ons was hij gezond, dat had je zelf gezien.

Dus er klopt iets niet volgens mij.

senna

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2005, 16:58:13 pm »
Die garantie termijn is wettelijk geregeld. M.a.w. elke winkelier is verplicht om hier aan mee te werken. Op zich niet slecht zo'n regeling natuurlijk. :)

In principe werkt het zo, dat als je levende haven aanschaft en deze sterft binnen een half jaar, en jij aan kan tonen dat hij al voor die tijd ziek was, jij je geld of een dier terug krijgt. Dat aantonen gebeurd meestal via de dierenarts. Deze kan bepalen of hij al langer iets had of niet.

De ene winkelier gaat hier soepel mee om en vraagt niet naar een dierenarts maar wel om het lijkje bv. (dat hij wel echt dood is) en de andere winkelier gaat er moeilijker mee om. Daarnaast speeld zich ook af wat de waarde is van het dier. Inderdaad de vissen, zullen ze misschien niet zo moeilijk over doen. Met een ara ligt de situatie anders. Dan heb je echt een arts nodig.

Ik heb ooit meegemaakt dat ik jaren geleden een lorrie kocht. De winkelier vertelde mij dat je hem gewoon papegaaienvoer moest geven. >:( Ik gaf hem veel fruit sapjes en . . . papegaaienvoer. ik wist toen niet beter. op een dag hing mijn superhandtamme vogel aan de tralie op zijn kop te zwalken. Er was geen hulp meer voor hem. Hij stierf binnen een uur. Omdat ik mezelf wat verweet heb ik sectie laten verrichten. ik was er helemaal kapot van. Ik had hem pas twee maanden, maar hij was zo lief.
Na de sectie bleek dat een lorrie helemaal geen enkeld papegaaienvoer moest. hij had een speciaal nectardieet nodig. mijn sapjes en fruit vond hij heerlijk maar niet genoeg om te blijven leven. Hij was helemaal weggeteerd van binnen. Dit kon absoluut niet binnen twee maanden.  Met het rapport ben ik boos naar de winkelier gegaan. Verschool zich achter het feit dat hij ook niets wist. De handelaar . .  . . . enz. Ondanks dat er toen geen garantie wettelijk geregeld was, heb ik een andere vogel terug gehad. Maar Toch!!!!! Ik heb nooit meer een vogel klakkeloos aangeschaft en probeer op de hoogte blijven.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2005, 18:02:43 pm »
Oh! Wat erg!!! Je zult er wel veel van geleerd hebben, die arme Lori! Denk dat je nu bij aanschaf van een dier je van te voren er wel alles over zult lezen, triest hoor voor dat vogeltje (én voor jou natuurlijk!!). :)