Favo heeft ook zulke staartveren (zijn wel de oudere veren, de nieuwe die er nu aankomen, lijken normaal)...
Het is overigens niet de horizontale streep die ik bedoel. Die loopt dus dwars op de schacht. Is ook meer een teken van schachtmijt heb ik later begrepen, maar ook vederluizen eten dat schachtmateriaal volgens mij. Jammer dat mijn toestel het niet meer doet, anders had ik wel even de veertjes aan de binnenkant van Favo's vleugel gefotografeerd. Die zien er dus echt opgegeten uit. Dat had die gaai op het westernweekend ook heel erg. Ik weet niet of dat alleen het werk is van de parasieten of het overdreven poetswerk van de gaai.
Kijk eens onder de vleugels of je daar ook afwijkende veertjes ziet, vooral veertjes waar de randen van zijn verdwenen. Die gebruik ik dus om onder de microscoop te leggen. Heb het vandaag weer gedaan. Kon niet echt iets vinden (moet ook niet), maar het is ook best lastig om iets te zien, vooral omdat ik nu 'omgevouwen' vederdeeltjes zag die er een beetje hetzelfde uitzagen als de beestjes die ik eerder op een veer had gezien.
Ik durf niet te zeggen dat die dunne staartveer het werk is van een vederluisje of soortgelijke parasiet, maar ik sta nu zelf wel op scherp als ik zo'n veer zie.