Auteur Topic: Witte vlekjes op de veren?  (gelezen 10675 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Witte vlekjes op de veren?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:30:31 pm »
Ok

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #31 Gepost op: augustus 30, 2005, 19:51:50 pm »
Barbara, ik plaats even een foto van Sjakko's staart, want ik weet niet wat je precies bedoelt met horizontale bruine strepen. Zitten die
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2005, 19:57:04 pm door Loes »

Riboet

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: augustus 30, 2005, 22:20:29 pm »
Favo heeft ook zulke staartveren (zijn wel de oudere veren, de nieuwe die er nu aankomen, lijken normaal)...

Het is overigens niet de horizontale streep die ik bedoel. Die loopt dus dwars op de schacht. Is ook meer een teken van schachtmijt heb ik later begrepen, maar ook vederluizen eten dat schachtmateriaal volgens mij. Jammer dat mijn toestel het niet meer doet, anders had ik wel even de veertjes aan de binnenkant van Favo's vleugel gefotografeerd. Die zien er dus echt opgegeten uit. Dat had die gaai op het westernweekend ook heel erg. Ik weet niet of dat alleen het werk is van de parasieten of het overdreven poetswerk van de gaai.

Kijk eens onder de vleugels of je daar ook afwijkende veertjes ziet, vooral veertjes waar de randen van zijn verdwenen. Die gebruik ik dus om onder de microscoop te leggen. Heb het vandaag weer gedaan. Kon niet echt iets vinden (moet ook niet), maar het is ook best lastig om iets te zien, vooral omdat ik nu 'omgevouwen' vederdeeltjes zag die er een beetje hetzelfde uitzagen als de beestjes die ik eerder op een veer had gezien.

Ik durf niet te zeggen dat die dunne staartveer het werk is van een vederluisje of soortgelijke parasiet, maar ik sta nu zelf wel op scherp als ik zo'n veer zie.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #33 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:56:34 am »
Verdorie! Ik bewaar het laatste jaar de veren van Sjakko in een vaasje en nu heb ik ze bekeken en ik zie gaatjes!!!! Mijn batterijen van mijn camera zijn helaas leeg, dus ik kon niet fotograferen. Geen wonder dat zijn veren niet mooi waren... :'(

Enne.. zitten die vederluizen nu ook nog in dat vaasje met oude veren? Getver..! ???
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 10:58:24 am door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:58:57 am »
Wat raar dat die vogelarts daar niks van gezegd heeft, toen je haar ging kortwieken!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 31, 2005, 11:45:14 am »
Verdorie! Ik bewaar het laatste jaar de veren van Sjakko in een vaasje en nu heb ik ze bekeken en ik zie gaatjes!!!! Mijn batterijen van mijn camera zijn helaas leeg, dus ik kon niet fotograferen. Geen wonder dat zijn veren niet mooi waren... :'(

Enne.. zitten die vederluizen nu ook nog in dat vaasje met oude veren? Getver..! ???

Zijn dat uitgevallen veren? Vederluisje mag wel gek zijn dat ie op een uitgevallen veer blijft zitten.
Ik wil ook niet zeggen dat een gaaitje meteen het werk is van een parasiet hoor! Ze zijn zo ragfijn die haartjes die weer aan de dwarsvaantjes van de schacht zitten (als je begrijpt wat ik bedoel). Die kunnen best beschadigen. Ik zei toch dat ik onder de microscoop ook wel eens zo'n omgevouwen dwarshaarje zie? Een stuk of toen van die omgevouwen dwarsvedertjes resulteert ook in een gaaitje.

Ik zal vanavond eens kijken of ik van een aangevreten Favoveertje via de scanner een plaatje kan maken.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #36 Gepost op: augustus 31, 2005, 11:53:37 am »
Ik ga eens even kijken of mijn batterijen zover opgeladen zijn, dat ik in ieder geval een paar foto's kan maken..

10 minuten later: ging dus nog niet!
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 12:07:23 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #37 Gepost op: augustus 31, 2005, 12:27:04 pm »
Ik heb een veer onder de scanner gelegd, die

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:06:36 pm »
loekie van ons had ook witte streepjes en vlekjes op zijn staart en veren
hier ben ik mee naar de vogeljungle(van de palmnoten) gegaan en die vertelde mij dat dit kalkgebrek was en sindsdien geven wij onze gaaien vitaminekalk (1 theelepeltje per week) van het merk quikon en hier doen ze het vreselijk goed op en de vlekjes en streepjes zijn ook helemaal weg

LET OP DEZE HOEVEELHEDEN ZIJN VOOR EEN ARA DODELIJK werd mij ook verteld zet het er maar voor de zekerheid bij

groetjes miranda

Cosch

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:15:37 pm »
Wel kalkgebrek?
Nou dan weet ik het nu ook niet meer! ???
Ingmar zegt kalkgebrek, Jij zegt kalkgebrek. Maar in de harrisons zit voldoende kalk, volgens de assistente van Hooimeijer! En hoef ik absoluut niets bij te geven!

Nou dan kijk ik het maar even aan! Als het erger word, nu ik geen kalk meer bijgeef, dan zal dat het zijn!

???

Gr Corina

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:23:40 pm »
die eigenaar van de vogeljungle heeft mij verteld en verzekerd dat voor een grijze roodstaart kalk echt een must is
in pellets is dit verwerkt en zou dit niet nodig hoeven te zijn maar hij adviseerd het toch om het te geven
als je zaadmengsel geeft is dit absoluut een must en dit laatste geven wij dan ook

anders moet je hem eens een mailtje sturen met het hoe en wat deze mensen hebben erg veel verstand van gaaien en regelmatig staat er iemand bij hun in de zaak die echt maar dan ook echt alles van grijzen weet en hier ook echt uren over kan vertellen  :) ;)
 je kan hun ook bellen hoor dat is geen probleem doe ik ook vaak
dan hoor je het ook van hem of van zijn vrouw
succ6 ermee

groetjes miranda

Cosch

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:28:30 pm »
Ik weet wat!  :)
Als het gaat lukken laat ik Coco zondag ff aan Hooimeijer zien. Kijken wat hij ervan zegt!
Ben benieuwd! Anders kan ik het ook nog aan Verstappen vragen. Want nu word ik er wel erg nieuwsgierig naar!  ::)

Gr Corina

ronaldenmiranda

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:31:49 pm »
 :D
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 16:37:35 pm door ronaldenmiranda »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #43 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:38:45 pm »
Ik kan me niet voorstellen dat in de H. niet voldoende kalk zit. En dit zijn geen vlekjes, maar gaatjes... ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: augustus 31, 2005, 16:42:19 pm »
:D

Hahaha! Spijt?
Wil je het nummer misschien pb-en?

Ik kan me niet voorstellen dat in de H. niet voldoende kalk zit. En dit zijn geen vlekjes, maar gaatjes... ;)

Ik zal straks es goed kijken! Of het vlekjes of gaatjes zijn!

Gr Corina