Auteur Topic: maatje erbij of niet? Edit: Wel dus  (gelezen 2668 keer)

Simone

• Gast
maatje erbij of niet? Edit: Wel dus
« Gepost op: augustus 18, 2005, 16:33:14 pm »
Hallo,

Het lijkt ons heel leuk om voor Cosmo, onze baby jardine een maatje erbij te hebben.
Is dat een goed idee? Blijft Cosmo dan nog wel tam voor ons?

Kunnen we ze dan samen in een kooi zetten of beide in aparte kooien.

We vinden de Timneh grijze roodstaart erg leuk. Zou dat een leuk maatje zijn voor onze Cosmo?
En wat voor geluiden maken timneh's?

Groetjes Simone
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2005, 10:29:31 am door Simone »

Tommy

• Gast
Re: maatje erbij of niet?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2005, 16:44:11 pm »
Ik heb een timneh en die maakt de geluiden die hij hoort ;D (en nog wat oer geluiden, hij is wildvang)
Timnehs zijn zooooooooooooooo lief en grappig en leuk!!!!!!!!!!!! Echt! :hart: :hart: :hart: Ik vind ze zelf net iets leuker dan een gewone grijze :-[ , daarom heb ik er ook 1 :D Ze praten absoluut niet minder goed, worden niet minder tam, hebben naar men denkt minder last van gedrags en angst stoornissen (maar dit lees je nog niet op nederlandse sites ::) ). Wel zijn ze donkerder en kleiner, maar dat vind ik dus erg mooi!

Jullie gaaitje blijft wel tam hoor, ik neem tenminste aan dat je genoeg tijd hebt? Als je dat niet had had je ook niet genoeg tijd voor 1 immers ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2005, 16:45:24 pm »
Oh ja, neem eerst 2 kooien, dan merk je vanzelf hoe het gaat. Ik zou 1 kooi altijd achter de hand houden voor als er iets verandert ;)

Simone

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2005, 16:50:48 pm »
Bedankt voor je reactie  :)

Ja, ze spreken me erg aan qua uiterlijk.
En ze zijn net weer kleiner als een gewoone... en ik wil liever een wat kleinere handzame papegaai.

Ja ik heb genoeg tijd voor ze  ;)

« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 16:53:57 pm door Simone »

Rupicola

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2005, 21:27:43 pm »
 :D
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 01:00:59 am door Rupicola »

Simone

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2005, 21:31:06 pm »
Daar was ik dus een beetje bang voor, dat Cosmo jaloers zou worden.
Maar nu is hij nog een baby, en daarom lijkt het me beter niet te lang te wachten met een maatje...

Rupicola

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2005, 22:10:35 pm »
 :D

« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 01:00:37 am door Rupicola »

Simone

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2005, 22:59:10 pm »
Hai,

Zou een pyrrhura ook een leuk vriendje kunnen zijn voor Cosmo?

Niet voor bij hem in de kooi, maar ernaast, dat hij toch gezelschap heeft....

Simone

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2005, 09:02:33 am »
Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat kun je grotendeels zelf sturen.

Het grote probleem schuilt vaak in de hoeveelheid (vaak te veel dus) aandacht voor de nieuwkomer,
terwijl de vogel met de oudste rechten zich 'even niet moet aanstellen'
Handig is om eerst je vogel (s) te begroeten en even aandacht te geven en daarna pas de nieuwkomer.
De uiteindelijke pikorde regelen de vogels onder normale omstandigheden zelf en zodra de 'kaarten geschud zijn' keert de rust terug en weet ieder zijn/haar plaats.  
P.S. jonge vogels zijn vaak wat gemakkelijker samen te voegen dan volwassen vogels.

Goeie tip!

Tip: verkijk je ook niet te snel op het hardhandige en soms luidruchtige spel van grotere papegaaien.
Het onderscheid tussen spel of gevecht is soms moeilijk te zien.
Ik ben er bij toeval (en tot mijn aanvankelijk grote schrik) achtergekomen doordat een van mijn Amazones met een flinke schreeuw en een bliksemsnelle uithaal mijn hand greep terwijl ik in de voli

michiel1981

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:29:43 am »
Als ik later op mezelf woon wil ik er ook een maatje bijkopen voor me lieve grijsje maar ik ben zo bang dat ie dan stopt met praten of dat ie samen met de ander op krijstoer gaat
 :CENS

Simone

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2005, 13:12:30 pm »
Ja, ik ben ook bang dat ze samen herrie gaan maken.. en ik denk niet dat mijn familie daar zo blij mee zou zijn  ???

En ik weet niet hoeveel een Timneh schreeuwt, of harde geluiden maakt?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: augustus 19, 2005, 13:19:40 pm »
Papegaaien schreeuwen nu eenmaal af en toe, dat hoort erbij. Zelf heb ik een grijze die (helaas) zelden schreeuwt.. Ik vind die oerkreten juist zo leuk..  Ik kan me wel voorstellen dat als ze de hele dag krijsen dat een drama is, maar het is volgens mij maar hoe je er op reageert (niet dus!). Er zijn vele mensen met meerdere huiskamerpapegaaien hoor! ;) Waarom zou je van het negatieve uitgaan?

Simone

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 19, 2005, 13:50:20 pm »
Hi,

Ja ik begrijp wel wat je bedoeld... het is natuurlijk een heel verschil of je hem beloond door aandacht eraan te schenken of je het negeerd.

Maar bijv kaketoes kunen echt veel harde geluiden produceren en dat wil ik dus niet... mijn familie zou zich daaraan irriteren...

En bij sommige papegaai-soorten zit dat er gewoon in volgens mij..

Is dat bij de timneh niet zo?
Als hij af en toe eens een gil tussen door maakt vind ik het niet erg... maar ochtenden schreeuwen/gillen zie ik niet echt zitten.

Nanda

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 19, 2005, 13:58:11 pm »
Hoi,

de meeste papegaaien hebben in de ochtend en avond een schreeuw moment. En bij de een duurt het wat langer als bij de ander.
Bij ons is dat ook zo. Alleen Bertje de graspakiet maakt de meeste herrie. Die tettert dat echt aan 1 stuk door. Tatoo, de BB heeft dat minder, die schreeuwd ook wel, maar die fluit ook tussendoor, dat is niet alleen maar krijsen :)
het verschil per soort maar ook per vogel. En net als wat Loes zegt, geen aandacht aan geven.... ::)

jb

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 19, 2005, 14:07:20 pm »
Naar mijn ervaring hebben grijze roodstaarten nooit echt schreeuwconcerten, hoogstens wat oergeluiden afgewisseld met gefluit, in ieder geval absoluut niet vergelijkbaar met amazones. Ik denk niet dat de timneh kwa geluiden heel anders is dan een congo grijze.