Auteur Topic: kaal plukken.  (gelezen 5982 keer)

Riboet

• Gast
Re: kaal plukken.
« Reactie #15 Gepost op: augustus 29, 2005, 10:57:37 am »
Je zegt zelfs in je eerste reactie in dit topic toch echt dat 'onzekerheid naar jouw mening de volle oorzaak van plukgedrag is...'.

en

Citaat
het is niet logisch dat een tekort aan voedingstoffen de papegaai dwingt zijn eigen veren eruit te gaan plukken..

Niet logisch misschien, maar het gebeurt wel. In de mogelijke oorzaken tot verenplukkerij die ik verneem, lees ik toch wel degelijk dat tekorten in de voeding of juist excessen van iets in de voeding tot plukgedrag bijdragen. Om dus te zeggen dat plukgedrag VOLLEDIG (volle oorzaak zeg jij) aan onzekerheid te wijten is, gaat mij daarom ook veel te ver (bovendien heb ik hier het levende bewijs zitten dat plukken helemaal niet volledig door onzekerheid hoeft te komen).

De vraagsteller antwoord dat de gaai alleen papegaaienzaadmengsel krijgt. Dan kan je op een tekort of een exces (vette pinda's, zonnebloempitten) gaan rekenen. Je kan dan wel antwoorden dat de vogel 'onzeker' is en dat je daaraan moet werken, maar waarom niet gewoon eerst de duidelijke fouten in de verzorging aanpassen. Eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten, dan pas de psychologische.
Als ik wat mankeer ga ik ook eerst naar een huisarts in plaats van naar een zieleknijper... Als het lichaam zich lekkerder voelt, komt de geest er heel snel achteraan, ben ik van overtuigd. Jij draait het om: de geest is niet lekker, dan gaat het lichaam ook achteruit. Klopt ook, maar wat voelde zich dan eerder slecht in dit specifieke geval? Ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan (gezien het antwoord over de voeding) dat dat het lichaam was en niet de geestelijke gezondheid van de gaai!

Ik zeg niet dat er in plukgedrag geen gedragsstoornis kan zitten, maar om daar nou meteen maar vanuit te gaan... En inderdaad is er niet gesproken over de 5 stappen. Maar je weet heel goed dat als je gedragsproblemen meteen als DE oorzaak aangeeft, dat het onvermijdelijk is dat die aan de orde gaan komen. En daarin geef ik Frank gelijk, er wordt altijd wel erg makkelijk naar dat gedragsprotocol gegrepen. Er is volgens mij (en als ik Franks reactie lees, volgens hem ook) meer dan alleen gedrag en gedragsproblemen.

Ik vind het in deze kwestie daarom veel te vroeg om aan gedragsveranderingen te werken.

Ik begrijp dat de topicstarter de gaai nog niet lang heeft, moet er dus nog alles over leren en het gaaitje moet misschien nog wel wennen. Alles op zijn tijd. Voeding en huisvesting staan bij mij ook op de eerste plaats, pas als dat goed is, kan je aan het volgende werken.

jb

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2005, 13:35:39 pm »
Beter voer is absoluut noodzakelijk, maar het is absoluut niet bewezen dat voer de oorzaak is voor neurotisch gedrag zoals plukken.
Afgezien van parasieten (wat volgens mij bij solitaire huiskamervogels niet zo gauw voorkomt) ontstaat het meestal toch door te weinig ruimte, te weinig prikkels, kortom verveling. Veel vogels (ook in volieres) ontwikkelen op den duur stereotyp/neurotisch gedrag, in kleine kooien zonder afwisseling kan dat nog erger worden. De door de mens meest zichtbare vorm van stereotyp en neuroetisch gedrag is het plukken van veren.
Mijn advies:
- laat de vogel veel uit de kooi
- veel met hem/haar bezig zijn (ook na verloop van tijd!)
- speeltjes
- verse wilgentakken (werkelijk onmisbaar!)
- veel onder de douche, of sproeien met een plantenspuit (liefst paar keer per week)
- gevarieerd voer, meng pellets van een of ander merk met een zaadmengsel en geef verschillende soorten fruit, groente, maar ook restjes avondeten, zoals bijvoorbeeld rijst/erwten/wortels etc... In deze tijd van het jaar kun je ook rozenbottels plukken. Ook dit geeft bezigheid en afleiding, en is interessant voor de vogel.
- zorg dat de vogel een goede ruime kooi heeft (minstens 80x50x80 (lxbxh), maar liever 75x100x150).
- last but not least: gezelschap van een andere papegaai kan zeer effectief zijn, maar dat zou ik pas doen als de vogel reeds flink opgeknapt is.
- onthou goed: een tovermiddel bestaat niet, het gaat om de wijze waarop de papegaai in zijn algemeen verzorgd wordt. Van alleen pellets van een bepaald merk, of alleen en uitsluitend kruidenthee of wat dan ook knapt de vogel niet op.

Riboet

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 29, 2005, 14:27:15 pm »
Afgezien van parasieten (wat volgens mij bij solitaire huiskamervogels niet zo gauw voorkomt)

Omdat het 'niet zo gauw voorkomt' wil niet zeggen, dat het NIET voorkomt. Ik was op westernweekend en iemand had ook een papegaai meegebracht en ik zag het meteen: die gaai had echt last van veerluis. Rond de nek waren de veren aangevreten (niet door de gaai, nee door luis! gaai was overigens geen plukker, hoor). Ja, zeiden de eigenaren, hij is wel erg druk met de verzorging van de veren. Bingo. Weer een! Had niets met verveling te maken, maar alles met een ondier. Mijn huiskamergaaien hebben het ook gehad en ik wilde dat hier niet vertellen want ja, 'dat komt bij huiskamergaaien vrijwel nooit voor' dus zal er wel wat schelen aan de huisvesting of de hygiene ofzo. Maar ik weet voor mezelf dat het daar niet aan ligt. Hoe ze er wel aan komen, geen idee. Maar het illustreert dus wel hoe stiekem een dergelijke besmetting verloopt. En daarom heb ik het nu dus WEL verteld. Als waarschuwing. Want ik vraag me af hoeveel mensen hun gaaien daadwerkelijk testen op de aanwezigheid van parasieten!

Natuurlijk moet een gaai afgeleid worden en moet er gespeeld worden, maar ik snap niet waarom er meteen op gedragsverandering gehamerd wordt terwijl echt aantoonbare oorzaken niet eerst worden uitgesloten!

Ik denk dat ik toch echt weet waar ik over praat: ik heb het gedaan zoals jullie nu zeggen: Favo begon de gewiekte veren te slopen, dus gaf ik Favo nog meer gelegenheid tot afleiding, negeerde slecht gedrag, probeerde haar te boeien door andere dingen te leren. En het hielp allemaal niets. Nee, natuurlijk niet! Want de oorzaak was lichamelijk! Had me weeeeeeeeeeken stress gescheeld als ik gewoon gedaan had, wat ik nu ook zeg: eerst uitsluiten dat de oorzaak ligt in voeding, huisvesting en lichamelijke oorzaken. Daarna zoeken in het geestelijke welzijn van de vogel.

Deze vogel is net verhuisd, misschien komt ie geestelijk al voldoende tot rust als zijn huisvesting, voeding en lichamelijke gesteldheid eindelijk op orde zijn. Dan zijn gedragsprotocollen misschien niet eens meer nodig en alleen maar verwarrend.

riekie

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 30, 2005, 16:17:38 pm »
ik heb van dag dierenarts gebelt die is alleen voor spechaal vogels en papagaai
ik heb als uit gelegt dat mij vogel kaal plukt
6 september moet ik met papagaai naar dieren arts doe gaat ze onderzoeken
bloed afnemen kijken dat voer goed is en ontlasting op vangen kijk ze ook naar
om de kijken dat papagaai niet ziekte hebt of luisen of schimel :( :(
ik hoop dat ze iets kan doen. tadelijk is hij helemaal kaal is ie niet mooi meer :(
volgenweek kun ze zeggen dat niet kunt helpen  :'(
ik ben vogel helemaal aan gehecht  :(
ik hoop dat goede afloopt

groetjes riekie

Riboet

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 30, 2005, 16:25:36 pm »
tadelijk is hij helemaal kaal is ie niet mooi meer :(

Niet de moed opgeven, hoor. Ik denk dat ze de vogel op bek- en veerrot zullen testen. Pas als die test positief bevonden wordt, wat ik trouwens niet verwacht, dan mag je wanhopen. Heel goed ook ,dat je een arts speciaal voor vogels hebt ingeschakeld  :thumbsup:!

Maar vooral niet droevig zijn om het uiterlijk van de vogel. Favo ziet er momenteel ook nogal gehavend uit, maar het is nog steeds dat lieve, aanhankelijke en tegelijkertijd klierige gaaitje van toen ie nog alle veren had. Ik weet dat het moeilijk is, maar houd van je gaaitje zoals die is. Het missen van veren is maar een buitenkantje, er zit nog zoveel meer in een gaai  :hart:...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: augustus 30, 2005, 19:39:51 pm »
Barbara, ik dacht toch dat het plukken van Favo begonnen was toen de huiskamervoli

riekie

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 30, 2005, 20:04:13 pm »
daar ga ik heen dierenarts
www.dierenkliniekbroerdijk.nl
Broerdijk Dierenkliniek      
Broerdijk 1    
6523GM Nijmegen

en ze schrijf over voeding dat deze goed is harrison korrelvoeding lees maar.

Goede voeding is van groot belang om een vogel gezond te houden. Bij een aankooponderzoek krijgt u hier dan ook een advies op maat over. Als basis adviseren wij Harrison korrelvoeding, gemaakt van hoogwaardige grondstoffen uit de biologisch-dynamische landbouw, waarbij geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Uit jarenlange ervaring weten wij dat dit voer graag gegeten wordt en de vogel in een prima conditie houdt. Het is in de kliniek verkrijgbaar in diverse samenstellingen en verpakkingen.

is het gewoone voer van papagaai niet goed ik heb voer die zonnepitten in zit

« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2005, 20:33:44 pm door riekie »

Riboet

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 30, 2005, 22:41:28 pm »
Barbara, ik dacht toch dat het plukken van Favo begonnen was toen de huiskamervoli

Riboet

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 30, 2005, 22:44:49 pm »
Broerdijk Dierenkliniek     
Broerdijk 1   
6523GM Nijmegen

Goede voeding is van groot belang om een vogel gezond te houden. Bij een aankooponderzoek krijgt u hier dan ook een advies op maat over. Als basis adviseren wij Harrison korrelvoeding, gemaakt van hoogwaardige grondstoffen uit de biologisch-dynamische landbouw, waarbij geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Uit jarenlange ervaring weten wij dat dit voer graag gegeten wordt en de vogel in een prima conditie houdt. Het is in de kliniek verkrijgbaar in diverse samenstellingen en verpakkingen.

Harrisson Bird Foods is een heel goed merk. Als je dat geeft (je moet een gaai wel leren pellets eten) heb je alles wat een gaai nodig heeft. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de combinatie met zaad en verse groenten en fruit. Zaadmengsels met veel zonnebloempitten en of pinda's zijn te vet en dus niet aan te raden. Ik ben meestal (ik heb nu een zak en daar zitten teveel 'maisdingen' in) wel tevreden over Witte Molen Premium Papegaaienvoer.

Wickingh

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 31, 2005, 13:01:07 pm »
Broerdijk Dierenkliniek      
Broerdijk 1    
6523GM Nijmegen

Hai Riekie,

Deze arts is ook onze vogelarts, ik ben persoonlijk erg tevreden over hem, het is iemand die wil meedenken en op een prettige manier advies geeft.Zijn enige nadeel is dat hij erg duur is,in het begin heb ik ook Harrissons gegeven opzich zeker een goede brok alleen door het gebrek aan een grote variatie niet geschikt voor al mijn vogels. Daarom ben ik overgestapt op ecobird , ik moet zeggen dat het ook een stuk goedkoper is ,maar voor mij het belangrijkste dat het voor elke papegaai "" op maat"" is.
Als je in de buurt van Nijmegen woont ben je altijd welkom om eens te komen kijken hoe het bij ons gaat.

Hai Jefta,

sorry dat ik wat uit mijn slof schoot, maar ik probeer aan een leek duidelijk te maken hoe belangrijk goede voeding is, waarbij ik ook goede huisvesting en goede opvoeding zeer zeker niet wil negeren.
Wel is het zo als iemand begint over een plukkende gaai en ik vraag naar de voeding dit in 99% van de gevallen niet optimaal is. Naar aanleiding van de vogels die ik heb gekregen ,waarbij er diverse een zeer slecht [ aangevreten ] verenpak hebben, heb ik me verdiept in het geven van zo'n uitgebalanceerde voeding als mogelijk is.
Binnen een jaar tijd heb ik al deze vogels goed inde veren gekregen, waarbij ik wel wil aantekenen dat er niet een zeer neurotische verenplukker bij zat, maar wel dus vogels die ermee begonnen.
Die vogels kwamen eigenlijk allemaal uit volieres die ze deelden met een partner, dus in principe natuurlijker gedrag moeten hebben dan huiskamervogels.
Ook heb ik van mijn dierenarts de bevestiging gekregen dat slechte voeding , vaak kan leiden tot plukgedrag.
Naar mijn bescheiden mening is voedsel niet de enige oplossing van dit probleem , maar wel vaak, JB geeft in dit topic wel een goede aanvulling.
We moeten ons realiseren dat leken die zonder kennis van zaken een vogel aanschaffen meerdere fouten kunnen maken, zoals over voeding ,opvoeding en een papegaaiwaardig bestaan.
Kortom ik zeg dat je het 1 niet zonder het ander kan zien, dus het houden van een gezonde papegaai de combinatie is van meerdere faktoren , waarvan 1 van de belangrijkste dus een goede voeding is,

mvg Frank

riekie

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 31, 2005, 13:32:05 pm »
Hai Riekie,

Deze arts is ook onze vogelarts, ik ben persoonlijk erg tevreden over hem, het is iemand die wil meedenken en op een prettige manier advies geeft.Zijn enige nadeel is dat hij erg duur is,in het begin heb ik ook Harrissons gegeven opzich zeker een goede brok alleen door het gebrek aan een grote variatie niet geschikt voor al mijn vogels. Daarom ben ik overgestapt op ecobird , ik moet zeggen dat het ook een stuk goedkoper is ,maar voor mij het belangrijkste dat het voor elke papegaai "" op maat"" is.
Als je in de buurt van Nijmegen woont ben je altijd welkom om eens te komen kijken hoe het bij ons gaat.

Hai Jefta,

sorry dat ik wat uit mijn slof schoot, maar ik probeer aan een leek duidelijk te maken hoe belangrijk goede voeding is, waarbij ik ook goede huisvesting en goede opvoeding zeer zeker niet wil negeren.
Wel is het zo als iemand begint over een plukkende gaai en ik vraag naar de voeding dit in 99% van de gevallen niet optimaal is. Naar aanleiding van de vogels die ik heb gekregen ,waarbij er diverse een zeer slecht [ aangevreten ] verenpak hebben, heb ik me verdiept in het geven van zo'n uitgebalanceerde voeding als mogelijk is.
Binnen een jaar tijd heb ik al deze vogels goed inde veren gekregen, waarbij ik wel wil aantekenen dat er niet een zeer neurotische verenplukker bij zat, maar wel dus vogels die ermee begonnen.
Die vogels kwamen eigenlijk allemaal uit volieres die ze deelden met een partner, dus in principe natuurlijker gedrag moeten hebben dan huiskamervogels.
Ook heb ik van mijn dierenarts de bevestiging gekregen dat slechte voeding , vaak kan leiden tot plukgedrag.
Naar mijn bescheiden mening is voedsel niet de enige oplossing van dit probleem , maar wel vaak, JB geeft in dit topic wel een goede aanvulling.
We moeten ons realiseren dat leken die zonder kennis van zaken een vogel aanschaffen meerdere fouten kunnen maken, zoals over voeding ,opvoeding en een papegaaiwaardig bestaan.
Kortom ik zeg dat je het 1 niet zonder het ander kan zien, dus het houden van een gezonde papegaai de combinatie is van meerdere faktoren , waarvan 1 van de belangrijkste dus een goede voeding is,

mvg Frank

hoi ik woon in cuijk het is buurt nijmegen
als ik weet waar jij woont dan kom ik wel keer kijken is wel leuk  :thumbsup:
om keer afspraak maken .
dinsdag moet ik naar dieren arst ze zegt al 50 euro om de kijken en gaat ook bloed prikken en ontlasting onderzoeken en de prijs komt nog boven op ik heb het over ik wil hij beter wordt met kaal pluken ik vindt heel liefe coco  :thumbsup:
klopt het zonnepieten slecht is voor hem en nooiten.
weet jij mezien waar kunt hallen brandnetelkoppen in cuijk kan nergens krijgen ben over al groenteboer af gegaan en winkels hebt het ook niet :CENS
groetjes riekie :-*

Jefta

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 31, 2005, 13:34:21 pm »
mee eens frank!! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: augustus 31, 2005, 13:43:44 pm »
Hai Riekie,

neem maar een goed gevulde knip mee, want die extra kosten   :o zullen nog flink oplopen.
Ik neem aan dat die brandnetelthee bij een willekeurige reformwinkel te koop is.
Ik woon zelf aan de andere kant van Nijmegen, in Millingen a/d Rijn.Als je wilt komen moeten we maar eens een weekend afspreken, ben zelf nl. doordeweeks meestal niet thuis.
Cornellisen zal je ook voedings advies geven, maar dat zal wel neerkomen op het geven van Harissons.
Ik geef zelf zoals gezegd Ecobird en zaden van Teurlings [Superieur] , helaas leveren ze dit zaad alleen in grootverpakkingen [ 20 kilo], dus voor een huiskamer vogel een beetje te veel van het goede.
Als je ander zaad koopt let dan op dat er erg weinig zonnebloempitten inzitten, want deze zijn nl. te vet voor je vogel.
Ook krijgen de vogels bij mij elke dag 5 soorten gesneden fruit en groente [altijd tomaat voor vit A]door elkaar gemengt, hier doorheen doe ik eivoer van Orlux verrijkt met insekten en garnaaltjes. Grit hoort ook altijd verstrekt te worden dit kan je in een apart bakje ophangen.

mvg Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 31, 2005, 13:45:51 pm »
mee eens frank!! ;)

Hai Jefta,

gelukkig  ;) ,

;) g Frank

fujimo

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 31, 2005, 15:05:31 pm »

weet jij mezien waar kunt hallen brandnetelkoppen in cuijk kan nergens krijgen ben over al groenteboer af gegaan en winkels hebt het ook niet :CENS
groetjes riekie :-*

Gewoon een pakje brandnetelthee kopen bij het Kruidvat of de reform zaak werkt hetzelfde Rieki

Gr Eric