Auteur Topic: nut van goede voeding  (gelezen 4728 keer)

jb

• Gast
Re: nut van goede voeding
« Reactie #30 Gepost op: november 28, 2005, 21:28:09 pm »
Citaat
Met alle respect maar dit is een onzin redenering.Juist omdat je pellets,mengt met zaden,fruit,groente,eivoer,supplementen ed,heb je het beste van 2 werelden.
Mijn afweging is dat de toevoeging van pellets een en ander nauwelijks completer maakt. Anders gesteld: ik geef liever de grondstoffen die (deels) voor pellets gebruikt worden in hun oorspronkelijke vorm. Een uitgebreid en gevarieerd zaadmengsel+fruit+groente+gekookte rijst+gekiemdvoer+een goed eivoer/universeelvoer vormen eenvoudigweg alle voedingsbronnen die een levend wezen uberhaupt ter beschikking staan. Pellets voegen dan eenvoudigweg niets meer toe terwijl ze deze kwa vorm, smaak, droogte gewoonweg niet met smaak eten. Als ze wel iets toevoegen dan kan dit niet anders dan minimaal zijn.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd, o.a. nutribird en ecobird, dus erg conservatief ben ik niet, lijkt me.

Citaat
Sorry,gezondheid en voeding is onlosmakelijk met elkaar verbonden,als een mensen geen evenwichtige voeding tot zich neemt, dan zal dat een heel duidelijk effect hebben op de algemene gezondheid en ik ben er van overtuigd dat dit ook voor papegaaien geldt,

Ik bedoel niet te zeggen dat gezondheid en voeding niet met elkaar samenhangen, uiteraard wel, alleen het bewijzen van de relatie tussen een bepaalde soort voeding en gezondheid is uitermate lastig. Het is heel makkelijk om te bewijzen dat een goede pellet beter is dan een dieet dat uitsluitend uit zonnepitten bestaat. Het is echter onmogelijk om te bewijzen dat ditzelfde geld voor bovengenoemde variatie aan voeding.
Claims dat een specifieke soort voeding bijvoorbeeld verenplukken vermindert, voorkomt of gedragsproblemen verhelpt is klinkklare  kwakzalverij. Overigens maakt gelukkig lang niet elke pelletfabrikant zich schuldig aan dergelijke onzinnige claims.

Citaat
Het is tot nu toe onmogelijk voor de mens een complete voeding in 1 brok te maken...laat staan voor papegaaien (mss niet exact deze woorden, maar wel dezelfde strekking).
Dat komt inderdaad aardig overeen met mijn bedoeling.

Pellets kan inderdaad een aardig of zelfs heel goed  suplement zijn, maar is bij voldoende variatie absoluut niet onmisbaar.
Citaat
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:30:35 am door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: november 28, 2005, 21:34:27 pm »
Ja, daar zit zeker wat in ;) Ik geloof dus ook niet dat jouw manier van voeren verkeerd is. Er zijn best veel mensen die dat ook zeggen en idd moet je deze manier van voeren en pellets naast elkaar heel anders zien dan de vergelijking pellets /zaadmengsel en verder niks.

En de tijd moet nog leren of pellets alleen voldoende zou zijn...maar aan dat expiriment waag ik mn vogels niet ;)
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:30:59 am door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: november 28, 2005, 22:19:58 pm »
Hai,

ik heb in overleg met 2 dierenartsen en met diverse kwekers gekozen voor de mengvorm op basis van 50%-50%, en ik moet zeggen sindsdien heb ik geen zieke of vogels in mindere conditie meer.
Dus in mijn ogen hebben pellets wel degelijk hun nut.
De opmerking dat vogels pellets maar met tegenzin eten zijn ook niet waar,vaak zijn eerder de pellets op dan het zaad [ behalve zonnebloempitten].

Ook op het gebied van de kweek van mijn rose's ,is het succes voor een groot deel te danken aan de pellets.
Waar ik mijn koppel gekocht heb hadden ze nog 7 koppels [ik denk niet dat ze hun topkoppel aan mij verkocht hebben],afgelopen jaar hadden zij 4 jongen en vorig jaar 2 jongen.
Terwijl ik vorig jaar 4 jongen en dit jaar met mijn ene koppel,3 jongen op stok kreeg.
Is dat toeval, ik denk het niet,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:31:42 am door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: november 28, 2005, 22:31:55 pm »
Mijn amazones eten vrijwel alles, maar bleven overduidelijk een pesthekel houden aan pellets (van verschillende merken). ZIj dronken veel meer en weekten het in het water, verbrokkelden het enz; dit ook na langere tijd. Dat lijkt me geen goede zaak. Natuurlijk kan dat bij andere vogels weer anders liggen.

Bij rosekakatoes speelt ook vaak zwaarlijvigheid, het bestrijden hiervan met een ander dieet is ook zonder pellets mogelijk, maar met misschien wat makkelijker. Ik vind dat dit soort dingen weinig tot niets bewijzen, aangezien de leeftijd ook van grote invloed is op de voortplanting.
Bijvoorbeeld bij een koppel van 4 jaar dat eerst niets doet,  en vervolgens na pellets voeren in het vijfde jaar wel jongen groot brengt, speelt dit jaar leeftijdsverschil vermoedelijk een veel grotere rol dan de verandering van voer. Om het dan nog maar niet te hebben over verandering in het weer, de wijze waarop ze gehouden worden, verdere gewenning aan de eigenaar, en misschien nog wel belangrijker: meer naar elkaar toegroeien van het koppel.

Ook bij mensen is men nauwelijks in staat om de vruchtbaarheid middels voedsel te beinvloeden, behalve met zeer draconische maatregelen met de bijbehorende bijwerkingen, ik geloof er niet in dat dit bij andere dieren wel zou lukken.

Natuurlijk is voeren met pellets beter dan het uitsluitend voeren met zaad, maar daar gaat het hier niet over. Overigens zijn er bij mijn weten weinig kwekers die uitsluitend zaad voeren.

Leuk dat je mooie resultaten hebt met de rose's. Ik denk dat je ze op deze wijze prima voert, alleen ik bestrijdt dat hiervoor pellets nodig zijn.

Overigens bij mijn weten zijn de ecobird pellets vrijwel de enige die geperst en niet geextrudeerd zijn. Dat maakt de keus wat mij betreft vrij simpel: als je pellets wilt toevoegen aan het menu, neem dan ecobird. Ik bestrijd alleen het enorme belang dat hieraan vaak gehecht wordt. Variatie is vele malen belangrijker, pellets passen daarin, maar zijn niet onmisbaar.

Een vogel die alleen pellets heeft, doet niet alleen zijn smaakpupillen maar ook zijn spijsvertering, geschikt voor o.a. onrijpe vruchten e.d., enorm te kort.

Johan

« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:31:18 am door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #34 Gepost op: november 29, 2005, 09:34:06 am »
Maar Johan het is niet zo dat

Wickingh

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 29, 2005, 11:12:06 am »
Hai Johan,

bekijk ook nog eens, de 1ste foto's in dit topic,alhoewel ik de indruk heb dat Loes ,het een an ander verplaatst heeft,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #36 Gepost op: november 29, 2005, 11:24:57 am »
Ja, dat klopt. Het ging in het Ecobird topic in eens meer over de discussie w

Wickingh

• Gast