Auteur Topic: ervarin met handopfok van bonte boeren  (gelezen 15114 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: ervarin met handopfok van bonte boeren
« Reactie #15 Gepost op: december 17, 2005, 20:36:55 pm »
Ja Frank, dat vind ik een beetje flauw. Alsof wij onze mening van Dr. H. overgenomen hebben. Het is gewoon een gevoel wat ik heb. Intuitie of hoe je het noemen wilt. Het voelt voor mij veel beter als een jong bij zijn ouders kan blijven en inderdaad ook dingen van de ouders meekrijgt. Het blijven toch niet-gedomesticeerde dieren, waarom zouden we ze als babies grootbrengen met pap, als de ouders het zelf kunnen? Ik vind het gewoon niet-natuurlijk en vind het fantastisch dat Kees en Riboet ze door de ouders laten grootbrengen! :thumsup:

En dat vind ik gewoon!! :)

dat heet Moederliefde Loes  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: december 17, 2005, 20:40:07 pm »
 ;) :thumsup:

jeske5

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: december 17, 2005, 23:22:06 pm »
Sorry,

maar het verwondert me dat iemand die 2 aga's heeft, mij alle ins en outs van het papegaaienkweken kan vertellen.
Uit eigen ervaring zal dit toch niet kunnen zijn?
Dus is de kritiek op handopfok van horen zeggen en niet van uit de eigen ervaring, het lijkt in mijn ogen er op dat hier klakkeloos de mening van anderen wordt gevolgd , zonder enige kennis van zaken.
Het begint hier op het forum er op te lijken dat de doktrine van de Dr.H.clan wordt geaccepteerd als de enige juiste norm en daar zal ik me ten allen tijden tegen blijven verzetten.
Idd H. heeft best verstand van gedrag en geneeskunde, maar ik heb ernstige twijfels over zijn kennis van zaken met betrekking tot de kweek van papegaaien en alles wat hier mee samenhangt.
Weet wel dat Dr.H. alleen maar heeft gekweekt met duiven!!!!!!!!!!!!!! en dat zijn heel andere dieren dan papegaaien.

mvg Frank
Hier kan ik wel een beetje boos om worden.... ik probeer jou nergens iets te vertellen over het kweken van papegaaien. ik heb alleen gezegd dat het jouw mening is dat er niks mis is met handopfok. Jij bracht het alsof het een feit is, maar in mijn ogen is dat een mening en daar reageerde ik op. Snap dus ook absoluut niet wat het feit dat ik twee aga's heb hier mee te maken heeft ???
En wat ik wel heel apart vind tis dat jij dr. H erbij haalt. Ik heb helemaal niks met die man, ken hem niet, heb alleen hier verhalen over hem gehoord en ben het met heel veel dingen van hem niet eens (ja, dan dus wel gebaseerd op wat ik hier hoor, maar goed ik ben zeker geen aanhanger van hem)
Ik ben gewoon tegen handopfok als er geen goede reden voor is, en dat ben ik altijd al geweest!

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 18, 2005, 03:40:18 am »
Hai,

en dat komt omdat er nagepraat wordt en niet omdat jullie de feiten meemaken.
Ik vind het prima als er aan natuurbroed gedaan wordt, sterker nog als iemand een gaai bij me wil bestellen en die moet natuurbroed zijn graag zelfs!!!!!!!!!!!!!!!! Scheelt een hoop tijd.

Maar het is nog steeds zo dat een handopfok al tam is als die de deur uitgaat.
Wat niet betekent , dat de opvoeding achterwege moet blijven, na het halen van een rijbewijs moet je echt leren autorijden.
Mijn ervaring is wel dat handopfok een voorsprong geeft op natuurbroed mbt het tam zijn.
Wat mij irriteert is dat handopfok wordt veroordeeld!!!!!, dat doe ik iig niet bij natuurbroed!!!!!!!!!!!
Veroordeel pas als je kan aantonen dat handopfok slecht is en niet eerder!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik denk dat ik wel over dit onderwerp met feiten kan spreken, want zelf meegemaakt en niet omdat ik een bepaald gevoel heb wat mij door anderen is ingesproken.

Loes,

ik zou flauw zijn als ik natuurbroed veroordeel maar volgens mij doe ik dat niet!!!!!!!!!!!!!
Terwijl het andersom wel mag? Dat vind ik dus flauw en ik gaf de topicstarter trouwens alleen maar antwoord .
Ik ben de 1ste die voor in mijn voliere [dus voor de kweek] alleen maar natuurbroed wil hebben,
maar voor in de huiskamer wil iedereen een tamme vogel en dan heeft handopfok gewoon een voorsprong.

En Jeske,

ik breng dat idd als een feit omdat ik dat zelf meemaak en niet omdat ik anderen er over hoor praten.
Het was ook niet bedoeld om je te schofferen, maar ik vind het gewoon jammer als mensen die niet van de hoed of de rand weten[ er dus ervaring mee hebben ] al een mening hebben.
Kom dan eens kijken hoe iemand met veel moeite en liefde dit doet zoals bijv. Corina [Senna] en vorm dan je mening, dan kan je er nl. pas een goed oordeel over geven.

Ik schiet uit mijn slof ,omdat juist ik met een aantal personen bezig ben om een club van de grond te krijgen , die op een verantwoorde manier papegaaienbaby's onder de mensen te brengen.
Dwz geen jongen verkopen die nog niet zelfstandig eten, ziektevrij zijn en waar ook de mensen goede voorlichting krijgen over hoe een vogel op te voeden.
Zodat onze dieren niet van baas naar baas gaan of geplukt op de NOP terecht komen.
Een mening hebben is prima, maar wel nav wat je meemaakt en niet van wat je hoort van anderen,

mvg Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 18, 2005, 10:05:22 am »

En Jeske,

ik breng dat idd als een feit omdat ik dat zelf meemaak en niet omdat ik anderen er over hoor praten.
Het was ook niet bedoeld om je te schofferen, maar ik vind het gewoon jammer als mensen die niet van de hoed of de rand weten[ er dus ervaring mee hebben ] al een mening hebben.
Kom dan eens kijken hoe iemand met veel moeite en liefde dit doet zoals bijv. Corina [Senna] en vorm dan je mening, dan kan je er nl. pas een goed oordeel over geven.

Ik schiet uit mijn slof ,omdat juist ik met een aantal personen bezig ben om een club van de grond te krijgen , die op een verantwoorde manier papegaaienbaby's onder de mensen te brengen.
Dwz geen jongen verkopen die nog niet zelfstandig eten, ziektevrij zijn en waar ook de mensen goede voorlichting krijgen over hoe een vogel op te voeden.
Zodat onze dieren niet van baas naar baas gaan of geplukt op de NOP terecht komen.
Een mening hebben is prima, maar wel nav wat je meemaakt en niet van wat je hoort van anderen,

mvg Frank

De mening die ik heb over handopfok is niet gebaseerd op wat ik van andere hoor, maar op het gevoel wat ik daarbij heb. Oke, ik heb daar geen ervaring mee, maar soms is een gevoel wat je hebt genoeg om een mening te vormen.
Dit gevoel neemt echter niet weg dat ik niet geloof dat handopfok met liefde gedaan wordt door veel mensen. Dit is dus ook niet de reden waarom ik daar tegen ben, want daar ben ik echt wel van overtuigd!
Groetjes Jeske

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: december 18, 2005, 10:23:32 am »
De mening die ik heb over handopfok is niet gebaseerd op wat ik van andere hoor, maar op het gevoel wat ik daarbij heb. Oke, ik heb daar geen ervaring mee, maar soms is een gevoel wat je hebt genoeg om een mening te vormen.
Dit gevoel neemt echter niet weg dat ik niet geloof dat handopfok met liefde gedaan wordt door veel mensen. Dit is dus ook niet de reden waarom ik daar tegen ben, want daar ben ik echt wel van overtuigd!
Groetjes Jeske

Kortom bevooroordeeld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, want je wilt niet zien hoe iemand zoals bijv. Senna dat aanpakt.Als je zegt dat dat zonder liefde gebeurd weet je echt niet waar je over praat.
Ik daag je dan ook uit om daar eens een kijkje te nemen, dan zie je pas wat liefde voor dieren is.
Tja en als je je hele leven inricht op gevoel ipv op feiten vraag ik me af hoever je komt.??

Ennuh zeg niet dat ik mijn opmerkingen baseer op wat mijn mening is maar die zijn gebaseert op wat IK er van meemaak,

mvg Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 18, 2005, 10:28:08 am »
Ik zei juist dat ik wel geloof dat dat met liefde gebeurt.
En je wilt niet dat ik het zeg, maar doe het toch maar: dit is wel jouw mening ook al is het gebaseerd op wat jij meemaakt. Het is nog steeds geen feit dat er niks mis is met handopfok!

Tja en als je je hele leven inricht op gevoel ipv op feiten vraag ik me af hoever je komt.??

mvg Frank
Ik wou deze discussie op een nette manier voeren, zonder persoonlijk te worden en zonder zulke rotopmerkingen. Jammer dat jij dat niet kan!

Riboet

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 18, 2005, 11:09:24 am »
Citaat
Kortom bevooroordeeld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, want je wilt niet zien hoe iemand zoals bijv. Senna dat aanpakt.Als je zegt dat dat zonder liefde gebeurd weet je echt niet waar je over praat.
Ik daag je dan ook uit om daar eens een kijkje te nemen, dan zie je pas wat liefde voor dieren is.

Tja, je kan natuurlijk ook zeggen dat JUIST natuurbroed getuigt van nog veeeeeeel meer liefde voor je vogels en hun jongen! In ieder geval getuigt het van meer respect.

Hier gebeurt het handvoeden OOK met liefde, maar mijn hart jubelt nog veel meer als ik zie hoe Pappa- en Mammagaai met een jong in de buitenren verblijven, daar kan geen liefdesuiting tegenop.
Ik geef toe dat handvoeden het MAKKELIJKER maakt om een jong tam te krijgen, maar ga niet zeggen dat het puur uit liefde is dat men dat doet. Het is een, en nu ga ik het even heeeeeeel erg zwart wit zeggen, een vorm van gemakzucht. Want een natuurbroed moet immers anders opgevoed en tam gemaakt worden. Dat kost tijd, heel veel tijd en nog veel meer moeite. Maar ik vind dat dat wel meer getuigt van liefde voor de vogel, want de band die je met die vogel krijgt is er een van wederzijds vertrouwen en niet een van eenzijdige afhankelijkheid.

De topicstarter vertelt niet of hij eerder al gehandvoed heeft, vertelt ook niet waarom hij het wil doen. Er zijn heel veel mensen die denken dat ALLEEN handvoeden een vogel tam maakt. Daarom heb ik de suggestie gedaan om voor natuurbroed te kiezen. Het was niet om 'anderen na te praten', de SMP na te hangen ofzo want daar heb ik niets (nou ja weinig) mee. Ik wil wel graag dat iemand alle voors en tegens op een rij zet en bij een tam ouderpaar zie ik de noodzaak van handvoeden niet zo. Het was niet de bedoeling om een discussie van voors en tegens wat betreft handopfok uit te lokken, het was slechts bedoeld als een alternatief!

edit Loes: quote goedgezet
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 17:02:56 pm door Loes »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #23 Gepost op: december 18, 2005, 12:17:11 pm »
Natuurlijk is natuurbroed natuurlijker dan handopfok. Maar aan de andere kant, hoe natuurlijk is een tamme vogel in de woonkamer?
Voor beide manieren vind ik wat te zeggen hoor! Ik zie bij beide voordelen. Waarom kunnen deze 2 manieren niet op een respectvolle  manier naast elkaar bestaan? Uiteindelijk gebeurt beide uit liefde voor het huisdier!

vogelgek

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: december 18, 2005, 15:29:45 pm »
hoi ik wil er juist 1tje handtam maken voor mijn tante want die is gek op papegaaien en ze durft het niet aan om ze zelf op te voeden en ik weet ook niet of ze bevrucht zijn maar als dat wel zo is wil ik  informatie hebben met wat ik moet doen ik heb wel hanvoeding gedaan alleen dan met valkparkieten ik geloof niet dat er daar zoveel verschil in zit (of wel ????)

maar ik heb nog een vraag ik heb altijd mijn valkparkieten met de spuit opgevoed is daar een verschil in tussen spuit en een theelepel

gr sjaak

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: december 18, 2005, 17:07:45 pm »
Het is maar wat je het handigst vind! Verder maakt het niet uit..

Frank, wat ik flauw vond, was dat je het weer zo bracht als napraten van Hooimeijer :angry:  En ik vind het nu ook echt lijken of wij die mening niet mogen hebben, zoals je er nu steeds op reageert. Nou je kan lullen wat je wilt, maar ik blijf er bij. En ik heb toch echt Corina gadegeslagen met haar babies|! Ik blijf het natuurlijker vinden om ze door de ouders groot te laten brengen met alle voordelen van dien. Het mooiste zou zijn als ze dan in handen genomen worden, omdat mensen dus inderdaad graag een vrij tamme vogel willen!

Dennis

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: december 18, 2005, 18:29:45 pm »
wat iedereen vind moet ie naar de politie brengen.

is toch niet zo moeilijk andwoord geven op de vraag kunt alleen iemand adviseren om iet wel te doen of niet te doen voor de rest houd het op.aan ieder de keus.

tuurlijk is natuurbroed prachtig erg leuk om te zien maar daartegen is handopfok ook best leuk mits je het goed doet en de tijd er voor hebt en er ook voor neemt.

net als frank adviseer ik ook om dan vanaf 4 weken te doen.maar ik zeg wel 4 tot 5 voedingen met 5 a 6 weken dan afbouwen naar 3 voeding met 8 weken beginnen met mais uit blik en geweekte kiemzadenkiemzaden en naar 2 voedingen per dag. 9 weken beetje zacht eivoer bij proberenen maar 1 voeding per dag  met 10 weken heb ik ze zelfstandig heel af en toe nog op 1 voeding.

nog ff over waarom 4 weken.doe je het later zit de inprintfase er al in en worden ze erg happig daarom is het niet makkelijk om een natuurbroed jong tam te maken ook al haal je ze er dagelijks een keer uit.dit is gewoon een eigenschap van ze.uitzonderingen daargelaten.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
en zoals je aangeeft ik wil maar 1 jong tam maken en laat je bijvb de rest lekker door de ouders doen.maar zoals ik zij die keus is geheel aan jezelf.

Groeten Dennis

Riboet

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: december 18, 2005, 19:30:32 pm »
nog ff over waarom 4 weken.doe je het later zit de inprintfase er al in en worden ze erg happig daarom is het niet makkelijk om een natuurbroed jong tam te maken ook al haal je ze er dagelijks een keer uit.dit is gewoon een eigenschap van ze.uitzonderingen daargelaten.

Ik haal mijn grijzen er niet meer uit als ze nog 4 voedingen nodig hebben (bij grijzen is dat op een leeftijd van een week of 6). Hoogstens als ze nog 2 voedingen nodig hebben. Djarno en Chanel waren 9 en 11 weken (ongeveer). Gaf ze twee keer per dag nog. Djarno is heel tam geworden vraag maar aan Marry, zit hier op het forum. Chanel was wel eenkenniger dan Djarno (was ook een dikke week ouder). Ze had duidelijk meer leiding nodig. Bij mij thuis was ik haar favoriet. Ik weet dat ze bij de nieuwe eigenaar juist weer kiest voor de man des huizes  :CENS (voor mij dus de reden te denken dat eenkennigheid niet komt zoals men zegt door de hand die ze voedt, maar dat ze de voorkeur hebben voor mensen die duidelijk laten merken de touwtjes in handen te hebben, maar dat is weer een andere discussie).

Ik vind juist dat een deel van de inprentingsfase wel van belang is en dat de vogel die mee moet krijgen.
Aan vroeg uit het nest halen, zitten bovendien ook nog wat nadelen: de vogel is dan nog niet goed bevederd en dus zwakker en dien je eventueel bij te verwarmen. Ze hebben nog minder weerstand.
Vandaar dat ik zou kiezen voor een babyvogel die al in de veren zit. Dat bijten is er zo uit (nee, alleen niet bij een natuurbroed).

Oh even aan de topic starter: ik werk met een glazen spuitje en laat de druk op het spuitje door de vogel bepalen. Die plastic spuitjes (zoals die bij het Cede opfokvoer) gaan op een gegeven moment zo stoterig dat je al gauw de vogel volspuit in plaats van dat je aan het voeren bent. Je kan ook even de vogel laten kiezen. Favo, mijn meest eigenwijze grijze, wilde eerst niet met het spuitje gevoerd worden en die hebben we de eerste voedingen met een theelepel gevoerd. Uiteindelijk koos Favo wel voor het spuitje (ik blij, want ik kan dus echt niet overweg met die lepels, ik zit dan nog veel meer onder de pap dan de vogel.... :CENS).

vogelgek

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: december 18, 2005, 20:41:23 pm »
oke bedankt voor alle informatie

gr sjaak :elvis: :elvis: :elvis: :elvis:

Tommy

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: december 18, 2005, 21:07:42 pm »
Hai,

en dat komt omdat er nagepraat wordt en niet omdat jullie de feiten meemaken.
Ik vind het prima als er aan natuurbroed gedaan wordt, sterker nog als iemand een gaai bij me wil bestellen en die moet natuurbroed zijn graag zelfs!!!!!!!!!!!!!!!! Scheelt een hoop tijd.
Dus als je achter de natuurlijke gang van zaken staat als t jongen en hun ouders betreft ben je een naprater :o ???..... ;D ;D

Citaat
Wat mij irriteert is dat handopfok wordt veroordeeld!!!!!, dat doe ik iig niet bij natuurbroed!!!!!!!!!!!
Veroordeel pas als je kan aantonen dat handopfok slecht is en niet eerder!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik denk dat ik wel over dit onderwerp met feiten kan spreken, want zelf meegemaakt en niet omdat ik een bepaald gevoel heb wat mij door anderen is ingesproken.
Ik geloof er niks van dat jij helemaal op eigen houtje handopfok bent gaan onderzoeken Frank ;) Gewoon "nagedaan" of niet dan ;)

Tsjonge jonge wat een vreemde gedachtengang. ::) Als jij niet tegen natuurbroed bent (wat gewoon natuurlijk is, dus hoe kun je daar tegen zijn ;D) mag een ander niet tegen handopfok zijn? Tssss...nou ben ik niet tegen handopfok (al vind ik Riboets manier echt super! :thumsup:), maar ik vind t een stuk normaler wanneer mensen zich daar tegen keren, dan tegen de natuur ;)

Frank, ik kan het niet anders bekijken dan dat de mensen die aan handopfok doen napraters zijn...en niet anders om
 ;) Maar daar veroordeel ik ze niet om :-*