Auteur Topic: Volwassen papegaai aan laten sterken met opfokvoer (pap)  (gelezen 8406 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Volwassen papegaai aan laten sterken met opfokvoer (pap)
« Gepost op: januari 27, 2006, 18:05:09 pm »
Heeft iemand ervaring met het aan laten sterken van een volwassenpapegaai met behulp van pap?

Japie is te licht. Je voelt duidelijk zijn borstbeen. Ik wil hem dus voorzichtig aan aan laten komen. Hij eet goed. Hij blijft ook op gewicht. Maar hij wordt maar niet zwaarder.

Nu heeft iemand mij op het idee gebracht om hem als extraatje pap te geven. Dit leek mij ook een logisch idee. Echter vraag ik me af of het kwaad kan of dat ik ergens op moet letten.

Graag even jullie mening.

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Volwassen papegaai aan laten sterken met opfokvoer (pap)
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2006, 18:14:31 pm »
Ik weet dat er ook Juvenille wordt gegeven om aan te sterken en dat is toch officieel ook voor babies?

Nanda

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2006, 18:21:40 pm »
Juvenille kun je inderdaad geven voor "de extra". En over het algemeen vinden de vogels het erg lekker. je kunt het met vanalles aanmaken, met thee, sap of gewoon water. ook kun je er lekkere dingen doorheen prakken.
Je kunt er het beste balletjes van draaien, dat kliedert niet zo. :)

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2006, 18:36:59 pm »
Hai Pascal,

misschien wel een goed idee, ik zou zeggen de moeite van het proberen waard.
Alleen wel erg hygienisch werken, want met dat spul heb je zo een infektie,

mvg Frank

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2006, 19:48:08 pm »
Hai Pascal,

misschien wel een goed idee, ik zou zeggen de moeite van het proberen waard.
Alleen wel erg hygienisch werken, want met dat spul heb je zo een infektie,

mvg Frank

Ha Frank,

wij hebben hier al eens over zitten brainstormen, dus jij weet precies waar ik mee zit. Je hebt Japie zelf gezien en aan zijn borstbeen gevoeld en kwam ook tot de conclusie dat er vlees op moet komen. Om te voorkomen dat er ipv vlees vet op gaat komen, moeten we hem niet vetgaan mesten met allerlei extra lekkers.

Ik zal eens kijken of ik die pap bij hem naar binnen ga krijgen.

Ik zal er op letten dat alles hygienisch schoon is.

:thumsup:

Pascal

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2006, 19:48:19 pm »
Juvenille kun je inderdaad geven voor "de extra". En over het algemeen vinden de vogels het erg lekker. je kunt het met vanalles aanmaken, met thee, sap of gewoon water. ook kun je er lekkere dingen doorheen prakken.
Je kunt er het beste balletjes van draaien, dat kliedert niet zo. :)

Ik weet dat er ook Juvenille wordt gegeven om aan te sterken en dat is toch officieel ook voor babies?

Dames,

Juvenille ken ik niet, maar ik kan het natuurlijk ook erbij halen. Ene dag pap als extraatje. Andere dag Juvenille balletjes.

Waar kan ik die Juvenille halen? Dierenarts?

Pascal

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2006, 19:56:43 pm »
Ik heb de vraag ook elders gesteld. Daar kreeg ik toch wel een reactie terug waarvan ik schrok.

De reactie was:

Wanneer een vogel goed eet en niet aankomt. Krijgt hij OF te weinig OF is ernstig ziek.  :o

???

Wanneer Japie ernstig ziek zou zijn, dan zou hij na 2,5 jaar toch allang een keer zijn oogjes hebben gesloten?

dylantjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2006, 20:12:41 pm »
Weet ik niet :P

sonjav

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2006, 20:13:14 pm »
Ik heb de vraag ook elders gesteld. Daar kreeg ik toch wel een reactie terug waarvan ik schrok.

De reactie was:

Wanneer een vogel goed eet en niet aankomt. Krijgt hij OF te weinig OF is ernstig ziek.  :o

???

Wanneer Japie ernstig ziek zou zijn, dan zou hij na 2,5 jaar toch allang een keer zijn oogjes hebben gesloten?

Tja, de enige ervaring met een hele magere papegaai die ik heb was met Koen en die bleek inderdaad ernstig ziek te zijn. In zijn geval was er ook sprake geweest van eenzijdige voeding door de vorige eigenaar, maar toch. Ik zou als ik jou was hem toch een keertje helemaal na laten kijken door een vogelarts.
Misschien is het niet heel ernstig, maar iets wat sluimerd?

Of is je vogel heel erg hyperacrief misschien, datie veel gebruikt?

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2006, 20:21:16 pm »

De reactie was:

Wanneer een vogel goed eet en niet aankomt. Krijgt hij OF te weinig OF is ernstig ziek.  :o

???

Hum Pascal,

of niet meer op fora komen met nepkennis  ???
Ik heb niet de indruk dat Japie echt ziek is, alleen in de huidige conditie kan een ziekte wel veel sneller fataal zijn,

mvg Frank

Ps er is in mijn ogen naast PLF, maar 1 forum waar wel veel papegaaienkennis zit (VA)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2006, 21:28:08 pm »
Maar is Japie wel eens voor een algeheel onderzoek bij een vogelarts geweest? Waarom zou je dat niet een keer doen? Nu ben je ongerust gemaakt...

:(
Juvenille kan je idd. bij de dierenarts bestelllen...

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2006, 21:36:15 pm »
Hoi Pascallo,ik wil eigenlijk wel weten wat je normaal voor voeding aan Japie geeft en in welke hoeveelheden,voordat je misschien allerlei dingen gaat doen waardoor hij misschien alleen maar van slag raakt.
kun je een algeheel beeld geven?

gr Kees.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2006, 21:44:02 pm »
Hoi Pascallo,ik wil eigenlijk wel weten wat je normaal voor voeding aan Japie geeft en in welke hoeveelheden,voordat je misschien allerlei dingen gaat doen waardoor hij misschien alleen maar van slag raakt.
kun je een algeheel beeld geven?

gr Kees.

Hoi Kees,

Japie krijgt Pelletvoer. Hij krijgt per dag 1 maatschepje Ecobird (is ongeveer 25 gram). Daarnaast krijgt hij van mij om aan te komen elke dag een walnoot. Ik weet dat dat best veel is, maar het is de enige noot die hij echt lekker vindt welke ook niet TE vet is.

Daarnaast krijgt hij fruit aangeboden. Dit doe ik tegenwoordig als stuks geven, omdat een 'maaltijd' in een bakje door hem niet gegeten wordt.

's ochtends krijgt hij een stuk banaan. En een flinke part appel wanneer ik wegga in zijn bakje. De appel is 's middags bij thuiskomst op.

's avonds eet hij fruit met mij mee. Aangezien ik een grote fruiteter ben, krijgt hij vanalles wat. Het een eet ie wel direct op, het andere niet. Mango is wel zijn favoriet. Net als de mijne toevallig ;D

1 keer in de maand eet ik eens een keer frieten, en dan krijgt hij een half gebakken frietje zonder zout. En hij krijgt ongeveer 3 keer per week iets van groente aangeboden. Dit varieert van een spruitje tot aaan een stuk tomaat om komkommer. Net wat ik eet.

1 keer per weer biedt ik hem een palmnoot aan. Dit vindt ie ook lekker.

Dat is het denk ik wel ongeveer.

Groet,

Pascal

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2006, 21:57:49 pm »
Frank attendeert me net op het gekookte ei. Dat geef ik ze wel, maar niet zo vaak. Omdat ik zelf niet zo vaak een eitje kook voor mezelf, vergeet ik het om voor de vogels te koken. Ik neem morgen bij Appie Hein gelijk even een doosje mee.  :thumsup:

Dit kwam eigenlijk ter sprake doordat ik zei dat ik geen eivoer ed. kan geven doordat ik fruit en groente los geef. Eivoer los, kijkt ie niet naar om.

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2006, 22:15:46 pm »
Hoi Pascal,nog even een paar vragen,hoe oud is hij,hoe lang heb jij hem en wat at hij voordat jij hem in huis kreeg,het is toch een grijze he,misschien wel wat veel vragen maar ik had nog niets over Japie gelezen,m.u.v. dit topic.
In potentie ziet je voeding er redelijk uit,kan waarschijnlijk toch wel iets steviger naar aanleiding van jouw verhaal.
Kun je ook vertellen of hij erg actief is,m.a.w. zijn normale dagelijkse gedrag.

gr kees.