Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12337 keer)

old john

• Gast
Re: Grit?
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2006, 17:59:19 pm »
dit heeft niets te maken met geforceerd toedienen ze hebben wel degelijk de keuze want als ze het niet willen hebben gooien ze het er heus wel uit geforceerd toedienen is iets anders dan breng je het rechtstreeks in de crop maar zolang ze zelf eten al zit het door het voer is dit niet geforceerd kijk eens op de dvd van kaketoe's en papagaaien hier zie je ara's stukken van rotsen afknabbelen dus zullen ze het wel nodig hebben

Riboet

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2006, 18:03:47 pm »
Citaat
An inappropriate diet fed to the parents AND a displaced parental
instinct for feeding mineral and grit to the offspring were postulated to be the causes of the crop impactions.

Ik lees heel goed.

Het gaat om een combinatie van. De ouders van het jong hebben blijkbaar ook nog een compleet verstoord idee over hoe ze een jong moeten opvoeden gezien het woordje DISPLACED. Dergelijke ouders zouden voor een kweek uitgesloten moeten worden. Trouwens misschien is hun misplaatste idee over kiezeltjes voeren wel ontstaan JUIST door het ongeschikte dieet wat ze misschien al jaren voorgeschoteld hebben gekregen.

Pluisje

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2006, 18:05:49 pm »
Wat betreft eigen keuze, bedoelen jullie dat jullie vogels uit kunnen maken wat goed en slecht voor ze is, zonder dat ze dat ooit geleerd hebben?

Bekend voorbeeld: geeft ze avocado ze eten het, maar is zeker dodelijk! Dan zou je je nergens zorgen over hoeven te maken, en bijv. giftige planten in de buurt van ze kunnen zetten, want ze weten zelf wat goed en slecht voor ze is.
Aphyna houdt erg van koffie  :P, als er een kopje  koffie op tafel staat, vliegt ze er meteen op af en als ik niet oplet drinkt ze zo een snavel vol naar binnen. Maar ik denk toch dat dat goed voor haar is.

Het is het zelfde als met kleine kinderen: je moet ze het eerst leren.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #48 Gepost op: februari 26, 2006, 18:06:02 pm »
Ik heb toevallig gister ook zo'n film gezien
maar dat is klei wat ze eten.
In de natuur is de leefwijze zowiezo niet
te vergelijken met een vogel in een voliere.

Ik geef ook maagkiezel en grit hoor,
maar dingen veranderen nu eenmaal.
Vroeger waren er ook geen pellets,
nu lijk je een slechte verzorger te zijn
als je het niet geeft.

En ik denk dat je met dit soort dicussies
verder moet komen en niet elkaar afbekken.

Riboet

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: februari 26, 2006, 18:11:05 pm »
Volgens mij zijn jullie zelf op zoek om jullie eigen mening te bevestigen

Haha, als ik dat had willen doen, had ik al meteen begonnen met het woordje POSTULATED in je quote over die studie. Dat betekent namelijk veronderstellen. Ofwel men VERONDERSTELT (en dat is toch iets anders dan bewijzen) dat het voeren van grit EN EEN ONGESCHIKT DIEET door de ouders aan een jong voor kropverstoppingen heeft gezorgd.

Maar zover wilde ik niet gaan  ;). Ik kijk dan toch liever naar de inhoud: de combinatie met het verkeerde dieet dan de betekenis van een engels woordje. Is ook beter denk ik. En ik sta heus open voor die studies hoor, maar ik ben er ook heel kritisch over. Dat mag toch?

Wickingh

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: februari 26, 2006, 18:12:50 pm »
Hai,

de vergelijking gaat hier weer mank.
Koffie drinken ze omdat ze het lekker vinden en/of mee willen doen met hun baasje.
Grit opnemen doen ze uit andere motieven, nl. omdat ze zelf aanvoelen dat ze het nodig hebben.
Ik ben persoonlijk wel benieuwd of alle papegaaien zomaar alle (voor hen) giftige planten zullen eten?
Anders zouden ze in de vrije natuur nl. bij bosjes uit de bomen moeten vallen.
Voordat iemand op het briljante idee gaat komen om me te vragen dit uit te testen........uh nee daar waag ik mijn vogels niet aan,

mvg Frank

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #51 Gepost op: februari 26, 2006, 18:15:47 pm »
De vogels in de natuur eten waarschijnlijk juist
klei om dat mogelijke gif te neutraliseren.

Pluisje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: februari 26, 2006, 18:16:40 pm »
Ik lees heel goed.

Het gaat om een combinatie van. De ouders van het jong hebben blijkbaar ook nog een compleet verstoord idee over hoe ze een jong moeten opvoeden gezien het woordje DISPLACED. Dergelijke ouders zouden voor een kweek uitgesloten moeten worden. Trouwens misschien is hun misplaatste idee over kiezeltjes voeren wel ontstaan JUIST door het ongeschikte dieet wat ze misschien al jaren voorgeschoteld hebben gekregen.

Dus dan bedoel je is de titel fout. Het is een GRIT IMPACTION, maar als goede onderzoeker ga je verder kijken en zie je dat er meer problemen zijn.
Helaas heb ik niet het hele artikel, kost zo'n 30 dollar om het te krijgen. Maar de titel zegt genoeg, en geloof mij als de titel niet klopt met de rest van het artikel zouden de referenten het zeker niet hebben toegelaten.

Ik heb trouwens nog steeds geen link/artikel gezien die bewijst dat grit voor papegaaien noodzakelijk is.

Antonia, ja ik heb ook zo'n film gezien. Uit de klei halen ze mineralen die ze nodig hebben (die zitten ook allemaal in pellets).

Pluisje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: februari 26, 2006, 18:20:24 pm »
Hai,

de vergelijking gaat hier weer mank.
Koffie drinken ze omdat ze het lekker vinden en/of mee willen doen met hun baasje.
Grit opnemen doen ze uit andere motieven, nl. omdat ze zelf aanvoelen dat ze het nodig hebben.
Ik ben persoonlijk wel benieuwd of alle papegaaien zomaar alle (voor hen) giftige planten zullen eten?
Anders zouden ze in de vrije natuur nl. bij bosjes uit de bomen moeten vallen.
Voordat iemand op het briljante idee gaat komen om me te vragen dit uit te testen........uh nee daar waag ik mijn vogels niet aan,

mvg Frank

Frank, sorry maar je probeert alles alleen maar zo te draaien dat jouw verhaal klopt. Met je laatste opmerking, dat je dat niet wilt uittesten laat je al zien dat je eigenlijk je eigen verhaal ook niet geloofd.
Het verhaal voor koffie is niet anders als voor grit, ze eten het omdat ze het lekker vinden. Ik zie niet in waarom de vergelijking mank is, behalve dan dat het niet in jouw straatje past.

jeske5

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: februari 26, 2006, 18:22:48 pm »
het verhaal voor koffie lijkt mij wel degelijk anders dan voor grit. grit zullen ze echt niet eten omdat ze dat zo lekker vinden..ooit gezien dat een vogel helemaal wild werd als je aankwam met grit?
en over dat wetenschappelijk artikel dat je vraagt waarin staat dat grit wel noodzakelijk is? misschien een idee om daar zelf naar op zoek te gaan?

Riboet

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: februari 26, 2006, 18:23:16 pm »
Dus je baseert je mening op een paar zinnetjes uit een studie naar Grit Impaction zonder het hele artikel te kennen  :o en met die paar zinnetjes heb je het antwoord op de vraag wat de functie van grit is  :o?

Ik mijn ogen doe je nu alles wat hier eerder gezegd en geschreven hebt, teniet. Natuurlijk is de titel van het onderzoek goed: gritverstopping. Of grit verstopt zegt de titel niet, of het niet verstopt ook niet.

Tssss, als ik mijn mening moet baseren op een titel van een artikel dan kan ik wel heel wat afwijkende meningen verzinnen  :). Wordt de wereld er wel heel grappig op, denk ik.  :) :)
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 18:25:24 pm door Riboet »

Riboet

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: februari 26, 2006, 18:24:45 pm »
het verhaal voor koffie lijkt mij wel degelijk anders dan voor grit. grit zullen ze echt niet eten omdat ze dat zo lekker vinden..ooit gezien dat een vogel helemaal wild werd als je aankwam met grit?

Nee, zelfs kippen kijken teleurgesteld als je een bakje grit voor ze uitstrooit inplaats van graan.

old john

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: februari 26, 2006, 18:24:54 pm »
wie weet waar grof straat zand uit bestaad je weet wel waar een stratenmaker de bestrating mee inveegd
dit ligt namelijk in mij voliere en mijn ros

Pluisje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: februari 26, 2006, 18:30:38 pm »
Dus je baseert je mening op een paar zinnetjes uit een studie naar Grit Impaction zonder het hele artikel te kennen  :o en met die paar zinnetjes heb je het antwoord op de vraag wat de functie van grit is  :o?

Ik mijn ogen doe je nu alles wat hier eerder gezegd en geschreven hebt, teniet. Natuurlijk is de titel van het onderzoek goed: gritverstopping. Of grit verstopt zegt de titel niet, of het niet verstopt ook niet.

Tssss, als ik mijn mening moet baseren op een titel van een artikel dan kan ik wel heel wat afwijkende meningen verzinnen  :). Wordt de wereld er wel heel grappig op, denk ik.  :) :)

Dus de titel is goed gritverstooping, maar het zou niet verstoppen? Dat snap ik niet. Ik baseer mijn mening niet op een paar zinnetjes. het is

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #59 Gepost op: februari 26, 2006, 18:34:15 pm »
Ik heb al gezegd dat ik ook grit geef,
en wil best geloven dat ze het nodig hebben.
Maar wat als je vogel het nooit eet ?
Zo heb ik er hier namelijk.