Auteur Topic: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag  (gelezen 15776 keer)

Sanco

• Gast
Re: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Reactie #60 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:23:39 am »
ja het merendeel is in de vorige mails al uitgelegd ook dat ik me niet schaam om een geplukte gaai aan te schaffen  maar dat als het bij mij gebeurd er iets fout gaat bij mij en dan mag ik mij schamen van jou hoop ik ?
verders moet ieder mens nog veel leren en sommige leren dagelijks nog bij ,zeker als je met dieren bezig bent ,

Ik snap wel wat je bedoeld met dat je je schaamt omdat je dan bang bent dat mensen denken dat je iets niet goed doet in je opvoeding met je gaaitje. Maar dat zou hetzelfde zijn als wanneer je met je kind in de supermarkt loopt, en die zich krijsend met gebalde vuisten op de grond werpt voor de snoepafdeling omdat hij geen snoepje krijgt. Dat is dan gewoon reactie op reactie, heeft er niets meer te maken dat jij je kind niet goed opvoed dus hoef je je toch ook niet te schamen? Laat mensen lekker denken. Als zij  een mening vormen over bijvoorbeeld een papegaai die plukt, zonder aan je te vragen wat de oorzaak kan zijn van het plukken, dan laat je ze toch lekker? Ik zou daar echt dikke sch*t aan hebben!  ;D

proppertje

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:28:48 am »
Een gaai kan plukken om zo veel redenen. Waarvan de helft niet eens is omdat hij ongelukkig is!
Denk aan een huidaandoening, aandacht vragen en krijgen, slaaptekort, verkeerde voeding, angst.

En zodra je je 'dood gaat schamen' voor je geplukte gaai zal de kans op verbetering nihil zijn. Want jij hebt er een probleem mee. En dat voelt de gaai gegarandeerd. Ik vind het echt heel erg dat dit allemaal gezegd word. Nogmaals een gaaitje die plukt, is niets om voor te schamen.

En nog is 1 of 2 pinda's per dag slecht voor de vogel.
Ik zou me doodschamen als ik andere mensen bewust op het verkeerde been zet door halve informatie te geven. Die denken nu: oh zie je wel, een pinda kan best! Terwijl er hele andere levensomstandigheden zijn!

ja als mijn gaaien nooit buiten zouden vliegen  nooit enige afleiding zouden hebben  dan zal zo'n pinda erg aankomen  ,maar met de hoeveelheid afleiding en beweging  dus andere levensomstandigheden  krijgen ze er ook nog wel eens walnoot cedernoot enz bij  en ook daar zitten vetten in waarvan de geleerde over enkele jaren ook weer aantonen dat het heel slecht is  net als nu met banaan ,

proppertje

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:30:05 am »
Gelukkig is behlave Heleen en Boudewijn iedereen het er over eens dat je je niet hoeft te schamen over een plukker..  :thumsup: Ik vond het destijds ook reuze interessant om te lezen hoe het ging met Favo en wat Riboet er bij dacht en uitprobeerde..  ;) Ook ben ik blij met de excuses van R over haar felheid en hoop dat dat gelezen wordt en er betreffende de felheid van de andere kant misschien óók een verontschuldiging komt! Ik vind het ondanks dat toch een leerzaam topic geworden!! :)

is gebeurd dacht ik

proppertje

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:31:50 am »
Ik begrijp niet waarom het zo belangrijk is dat hij zijn pinda krijgt elke dag. Er zjin genoeg alternatieven hoor! Die veel beter voor hem zijn!

die krijgt hij ook ,hij is zeer veelzijdig met noten

Sanco

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:32:22 am »
Even wat info van internet geplukt:

Om met de pinda’s te beginnen, kunnen we zeggen dat een voer dat pinda’s als bestanddeel heeft niet serieus kan worden genomen. Al sinds de jaren zeventig is bekend dat pinda’s zeer slecht zijn voor papegaaien. Ten eerste omdat het teveel calorieën bevat waardoor papegaaien zeer snel een overgewicht ontwikkelen. Ten tweede omdat pinda’s nogal eens begroeid zijn met een schimmel die het giftige aflatoxine produceert. Dit gif wordt opgestapeld in de lever van de vogel en is in kleine hoeveelheden al schadelijk en in grote hoeveelheden dodelijk. Eenmaal in het lichaam aanwezig zal dit gif niet meer uit het lichaam verwijderd kunnen worden.

Dus zelfs 1 per dag lijkt mij niet goed hoor...  ???

Het stukje over gif lijkt me dat dat voor zich spreekt... ?? Volgens mij wordt dat echt niet minder als je vogel voldoende lichaamsbeweging heeft.? En wat is voldoende? Hoeveel km legt een papegaai in het wild wel niet af?

proppertje

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:34:05 am »
Ik snap wel wat je bedoeld met dat je je schaamt omdat je dan bang bent dat mensen denken dat je iets niet goed doet in je opvoeding met je gaaitje. Maar dat zou hetzelfde zijn als wanneer je met je kind in de supermarkt loopt, en die zich krijsend met gebalde vuisten op de grond werpt voor de snoepafdeling omdat hij geen snoepje krijgt. Dat is dan gewoon reactie op reactie, heeft er niets meer te maken dat jij je kind niet goed opvoed dus hoef je je toch ook niet te schamen? Laat mensen lekker denken. Als zij  een mening vormen over bijvoorbeeld een papegaai die plukt, zonder aan je te vragen wat de oorzaak kan zijn van het plukken, dan laat je ze toch lekker? Ik zou daar echt dikke sch*t aan hebben!  ;D

ik nu ook hoor en zo'n kind ? nou laat ik daar maar niets over zeggen dan komt er gelijk een nieuw topic 

proppertje

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:35:01 am »
Het stukje over gif lijkt me dat dat voor zich spreekt... ?? Volgens mij wordt dat echt niet minder als je vogel voldoende lichaamsbeweging heeft.? En wat is voldoende? Hoeveel km legt een papegaai in het wild wel niet af?

heel veel daarom zijn al die gekortwiekte zo sneu ,

Sanco

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:48:19 am »
heel veel daarom zijn al die gekortwiekte zo sneu ,

Je hebt wel een hele uitgesproken, eenzijdige mening vind ik. Laat ik me maar niet uitspreken over kortwieken of niet. daar zijn ook al talloze topics over geopend en zoals altijd mag iedereen daar zijn eigen mening over vormen. Maar goed ik vind persoonlijk dat jij niet echt open staat voor advies. Alles wat wij zeggen sla jij in de wind, en ik heb het idee dat jij vindt dat je alles beter weet dan wij hier, omdat jij toevallig een papegaai bezit die 70 jaar is.

Tony kreeg bijna elke ochtend wat kiwi, is hij dol op! Tot dat iemand ergens had gelezen dat teveel kiwi toch niet goed is. Nu komt het zelden voor dat Tony nog kiwi krijgt, omdat ik gewoon het risico niet wil lopen dat hij er ziek van wordt oid. Dan maar wat anders, nu vindt ie mandarijn erg lekker en appel.

Dat jij nu je papegaai elke dag steevast die pinda geeft, ondanks alle adviesen het niet te doen, vind ik echt eigenwijs. Hij wordt er echt niet slechter van hoor als hij die pinda niet krijgt, jij beslist gewoon voor hem dat dit beter is. Pinda is gewoon niet goed, klaar.

Dit forum is bedoelt om advies te vragen en te krijgen. Wat je er mee doet moet je uiteraard zelf weten. Ik vind het eerlijk gezegd nogal onbeschoft overkomen dat jij alles maar met een korreltje zout neemt, terwijl iedereen het hier het beste met jou en je papegaai voorheeft. Iedereen steekt ook zijn tijd in jouw vragen en opmerkingen. Dus wat je ermee doet moet je zelf weten, maar het zou wel fijn zijn als je niet bij alles zo in de verdediging gaat..

Koko

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:55:55 am »
Je hebt wel een hele uitgesproken, eenzijdige mening vind ik. Laat ik me maar niet uitspreken over kortwieken of niet. daar zijn ook al talloze topics over geopend en zoals altijd mag iedereen daar zijn eigen mening over vormen. Maar goed ik vind persoonlijk dat jij niet echt open staat voor advies. Alles wat wij zeggen sla jij in de wind, en ik heb het idee dat jij vindt dat je alles beter weet dan wij hier, omdat jij toevallig een papegaai bezit die 70 jaar is.

Tony kreeg bijna elke ochtend wat kiwi, is hij dol op! Tot dat iemand ergens had gelezen dat teveel kiwi toch niet goed is. Nu komt het zelden voor dat Tony nog kiwi krijgt, omdat ik gewoon het risico niet wil lopen dat hij er ziek van wordt oid. Dan maar wat anders, nu vindt ie mandarijn erg lekker en appel.

Dat jij nu je papegaai elke dag steevast die pinda geeft, ondanks alle adviesen het niet te doen, vind ik echt eigenwijs. Hij wordt er echt niet slechter van hoor als hij die pinda niet krijgt, jij beslist gewoon voor hem dat dit beter is. Pinda is gewoon niet goed, klaar.

Dit forum is bedoelt om advies te vragen en te krijgen. Wat je er mee doet moet je uiteraard zelf weten. Ik vind het eerlijk gezegd nogal onbeschoft overkomen dat jij alles maar met een korreltje zout neemt, terwijl iedereen het hier het beste met jou en je papegaai voorheeft. Iedereen steekt ook zijn tijd in jouw vragen en opmerkingen. Dus wat je ermee doet moet je zelf weten, maar het zou wel fijn zijn als je niet bij alles zo in de verdediging gaat..

het is maar hoe je de antwoorden leest van Proppertje
ik kan me trouwens geen topic  herinneren waar Proppertje om advies vraagt ? maar misschien heb ik het over het hoofd gezien ???

Groetjes
Boudewijn

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #69 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:58:33 am »
Ik denk dat aan deze discussie geen eind komt. Wat is nl wel goed voor een papegaai, wat hij in het wild eet? Ook niet want dan legt hij inderdaad z'n benodigde km ed af, dus zal de voeding in 't wild iets meer vetten bevatten. Bij gaaitjes is het op het moment net als bij ons mensen er wordt iets geadviseerd wat goed voor ze is en na een paar jaar blijkt juist dit weer verkeerd te zijn. Ik hou het maar bij zoveel mogelijk variatie en hou het vetgehalte in het oog en hoop dat ik het dan goed doe. Blijf alles gewoon op de voet volgen.  ;) Wat het wieken betreft: ieder z'n keus bij mij is het niet van toepassing en de meeste mensen hebben geen ruimte om een grote voliere te plaatsen en willen toch het beste en ze de vrijheid op buiten geven.

gr jeannette

Sanco

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: augustus 23, 2006, 12:02:45 pm »
het is maar hoe je de antwoorden leest van Proppertje
ik kan me trouwens geen topic  herinneren waar Proppertje om advies vraagt ? maar misschien heb ik het over het hoofd gezien ???

Groetjes
Boudewijn

Nee hij heeft inderdaad niet specifiek om advies gevraagd, maar bepaalde uitspraken ontlokken bepaalde reacties. reacties die in mijn ogen goed bedoeld zijn, maar waar blijkbaar niets mee wordt gedaan.. en dan denk ik dat je misschien beter niets kan zeggen dan ertegen in gaan met: ik doe niets verkeerd want mijn papegaai is de oudste van het forum. als iedereen zo'n houding zou hebben zou dit forum geen nut hebben toch?

En misschien lees ik de antwoorden van Proppertje niet op de goede manier. dan spijt me dat. ik vind alleen wel dat hij de enige is op dit forum (voor zover ik weet) die zo (laks) reageert..

Cosch

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: augustus 23, 2006, 12:09:47 pm »
Ik denk ook dat er aan deze discussie geen einde aan komt. De meningen en opvattingen zijn zo verscihillend. En als er ook nog es uitgedaagd gaat worden, dan is het einde zoek denk ik!

Bljikbaar begrijpen wij Proppertje niet en proppertje staat niet open voor goed bedoelde adviezen. Dus misschien kunnen we er dan nu gewoon weer met zn allen over praten. Over plukken en handopfok e.d.

chantal

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: augustus 23, 2006, 13:32:50 pm »
Goed idee zo komt er natuurlijk nooit een einde aan  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #73 Gepost op: augustus 23, 2006, 13:48:56 pm »
Ondanks de meningsverschillen vindt ik dit een enorm leerzame tophic. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat mijn toekostige grijsje voor leeftijd zal moeten hebben bij aanschaf. Ik heb nog nooit een papegaai (wel 2 aga's trouwens) gehad en wil zeker problemen voorkomen in de toekomst met de gaai.
Ik ben een enorme voorstander voor natuurbroed maar ik vraag me af of dat voor mij (ons gezin) de juiste keuze zou zijn. Daarin tegen lijkt mij dat je met een handopfok vogel snel overgaat op verwennen (ik heb het over mezelf) omdat het nog zo'n schattig klein kuikentje is en omdat we nog geen ervaring hebben. Ik neig daarom steeds meer om toch een opvang vogel te nemen (dankzij de info van dit forum :thumsup:)
Ook ik ben geen voorstander van kortwieken wat parkieten en aga's betreft maar een gaai zal bij ons zeker gekortwiekt worden gewoon weg omdat hij mee naar buiten moet kunnen voor de broodnodige frisse lucht, vitamientjes en afleiding. Eigenlijk heb ik het idee dat ik door dit forum te volgen er helemaal klaar voor ben, heb me inmiddels al zo verdiept terwijl ik evengoed nog regelmatig voor vragen komt te staan, maar dat zal iedereen blijven houden denk ik ook al heb je al jaren 1 of meerdere gaaien. Volgend jaar ga ik hier alles in het werk stellen wat betreft testen van de aanwezige vogels en dan ga ik opzoek naar gaai en kooi en dergelijke. Hoop hier nog veel te mogen leren/lezen en vragen. En ik moet zeggen dat het hebben van aga's ons ook leert hoe je met bepaald gedrag moet omgaan, ik moet zeggen dat voor beginners we het er erg goed vanaf brengen. Schreeuwen wordt door ons gezin genegeerd goed gedrag beloont en voor de kinderen zijn die regels ook zeer leerzaam en makkelijk op te pikken. En de aga's zijn bij ons zeer goed te hebben, mensen staan verbaasd bijna iedereen die weet dat we er hebben komt meteen met voorbeeld verhalen van iemand die er ook had en gek werd van het geschreeuw ed....hebben wij dus geen last van! Ik denk dat dit voor de toekomstige gaai een goede basisopleiding is!
Tips opmerkingen ed op mijn tekst zijn zeer welkom!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #74 Gepost op: augustus 23, 2006, 14:34:46 pm »
Ik vind het zó goed dat je je zo inleest en leert.. :thumsup:  en dat je niet impulsief begint aan een papegaai! Het lijkt erop dat je al heel veel geleerd hebt en dat je er pas aan begint als je er helemaal klaar voor bent! Ik wil zelf ook een opvangpapegaai als er hier éen bijkomt! ;)