Auteur Topic: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag  (gelezen 15766 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Reactie #45 Gepost op: augustus 23, 2006, 09:43:32 am »
Gelukkig is behlave Heleen en Boudewijn iedereen het er over eens dat je je niet hoeft te schamen over een plukker..  :thumsup: Ik vond het destijds ook reuze interessant om te lezen hoe het ging met Favo en wat Riboet er bij dacht en uitprobeerde..  ;) Ook ben ik blij met de excuses van R over haar felheid en hoop dat dat gelezen wordt en er betreffende de felheid van de andere kant misschien óók een verontschuldiging komt! Ik vind het ondanks dat toch een leerzaam topic geworden!! :)

Koko

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:06:32 am »
Een gaai kan plukken om zo veel redenen. Waarvan de helft niet eens is omdat hij ongelukkig is!
Denk aan een huidaandoening, aandacht vragen en krijgen, slaaptekort, verkeerde voeding, angst.

En zodra je je 'dood gaat schamen' voor je geplukte gaai zal de kans op verbetering nihil zijn. Want jij hebt er een probleem mee. En dat voelt de gaai gegarandeerd. Ik vind het echt heel erg dat dit allemaal gezegd word. Nogmaals een gaaitje die plukt, is niets om voor te schamen.

He Cosh goed lezen joh, IK  zal mij doodschamen, omdat ik iets verkeerd doe en mijn gaai ongelukkig is (wat ik al eerder zei, als de gezondheid en voeding correct zijn)
dus dat het is door dat ik niet goed voor hem zou zorgen, maar ik zal me wel doodschamen omdat ik niet goed voor hem zorg, maar niet voor de plukkende gaai zelf

groetjes
Boudewijn

Edit Cosch: Quote goed gezet.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 10:08:09 am door Loes »

Koko

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:09:08 am »
Gelukkig is behlave Heleen en Boudewijn iedereen het er over eens dat je je niet hoeft te schamen over een plukker..  :thumsup: Ik vond het destijds ook reuze interessant om te lezen hoe het ging met Favo en wat Riboet er bij dacht en uitprobeerde..  ;) Ook ben ik blij met de excuses van R over haar felheid en hoop dat dat gelezen wordt en er betreffende de felheid van de andere kant misschien óók een verontschuldiging komt! Ik vind het ondanks dat toch een leerzaam topic geworden!! :)

Nee Loes lees het laatste bericht van me, misschien begrijp je het dan beter wat ik bedoel en Heleen ongetwijfeld ook

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #48 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:13:16 am »
Boudewijn, ik begrijp wel hoe jij het bedoelt.. maar nog steeds vind ik dat je jezelf ook echt niet hoeft te schamen als je een plukker krijgt ook niet omdat je iets verkeerd hebt gedaan. Het zijn soms nl. zulke subtiele dingen die het veroorzaken.. het kan zoveel zijn, snap je mij ook? ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:20:07 am »
Dus dat het is door dat ik niet goed voor hem zou zorgen, maar ik zal me wel doodschamen omdat ik niet goed voor hem zorg, maar niet voor de plukkende gaai zelf

Ik las goed. Ik vind nog steeds dat het niet is dat je 'niet goed zorg' voor je vogel, als hij plukt.
Tuurlijk zijn er gaaien die plukken omdat er niet voor hun gezorgd word. Maar als je goed eten geef, goede huisvesting, vermaak en aandacht (gewoon normaal). Dan kunnen er ook andere factoren zijn die het beestje laten plukken.
Onzekerheid, aard van het beestje, ergens hevig van schrikken, pijn.

Africangrey

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:31:33 am »
Hoe je het ook wendt of keert, wat voor uitleg je er ook aan geeft 'je doodschamen', is altijd een verkeerde uitdrukking :(

Kijk als je een plukkende papegaai hebt, kan ik me voorstellen dat je ermee zit en dat je probeert een oplossing te zoeken.

Mocht mijn papegaai gaan plukken dan zal ik me daar absoluut niet voor schamen, NOOIT.
Want ik weet dat ik zeer goed voor hem zorg, dus zal het plukgedrag hier niet door komen.

Een andere oorzaak zal dan gezocht moeten worden en dan kan het overgaan of niet natuurlijk, zo niet dan zal ik me nog niet schamen :) stel je voor zeg!   

proppertje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:51:21 am »
Beste Proppertje,

Bekijk het eens anders. Iemand van 30 die nog nooit heeft gerookt kan ook de k-ziekte krijgen terwijl iemand die al 60 jaar kettingroker is het niet hoeft te krijgen. Toch staat het als een huis dat roken niet gezond is voor je.  ;)

Als jij ervan overtuigd bent dat het geen kwaad kan om te geven, dan moet je het vooral blijven geven. Wie zijn wij om jou te zeggen dat je iets NIET moet doen. Toch? Wat betreft de melk en de yoghurt weet ik ook niet beter dat melk niet goed is, maar yoghurt met mate geen kwaad kan. Dit heeft te maken met het verwerken van de vetten of de eiwitten die erin zitten.

Pascal

hallo pascal
ja dat is mij bekend ,en zoals ik al eerder vertelde ,jammer genoeg wil hij geen yoghurt meer want ik vind het altijd handig om indien nodig daar medicijnen of ontworming door te roeren ,

proppertje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:53:18 am »
Iedereen die aan handopfok noodgedwongen of niet heeft gedaan heeft zo z'n eigen ervaringen. Daarom is een forum zo leuk om de verschillen te horen en de mogelijke problemen. Als iemand de antwoorden niet goed leest of begrijpt krijg je misverstanden. Ik probeer daarom in mijn antwoorden zo duidelijk mogelijk te zijn ook met hoeveelheden, ben het misschien wel niet eens met het yoghurtpapje maar de hoeveelheid doet ook een boel. Wat de pinda betreft en vetten het hangt er ook vanaf hoeveel beweging een vogel krijgt. Heeft proppertje niet een grote voliere tot z'n beschikking? Sorry  :offtopicninja:

ja proppertje heeft zeer veel beweging dagelijks .

proppertje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:58:25 am »
Verder vind ik dit niet zo'n bescheiden mening. Je schopt hier wel tegen mijn scheenbenen aan als ik eerlijk ben.  :(

Mijn Cocootje is een plukker. Maar dat maakt haar niet minder lief. Goed ze ziet er niet uit, maar het is een schat van een beest dat nu eindelijk lekker papegaai kan zijn en gelukkig is nu ze bij mij woont.  :thumsup:

Of ze het plukgedrag ooit zal afleren of dat het zal minderen weet ik niet. Maar me schamen voor haar? DAT NOOIT!

Het plukgedrag is ontstaan door verkeerde voeding bij haar vorige verzorgers. jaja. Ze kreeg daar heel veel doppinda's en ander ongezonde zooi zoals koeken en toastjes (allebei heel) :(  Hiernaast is het gedrag ook ontstaan doordat er geen duidelijke verstandhouding was tussen verzorgers en gaai waardoor ze heel erg stresserig is.

eigenlijk wordt het zoals zoveel dingen verkeerd gelezen , ik zou me niet doodschamen voor mijn vogel ik heb zelf die oude coco gekregen die er echt niet uitzag  nee degene die hem had moest zich schamen want het ontbrak aan goede verzorging ,waardoor hij er zo uitzag ,dus nogmaals  hoe een vogel mooi of lelijk eruit ziet daar schaam ik mij niet voor  ,alleen als het door mijn toedoen zou gebeuren  ja dan wel want dan ben ik verkeerd bezig ,

proppertje

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:06:33 am »
Hahahaha...

Caiolinda en Loes  cheesy3 cheesy2
Ook dat kan inderdaad.

Ik heb wel eens gehoord dat het echt wel moeilijker is om een natuurbroed vogel tam te krijgen, maar hier heb ik geen ervaring mee. Weet het dus niet.

Ik vind het jammer dat jij, Proppertje, zo boos wordt om hoe je wordt aangesproken, maar vervolgens uitspraken doet die wel HEEL erg kleinerend zijn.
Waarom moet je je schamen als je een plukkertje hebt?
Als je er eentje hebt overgenomen zoals sommige hier, dan kun je daar moeilijk iemand op aanvallen. Of is het zo erg om een plukkende vogel over te nemen?

Ik ben van mening dat jij erg hooghartig doet en weinig ruimte laat voor een normale discussie. Jammer hoor.
Ik vind ook dat Riboet in eerste instantie had kunnen kiezen voor een andere manier van reageren.
Maar ik denk niet dat jij hierover zou moeten vallen Proppertje, gezien alles wat jij er hier uitslaat.

Over pinda's is bekend dat het slecht is voor vogels. Ik vind het sneu voor jouw vogels dat jij ze moedwillig een kans geeft op een vroege dood. En er zijn WEL vogels aan doodgegaan.
Nu gaat het met jouw blijkbaar oude gaai heel erg goed. Maar krijgt dit beest ook al 70 jaar lang elke dag 2 pinda's? Ik weet niet hoe lang jij je gaaien hebt, maar stel dat jij je gaai pas 5 jaar hebt (stel he), dan is 5 jaar 2 pinda's misschien niet genoeg om aan dood te gaan. Maar uiteindelijk is het gewoon slecht.

En yoghurt is minder slecht dan melk, maar ook in yoghurt zitten bestanddelen die de vogel niet afbreken kan. Wanneer een vogel dit iedere dag zou eten, wordt het onverteerde bestanddeel vanzelf te veel en kan ook dit dodelijk zijn voor een vogel.

Ik vind dat je daar wel rekening mee moet houden. Het is bekend, waarom het risico dan toch nemen? Zo eigenwijs kun je toch niet zijn?

in mijn vorig bericht heb ik het een en ander uitgelegd ,
ja coco die kreeg op zijn vorige adressen pinda's  zaadvoer met erg veel zonnebloempitten  en op het adres waar ik hem van had kreeg hij die pallets  die hij amper at  ,hij was broodmager  zijn verenkleed was erg slecht en hij had dikke opgezwollen vochtbeentjes  ,en was zo apatischs als wat , hij eet nu gemengd zaad met weinig zonnebloempitten stukjes granny smith  banaan (wat ook al weer niet goed is volgens de nieuwste lectuur)en verders wil hij helemaal niets ,
het is nu een gezonde stralende vogel met wel vergroeide maar geen vochtbeentjes meer ,en krijgt gewoon dagelijks zijn pinda ,
wat de yoghurt aangaat ook in mijn vorige berichten heb ik getikt waarom en hoe ik dit gaf  .

proppertje

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:09:24 am »
Het is hier vaak hetzelfde
Mensen geven mensen commentaar zodra ze zelf commentaar krijgen raken ze over de zeik
en weten zich geen weg te banen.

Ik ben trots op mijn (ex) schreeuwer.

ik kan heel goed tegen commentaar gelukkig ! ik neem zelfs de moeite om bijna iedereen persoonlijk nog te beantwoorden ,wat best veel tijd kost die ik eigenlijk liever in mijn dieren steek , en over de zeik ben ik nog steeds niet geweest omdat ik dit als ontspanning en niet als spanning zie ,
het is je goed recht trots te zijn op je vogel ,

Cosch

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:12:40 am »
Ik begrijp niet waarom het zo belangrijk is dat hij zijn pinda krijgt elke dag. Er zjin genoeg alternatieven hoor! Die veel beter voor hem zijn!

proppertje

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:14:34 am »
Plukgedrag ontstaat vaak door onwetendheid van de eigenaar. Als jij dan een verhaal gaat plaatsen en je krijgt commentaar over het feit dat je SOMMIGE dingen niet doet wat voor de papegaai het beste is hoef je niet gelijk andere mensen te gaan kleineren. We zijn hier om van elkaar te leren en ervaringen uit te delen. En je papegaai een beetje pap blijven voeren vanaf een lepel is idd helemaal niet erg, maar wees wel helemaal duidelijk en vertel idd waarom je dit doet en dat je papegaai ook aan het vaste voer zit.
Iedereen hier heeft het beste met zijn papegaai voor, maar we zijn ook allemaal erg begaan met de gezondheid van andermans papegaaien. Vandaar denk ik de geschokte reacties hier.
Probeer dus duidelijk te zijn in je verhalen en val mensen niet aan op hun commentaar, want ze proberen je te helpen.
Waarom zet je anders je verhaal hier neer?

Met vriendelijke groet Jarno  ;)

ik dacht toch wel dat de meeste mensen die hier zitten wel in de gaten hebben dat een amezone niet kan leven op een beetje pap tot een maand of zes ,
ik heb eerder al gezegd dat hij vanaf 10 weken van alles at  dus dan lijk ik mij duidelijk genoeg , meestal lezen de mensen alleen maar wat ze willen lezen lijkt het wel ,ik dacht niet dat ik echt aanvallend reactie gaf ,ik vertel mijn mening en hoe ik het gedaan heb en weer ga doen ,naar mijn idee heb ik niemand gekleineerd maar als je daar zelf anders over denkt is dat je goed recht ,

proppertje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:17:58 am »
:o Proppertje..ik mag toch hopen dat je dat van dat plukken en doodschamen ed niet meent he? Man...de meesten incl jij!!! en ik komen nog maar pas kijken in de gaaienwereld...hoe DURF jij daar uitspraken over te doen. En je zou je WEL doodschamen voor een geplukte gaai...maar NIET voor t uit t nest rukken van een jong?  shootme Natuurbroed wordt wel tam...echt tam ...nog hulpeloze babys uit t nest rukken is niet tam maken...dat is dwang en afhankelijkheid!!! t dier KAN immers niet anders...anders gaat hij dood :( (sorry voor de mensen die aan handopfok doen...ik bedoel t niet zo hard als t nu klinkt,. maar t gaat me even om de vergelijking naar prop)

Yoghurt is idd niet slecht (pindas WEL!!!)...en dat jij je vogels een beetje pap geeft tot weet ik hoe lang vind ik helemaal niet raar ...niet als hij verder zelfstandig is ;). Maar breng het dan direct duidelijk. t Kan nooit de bedoeling zijn dat iemand die net een handopfok vogel heeft genomen jouw onduidelijke stuk leest en denkt he, oke, ik voer een half jaar pap ::) Riboet had iets milder kunnen reageren..dat vond ik ook.

Maar nu jij in de verdediging schiet ga je veeeellll te ver!!!! Als jou gaaitjes ooit gaan plukken...dan ga jij je domweg doodschamen? Pfff dan ben je lekker bezig zeg en daar help je je vogel mee. t Dier lijkt me belangrijker dan wat anderen denken of vinden (tenminste ik neem aan dat je je daarom dood zou schamen toch? :CENS) en in plaats van doodschamen zou ik er maar t beste van proberen te maken, van de vogel houden en proberen te leren van je eventuele fouten. Trouwens weet jij echt niet hoe mensen met plukkende vogels zich voelen shootme

Bah, ik vond je reactie tegen Riboet echt heel gemeen :cry: en helaas voor jou wek je hiermee juist de indruk dat je nog heeellll veel moet leren, maar dat zelf niet eens wilt zien :(
 Helemaal mee eens!!!! :thumsup: :a036: :good:

ja het merendeel is in de vorige mails al uitgelegd ook dat ik me niet schaam om een geplukte gaai aan te schaffen  maar dat als het bij mij gebeurd er iets fout gaat bij mij en dan mag ik mij schamen van jou hoop ik ?
verders moet ieder mens nog veel leren en sommige leren dagelijks nog bij ,zeker als je met dieren bezig bent ,

proppertje

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:23:12 am »
Riboet vond de reactie tegen zichzelf niet eens zo gemeen, hoor. Riboet vond het vooral erg kwetsend voor de mensen die een plukker hebben overgenomen en nog niet weten waar de oorzaak van het plukken gezocht moet worden. Riboet zag in het plukken van Favo namelijk ook wel een soort van falen van zichzelf als opvoeder. Tot ze zich afvroeg waarom maar 1 van de 4 gaaien is gaan plukken, terwijl ze alle vier dezelfde behandeling krijgen. Waarom plukte Favo wel, maar Middel, Riboet en natuurbroedje Chico niet? Omdat Favo van een ander karakter is. Misschien is Favo zelfs wel drie keer intelligenter dan mijn andere drie gaaien en dus extra gevoelig voor mijn stemmingen. Met die kennis in mijn achterhoofd vind ik de beschuldiging dat je je dood moet schamen als je een plukker hebt, een zeer kwetsende. Je mag niemand aanvallen, op het feit dat ie nou eenmaal een gaaitje heeft dat geen doorsnee karakter heeft. Als je een dergelijke uitspraak doet, getuigt het van het gebrek aan kennis van papegaaienkarakters. Niet dat ik die kennis heb, Favo is voor mij nog steeds niet altijd makkelijk te doorgronden en natuurbroed Chico is ook totaal anders in doen en laten dan mijn tamme huiskamergaaien, maar het is mij wel duidelijk dat ieder gaaitje een individu is en dat ze dus ieder apart een andere benadering eisen.

Ik ben nog steeds trots op mijn Favorietje. Ik heb een lange weg met haar afgelegd. Een weg met vallen en opstaan met veel kuilen. Een weg van leren, falen en opnieuw beginnen (en nog moet ik opletten dat ze niet in het oude patroon vervalt). Ik gun niemand die weg, echt niemand.

Ik had vanmiddag een heel verhaal getikt, maar toen ik zag dat door afsplitsing het eigenlijke topic weer terug was (en ik eigenlijk ook heel tevreden was met hoe de modjes het een en ander gesplitst hadden  :thumsup:), vond ik het niet echt meer nodig om dit te plaatsen. Ik doe het nu dan alsnog maar omdat ik vind dat het geen kwestie is van een goed vogelhouder zijn als je geen plukker hebt. Het is een kwestie van geluk. NIEMAND, maar dan ook echt NIEMAND moet zich schamen als hij zij een plukker treft of een gaai met een ander gedragsprobleem (zouden grijzen zonder spraaktalent ook onder die categorie vallen, die van mij hebben nog steeds geen grote woordenschat haha  :)).

Ik bied mijn excuses aan Proppertje aan voor de felheid waarmee ik heb gereageerd vanmiddag  :-[.

Ik had in mijn verhaal vanmiddag ook nog gereageerd op de vraag van Pika, dus dat wil ik alsnog even doen:

Nee hoor, ik heb bij een handopfokgaaitje van een half jaar al (pluk)problemen gezien. Handopfok is 1 ding, maar de opvoeding is de tweede. Wel zie je dat veel kwekers geen handopfokgaaien voor de kweek willen inzetten, omdat deze door het veel te vroeg uit het nest plukken geen inprentingsfase van de ouders hebben meegekregen en dus niet weten wat ze met een ei moeten doen (behalve voetballen) en hun eerste legsels dus lang niet altijd meteen een succes zijn.

Natuurbroedjes worden ook tam. Mits daar voldoende tijd in geinvesteerd wordt. De meesten hier op het forum hebben inmiddels wel ervaring met een of meer gaaien en ik denk dat het de meesten wel lukt om een natuurbroedgaai tam te krijgen (ik ben bij Chico gestopt, omdat zoals hij nu is al zo ontzettend leuk is dat ik de moeite niet neem om hem versneld tam te krijgen, hij mag het lekker op zijn eigen tempo doen, hihi, ik zie hem wel eens aan voor Middel en dan zit ik maar aan te dringen om hem op te laten stappen en het enige dat ik voel is een snavel die probeert met zachte dwang die hand weg te werken, het bijten is al lang over haha), maar iemand die geen ervaring heeft met een gaai is toch wel gebaat bij een handopfokje EN een goede begeleiding van de kweker en van dit forum bv. Er is dus voor beide kanten wat te zeggen. Wel moet ik zeggen dat het tam krijgen van reeds uitgevlogen vogels een veeeeeeeel grotere voldoening is dan een jong uit het blok plukken  :a036:.

(ps: oke, volledig offtopic  :offtopicninja: maar weten jullie waar Riboet voor staat?

Nee?

Ech niet?

Ook niet na vanmiddag?

Riboet is Maleisisch voor drukte, ruzie, rotzooi ;D ;D........)

elk dier heeft zijn eigen karakter of je nu meerdere of een enkele gaai bezit ,
ik vind het netjes dat je je excuus aanbiedt  en mocht ik jou gekwetst hebben dan hierbij het mijne ,maar aan de andere kant krijg ik vast een eervolle vermelding voor het op gang brengen van deze discussie of komt hij jou toe ?  :)

edit Cosch: Quote goed gezet!
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 11:27:15 am door Cosch »