En ik kan die van jou ook onderuit halen, maar daar gaat het hier niet om. 007 vroeg onze meningen en ik heb die van mij duidelijk gegeven. Ik sta helemaal achter mijn vorige post en ik hoef hem zeker niet te overdenken.
Voordat dit een wellus/nietus spelletje wordt, het is duidelijk dat we een andere kijk op de dingen hebben.
Ik sluit me bij Daphne aan en ik wens je veel succes met je besluit 007.
Hoi Loesje,
toch maar mijn reactie. Het is niet topicvreemd... en 007 kan er zeker informatie uithalen die nuttig is voor haar keuze.
hieronder mijn reactie ...met argumenten... op jouw motivatie.
jouw 1e argument: "Tico is nog erg jong en zal daardoor makkelijker aan een nieuw baasje wennen"
Ik snap niet waar waar jij die informatie vandaan gehaald hebt. 007 schrijft nergens iets over de leeftijd van haar vogels, het enige wat ze schrijft is dat ze Kira sinds 3 maanden heeft en Tico sinds 2 weken. (kortom het klopt niet wat je zegt)
jouw 2e argument: "Kira was er het eerst heeft dus de meeste rechten"
Klopt dat Kira er het eerst was, maar of daar rechten aan ontleend mag worden?
Indien toch... dan heeft Kira haar rechten werkelijk grondig verspeeld door te bijten en zich te misdragen naar alle andere gezinsleden.
jouw 3e argument: "Tico hebben ze nog niet zo lang, kan nog eenkennig worden"
Nou.. dat is een argument dat slaat werkelijk nergens op .... zuiver hypothetisch... voor hetzelfde geld kan je zeggen dat Kira zo vals wordt dat er niemand meer in de buurt kan komen.
jouw 4e argument: "Kira is nog jong en het gedrag kan nog veranderd worden"
Klopt, maar de afgelopen drie maanden is het mislukt en het gezin staat niet meer zo achter Kira.
Zijn dit de juiste basisvoorwaarden om Kira om te vormen van een bijterige, eenkennige vogel tot een lief allemansvriendje??
Hoe groot is de kans dat dat lukt???
En Tico... die heeft al die positieve kenmerken reeds in zich, bovendien staat het gezin achter Tico... dan heeft die toch de beste kansen.
Dan plaats je verder nog een aantal opmerkingen der zet ik ook mijn vraagtekens bij.
opmerking 1: je moet de vogel kennen om een opmerking te kunnen of mogen plaatsen dat de vogel mogelijk beter op zijn plaats is in een volliere of bij een alleenstaand persoon.
Me dunkt dat 007 een duidelijke omschrijving over haar Kira heeft gegeven. Niet ongezond, eenkennig en bijtgraag.
Ik meen sowieso in in het algemeen te kunnen stellen dat een vogel onder vogels in princiepe beter af is als een vogel onder mensen. (natuurlijk er vanuit gaande dat de vollierre netjes onderhouden wordt) Nog beter zou zijn ...in de vrije natuur. (uitzondering met uitsterven bedreigde vogels.. daar is een beschermende omgeving van een volliere misschien een betere optie)
Kyra heeft door haar eenkennig gedrag bewezen dat zij meer behoefte heeft aan een binding aan één persoon vandaar dat ik ook die optie aangegeven heb.
opmerking 2: Ik weet zeker dat als ik Bob in een voliere zou plaatsen hij niet op zijn plaats zou zijn.
Zo... dat vind ik een boute bewering, je mag gelijk hebben... de eerste paar weken... maar daarna?

?
Ik ben de overtuiging dat elke vogel beter af is in een goed onderhouden volliere met een vlucht onder zijn soortgenoten als wanneer hij zijn leventje zonder soortgenoten met mensen in een huiskamer moet doorbrengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het slecht hebben in de huiskamer bij mensen... begrijp me goed. Er is één uitzondering... dat is wanneer een vogel gehandycapt is, dan is hij waarschijnlijk beter af onder mensen. Heeft jouw Bob misschien een handycap?
opmerking 3: Als je Kira bij een alleenstaand persoon plaatst heb je kans dat het probleem alleen maar groter wordt.
Wederom hypothetisch.... Kira heeft bewezen zich prettiger te voelen bij één kontactpersoon.
opmerking 4: in mijn eerste antwoorden stond mijn keuze ook al
Ja dat klopt, een keuze die je voor jouw Bob gemaakt hebt, die heb je opgeschreven. Je bent daar ook uitgegaan van jouw eigen omstandigheden. Maar 007 vroeg om advies bij een keuze in haar omstandigheden.