Auteur Topic: Reacties op keurmerk voor kromsnavels  (gelezen 10693 keer)

russelltje

• Gast
Re: Reacties op keurmerk voor kromsnavels
« Reactie #15 Gepost op: oktober 30, 2006, 08:41:43 am »
Daarom gaf ik al aan dat bij bert (lorre en co) een test 40 euro kost. Enkel een paar veertjes onder de vleugel weghalen en een klein prikje bij een ader, afnemen met een soort wattenstaafje en opsturen. Zoveel werk lijkt mij dat niet. Dus het moet goedkoper kunnen denk ik.

Zelfs hooijmeijer is goedkoper met zijn testen, rond de 31 euro exclusief verzendkosten en exclusief consult, om maar een voorbeeld te noemen.

Als vogelartsen veel meer pbfd testen kunnen gaan doen zal het ook wel goedkoper kunnen worden. De prijzen zijn al gezakt volgens mij de laatste jaren.

Al stijgt de prijs met 200 euro per papegaai (kleine kromsnavels even daargelaten broto) dan zou het me nog niks uitmaken. Een gaai gaat minstens 50 jaar mee, en wat is dan die 200 euro op een gaaienleven? We bezuinigen toch ook niet op onze eigen ziektekosten?

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #16 Gepost op: oktober 30, 2006, 16:36:46 pm »
Ik denk dat als je je echt wilt onderscheiden van andere kwekers en daardoor meerwaarde geeft aan het keurmerk, neem de kosten van de test voor jezelf.
Dan pas geeft de test een meerwaarde en onderscheid je je van andere kwekers, de kans dat er dan meer mee gaan doen is denk ik groter.

Henk

russelltje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 30, 2006, 16:49:12 pm »
Dat is idd een hele goeie optie denk ik. Maar dat zal de kweker toch zelf moeten bepalen, hoe meer er mee doen hoe beter denk ik.

giggles

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: oktober 30, 2006, 22:30:52 pm »
Heb nog steeds niet een antwoord op de vraag van russeltje gelezen op de vraag hoe ze deze richtlijnen gaan controleren?
Verder vind ik het een SUPER goed intiatief en ik hoop dan ook van ganzerharte dat het jullie gaat lukken om het kaft van het koren te scheiden.  :thumsup:

russelltje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: oktober 30, 2006, 22:39:13 pm »
Goed inititief!

maar:
Hoe worden alle kwekers gecontroleerd?

Hoe zal dit onderwerp ALTIJD onder de aandacht blijven? Dennis is ook heel veel onder de aandacht, maar hij verkoopt nogsteeds.

Ik vind het initiatief erg goed en het plan ook, maar ben wel bang dat je het niet waterdicht kan krijgen.
Helaas kan dit nu niet wettelijk verplicht worden, is daar al wel naar gekeken? (overleg met veerman?)

tataaa...  :CENS

giggles

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2006, 22:44:53 pm »
Stel een vraag en geef zelf antwoord...
Als je het niet 100% waterdicht kan krijgen, blijft het volgens mij een wassen neus.

De goede kwekers, zullen zich volgens mij nu ook wel aan die richtlijnen houden.

Als je een bond voor kwekers gaat oprichten, moet hier ook controle op komen lijkt mij.
Anders kan iedereen wel zeggen dat ie zijn vogels laat testen en ook de prijs voor zijn vogel de lucht ingooien.
Verdienen de slechte kwekers er NOG meer aan, als dat ze nu al doen.

russelltje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2006, 22:49:09 pm »
Ik neem toch aan dat er een soort van paspoorten meegegeven gaan worden, die toch enigsins niet makkelijk zijn te vervalsen.
Volgens mij zijn er maar heel weinig kwekers die zelf hun jongen laten testen giggles.

Controle is absoluut nodig, steekproef en het liefst minstens één keer per jaar denk ik, maar ik weet zeker dat daar over is nagedacht ofniet frank?

Zijn jullie niet bang dat er een "tegen"bond komt oid. Of een nepkeurmerk.

giggles

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2006, 22:51:44 pm »
Is misschien wel over nagedacht, maar ik lees er niks over, dus vandaar dat mijn eeuwige honger naar kennis nog niet gestilt is betreffende dit onderwerp.
Ik vind het een erg interessant topic dit en denk graag mee. (hoewel mijn kennis over kweken en gaaien NOG maar heel beperkt is)

Wickingh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: november 01, 2006, 18:04:14 pm »
Ik neem toch aan dat er een soort van paspoorten meegegeven gaan worden, die toch enigsins niet makkelijk zijn te vervalsen.
Volgens mij zijn er maar heel weinig kwekers die zelf hun jongen laten testen giggles.

Controle is absoluut nodig, steekproef en het liefst minstens één keer per jaar denk ik, maar ik weet zeker dat daar over is nagedacht ofniet frank?

Zijn jullie niet bang dat er een "tegen"bond komt oid. Of een nepkeurmerk.

Hai,

een goede vraag ja.
Idd is er een paspoort ontworpen.
Het mooie van het systeem is dat in feite de controle ligt bij de klanten.
Wie de keurmerkkweker is kan op de Pakara-site worden bekeken, staat iemand daar niet op en zegt dat hij wel een kweker is dan klopt er iets niet. Ook krijgt elke keurmerkkweker elk jaar een certificaat.
Zodra er klachten over een kweker binnenkomen wordt dit onderzocht en eventueel als dit terecht blijkt te zijn wordt deze kweker geschrapt,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: november 01, 2006, 18:50:13 pm door Wickingh »

russelltje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: november 01, 2006, 18:12:58 pm »
Ik denk dat dit idd een goeie oplossing is die binnen de mogelijkheden valt.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #25 Gepost op: november 01, 2006, 19:48:44 pm »
Volgens mij zijn er maar heel weinig kwekers die zelf hun jongen laten testen

ik vind dit een heel goed initiatief en zeker haalbaar als iedereen er eerlijk zal in zijn,en dat weet je nooit op voorhand

@ rené,de kweker van mijn eerste grijze roodstaart ,doet zelf de testen en we krijgen dan ook een officieel papier mee,en zo heel veel hebben wij niet betaald vind ik,in verhouding met andere

@ frank,kan iedereen zich daarbij aansluiten,wat hobbykwekers betreft,kleine en grote kromsnavels,ook voor belgië,ik ben wel lid van pakara.be

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #26 Gepost op: november 01, 2006, 19:52:34 pm »
ik vind het zeker een goed idee

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #27 Gepost op: november 01, 2006, 19:58:53 pm »
btw,bij van haeringen kost de pdbf test 35€ ,valt ook nog mee dan

Flakkee

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 01, 2006, 20:03:38 pm »

@Frank

Waarom zou de prijs van een kuiken omhoog moeten door de testen?
Mijns inziens kost een kuiken totaal iets van 40 euro (voer en ring). Met een paar testen erbij voor (hoog ingeschat) in totaal 250 euro, kom ik op een totale kostenpost van nog geen 300 euro. Bij een verkoopprijs van 500 euro (grijze roodstaart) blijft er nog 200 euro over.

Wickingh

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: november 01, 2006, 21:12:40 pm »
@Frank

Waarom zou de prijs van een kuiken omhoog moeten door de testen?
Mijns inziens kost een kuiken totaal iets van 40 euro (voer en ring). Met een paar testen erbij voor (hoog ingeschat) in totaal 250 euro, kom ik op een totale kostenpost van nog geen 300 euro. Bij een verkoopprijs van 500 euro (grijze roodstaart) blijft er nog 200 euro over.

Hai,

als er kwekers zich aanmelden die hun kuikens laten testen, paspoort meegeven en alles wat er verder aan vast zit en ze willen de vogel verkopen voor 300,= euro vind ik het prima.
Maar je redenatie is iets simpel in mijn ogen, je vergeet dat ook de aanschaf van de ouders ,huisvesting en inrichting ed geld kost. Ook weet je als kweker dat er zo nu en dan iets kan gebeuren waardoor je koppel verbroken wordt (zoals sterfgeval) zodat de kostprijs omhoog gaat. Vergis je niet voordat je komt tot een goed koppel kunnen daar ook diverse missers aan vooraf gaan.
Er zijn mensen die sommige papegaaienkwekers graag voor geldwolven willen uitmaken, maar er zit meer aan vast.
Ook is het wat laag ingeschat qua voedingskosten, per kuiken is dat bij ons ca 100,= euro,

mvg Frank

@ Vivke elke kweker kan zich erbij aansluiten. Pakara NL zal ook contact opnemen met de belgische afdeling, wat mij betreft mogen ze bij ons instappen, maar willen ze zelfstandig hetzelfde willen in Belgie, vind ik dat ook prima.