Hoi,
Ik lees dit nu pas anders had ik eerder gereageerd.
Ik had 2 Jardine papegaaien, een pop en een man.
het is de natuur van deze vogels dat de man alles wat beweegt wegjaagt bij zijn stekkie vandaan. Dit is niet strikt tegen jou bedoelt maar bij gebrek aan andere vogels pakt ie jou. Daardoor pakt ie ook af en toe het popje, de natuur zit raar in elkaar. Volgens mij staat hier een stuk over in het boek van Bonny Talsma: GEK van mijn vogel. Dit zou kunnen betekenen dat, als jij je die man een nieuw popje geeft, hij het zelfde gedrag weer gaat vertonen.
Bobbie deed dat ook bij Dinky, ik snapte er ook niets van. Zodra ik Dinky ging aaien sprong hij er tussen en joeg haar weg. Zodra ik richting kooi kwam viel hij Dinky of mij aan.
Uiteindlelijk is Bobbie overleden (geen ziekte maar hij was weggevlogen en is enkele dagen later gevonden) en ik zie een giga-gedragsverandering bij Dinky. Ik heb niet geweten dat ik haar totaal geen plezier heb gedaan met Bobbie, ondanks dat ze hem wel liet "opstappen" om te paren. Dinky is heel aanhankelijk naar mij geworden, ze geniet nu van mijn aandacht en aanwezigheid.
Om het uit te testen kan je ze apart in kooien zetten. Gaan ze elkaar roepen (wat ik niet denk van het popje) dan hebben ze toch meer met elkaar dan wij denken.
Toen Bobbie wegvloog was Dinky opvallend stil. Ik heb haar ook meegenomen naar de bomen buiten waar we Bobbie zagen zitten. Ze gaf geen kik, dat was gewoon opvallend. Bobbie vloog op een gegeven moment verder met een kreet, zij gaf GEEN antwoord.
Raar he, denken we hun een plezier te doen door een partner te geven, pakt het zo uit.
Maar ja, je moet mij ook niet met de eerste de beste kerel in een kooi zetten, ik zou wel willen kiezen.

Als je wil dat ik het opzoek in dat boek van Talsma geef je maar een gil. Dan citeer ik het wel.
Doei, Nel