Auteur Topic: Negeren  (gelezen 3636 keer)

Cosch

• Gast
Re: Negeren
« Reactie #15 Gepost op: december 09, 2006, 10:34:44 am »
Ja ik sluit me helemaal bij Frans aan!

Ik heb met mijn Kaya geleerd dat het echt super belangrijk is dat ze weten dat ze niks bereiken met het bijten. De weg terug is namelijk heel moeilijk.  :cry:
Kaya heeft nooit zijn zin gekregen met bijten. En wat dat betreft gaat het wel goed. Hij accepteert de dingen al aardig goed. Maar hij weet wel dat hij mij pijn doet als hij bijt! en dat gaat dus wat minder goed!  :cry:  :cry: En dat bedoel ik met de weg terug. Als ik wil dat het beter gaat, moet hij weten dat het me niks doet!  :cry: En dat is heel moeilijk!

Dus ik denk dat je moet afwegen, wat je op dit moment belangrijker vind en of je misschien op een andere manier die respect kunt geven, zonder dat hij zijn zin krijgt met bijten!

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: december 09, 2006, 11:57:33 am »
Tja Diana.... daar zit je dan... met een dilemma.
Maar Kaya mag onder geen geval bijten... en moet ook dingen leren accepteren die jij op dat moment wil en hij misschien op dat moment niet.
Wellicht is het wijs situaties te voorkomen waarbij je weet dat Kaya die niet graag heeft, maar soms zijn die situaties niet te voorkomen en dan moet Kaya jouw wil accepteren zonder te bijten. En dat leert hij niet door hem zijn zin te geven als hij bijt.

Ik wil het je aan hand van een eenvoudig voorbeeld nog wat verduidelijken.
Stel Kaya wil graag buiten de kooi zijn... maar het spreekt voor zich dat als iedereen weg is Kaya weer in de kooi moet.
Maar Kaya wil niet in de kooi en maakt dat aan jou kenbaar door een paar maal in de lucht te happen als waarschuwing en als je hem dan toch naar de kooi brengt krijg je een knauw.
Waanzin toch....
Kortom zorg dat jij de baas bent. Kaya mag nooit bijten!

Inderdaad, heel duidelijk Frans! Geen dilemma meer dus.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #17 Gepost op: december 09, 2006, 11:59:59 am »
Ja ik sluit me helemaal bij Frans aan!

Ik heb met mijn Kaya geleerd dat het echt super belangrijk is dat ze weten dat ze niks bereiken met het bijten. De weg terug is namelijk heel moeilijk.  :cry:
Kaya heeft nooit zijn zin gekregen met bijten. En wat dat betreft gaat het wel goed. Hij accepteert de dingen al aardig goed. Maar hij weet wel dat hij mij pijn doet als hij bijt! en dat gaat dus wat minder goed!  :cry:  :cry: En dat bedoel ik met de weg terug. Als ik wil dat het beter gaat, moet hij weten dat het me niks doet!  :cry: En dat is heel moeilijk!

Dus ik denk dat je moet afwegen, wat je op dit moment belangrijker vind en of je misschien op een andere manier die respect kunt geven, zonder dat hij zijn zin krijgt met bijten!

Ja het is nu eigenlijk maar 1x voorgekomen, hij heeft niet gemerkt dat het pijn deed, maar kreeg inderdaad wel zijn zin, omdat ik niet meer met water geplenst heb.
De volgende keer gaan we dus stug door  :)

fkbmac

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 09, 2006, 17:22:31 pm »
Dianne,

Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je niet veel gebeten wordt.

En geloof me maar... in theorie klinkt het allemaal leuk maar dat alles in de praktijk goed te laten functioneren is best nog een hele dobber.

Ik wordt ook nog weleens "waarschuwend" gebeten... maar tot bloedens toe is er gelukkig niet meer bij.

Succes.

Frans

giggles

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 09, 2006, 17:28:54 pm »
Sja, hier blijven ze ook gewoon bijten hoor.
En af en toe doet het ook wel pijn, maar gewoon doorgaan en dan wordt het nooit erger volgens mij.
Eerder minder. Gewoon niet laten merken dat het pijn doet. Hoe moeilijk dat soms ook is. (Dat is eigen ervaring hoor  ;) )

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #20 Gepost op: december 09, 2006, 17:36:20 pm »
Heb ik toch nog 1 vraagje voor je Frans, als een gaai je bijt, jij zegt: duidelijk laten merken dat dat niet mag: wat is jou reactie dan? Zeg je iets of doe je iets?

Dorian

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 09, 2006, 20:36:31 pm »
Ik zeg altijd ald Pinkey iets doet heel duidelijk NEE.

Als ze bijt (wat ze vrijwel nooit doet) dus ook.

Daarna moet ze op haar kooi en daar laat ik haar in ieder geval tot ze iets anders gaat doen dan aandacht trekken. Als dat na 5 minuten is mag ze dan bij me. Als het langer duurt, moet ze ook maar langer wachten.
Pink is nogal een aandacht trekkertje, dus er geldt bij ons ook nog een keer dat dat absoluut voorkomen moet worden.  ;)

Maar dat is ws ook wel bij iedereen zo.  ???

fkbmac

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 10, 2006, 00:41:35 am »
Heb ik toch nog 1 vraagje voor je Frans, als een gaai je bijt, jij zegt: duidelijk laten merken dat dat niet mag: wat is jou reactie dan? Zeg je iets of doe je iets?

Meestal zeg ik duidelijk nee... en ga dan door met wat ik aan het doen was.
Wordt er een tweede keer gebeten treed ik vaak resoluut op... zeg heel duidelijk néé niet bijten en ik pak de papegaai op en zet hem gedurende minimaal 20 minuten in de strafkooi.

op mijn site    www.koppiekrauw.com    ga ik uitgebreid in op het thema bijten.

Groet,

Frans

Cosch

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 10, 2006, 09:27:39 am »
We zijn nu op parkieten-land Frans.  ;)  Met de zoekfunctie is hier ook heel veel te vinden over bijten!

Trouwens duidelijk Nee zeggen is niet negeren!
Op dat moment krijgen ze toch de aandacht doordat je nee zegt! Niet dat NEE zeggen verkeerd is, maar dat er geen 2 dingen door elkaar gehaald worden!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: december 10, 2006, 09:36:55 am »
Hier zal inderdaad verschil van mening over zijn. Persoonlijk vind ik: "nee, niet bijten" veel te veel aandacht. Ik negeer totaal en zeg niks. Ga eventueel door met waar ik mee bezig ben en wat moet gebeuren. Sjakko bijt me nooit meer. ;)

fkbmac

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: december 10, 2006, 13:08:42 pm »
Tja....

Helaas is opvoeden niet zo eenvoudig dat men alleen maar zwart en wit heeft.

Er is ook een grijs middengebied.

Voor dat grijze middengebied heb ik mijn papegaai de betekenis van het commando "nee" geleerd.

Daarmee kan ik mijn papegaai waarschuwen dat hij iets doet dat niet goed is.
Veelal volstaat dat commando om mijn papegaai te corrigeren. (hij begrijpt kennelijk dat commando)

Dat waarschuwen is niet bedoeld om de papegaai aandacht te geven maar om de papegaai te corrigeren...
Inmiddels is mijn papegaai er ook wel achter gekomen dat als hij na een duidelijk nee toch doorgaat er onheroepelijk consequenties aanzitten... te weten de strafkooi.

Men kan nu natuurlijk elke vorm van handelen op een goudschaaltje leggen... men zou dan zelfs kunnen zeggen dat het oppakken van de papegaai en deze in een "strafkooi" plaatsen ook een vorm van aandacht geven is. (ik noem dat mierenn.....)
Wellicht zou er wel iemand zijn die zelfs uit kan leggen dat het negeren ook een vorm van aandacht geven is.

Verder meen ik begrepen te hebben dat dit forum opgezet is om mensen zo breed mogelijk te informeren over papegaaiachtigen en de omgang met papegaaiachtigen....
Wellicht zijn verwijzingen naar informatieve (non-commerciële) sites dan zeker een goede en welkome aanvulling.
Cosh.... mocht dat niet het geval zijn ik laat mij graag beleren.

Groet,

Frans

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #26 Gepost op: december 10, 2006, 13:45:32 pm »
Er mag hier altijd naar sites verwezen worden, dat doe ik zelf ook geregeld! Over dit onderwerp zijn echter wel verschillende meningen. Ik denk dat iedereen het doet op de manier die het meest effect heeft bij zijn vogel. Ik ben er ook absoluut niet op tegen het op de manier te doen waarop jij het doet hoor!  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: december 10, 2006, 18:18:48 pm »
Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik denk dat alle informatie meer dan welkom is. Dus als jij verwijst naar een site, dit geval de jouwe, is dat alleen een welkome hulp.
Om aan te kunnen geven dat jouw methode niet de enige is (overigens wel die waar ik mij het lekkerst bij voel) kan iedereen hier reageren.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ook bij papegaaien niet 1 methode de beste is. Je moet doen wat bij je past en manieren zoeken om je papegaai te kunnen corrigeren.

Ik zie het voor Pinkey ook echt zo, dat ze wel de kans moet krijgen om een foutje dat zij maakt nog te kunnen corrigeren. Vandaar mijn 'nee' als reactie en niet meteen terug op haar kooi.
Net als bij honden... En ook bij paarden. En bij kinderen. En ook daar zijn er tig methodes, die allemaal anders zijn en allemaal 1 doel hebben: je papegaai zo goed mogelijk opvoeden (of hond, paard, kind enz.)
En hoe meer je weet, hoe meer je leest, hoe beter doordacht je eigen methode worden kan.

En daarnaast nog: ook het direct terug plaatsen op de kooi na bijtegedrag kan weerlegd worden heb ik begrepen van weer een andere papegaaienkenner (los van het feit of ik het hier wel of niet mee eens ben):
Als je papegaai dus naar de kooi wil, dan bijt hij...

giggles

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: december 10, 2006, 21:34:16 pm »
Ik heb me wel is laten vertellen door iemand die veel verstand heeft van papegaaien:

Je leest zoveel mogelijk en je laat je door zoveel mogelijk mensen informeren.
Uit deze gigantische berg, haal jij de informatie die jij belangrijk vind en past deze toe op de manier die jou het beste lijkt.

Vond ik persoonlijk wel een goede.
Het is hetzelfde met kinderen. Niemand voedt zijn kind hetzelfde op.
Iiedereen probeert op zijn manier er het beste van te maken.

Dus in mijn ogen is alle informatie die gegeven wordt goed, het is aan jou om er iets mee te doen  :o

Cosch

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: december 10, 2006, 21:41:36 pm »
Ik heb me wel is laten vertellen door iemand die veel verstand heeft van papegaaien:

Je leest zoveel mogelijk en je laat je door zoveel mogelijk mensen informeren.
Uit deze gigantische berg, haal jij de informatie die jij belangrijk vind en past deze toe op de manier die jou het beste lijkt.

Dat is waarheid als een koe!