Auteur Topic: Gevaren van Papegaaimeetings! II  (gelezen 4763 keer)

ede

• Gast
Gevaren van Papegaaimeetings! II
« Gepost op: juli 24, 2007, 07:01:28 am »
Aangezien er blijkbaar behoefte is aan het discussiëren over Papegaaien meetings. Heb ik Frank's bericht gequote en de stukken die verwijzen naar een lid eruit gehaald. (als Frank daar problemen mee heeft dan hoor ik het graag en zal dit topic weer in de prullebak verdwijnen)

Hier kan er dus normaal gediscussieerd worden, zonder vingerwijzen! Word degene weer aangehaald en als onderwerp besproken. Dan zal dit topic in de prullebak verdwijnen!

Citaat
Hallo,

ik weet het , het is niet het leukste onderwerp ,zeker niet omdat het over een leuke bezigheid gaat.
Maar toch wil ik het aanstippen

Meetings hebben helaas echter wel een duidelijk gevaar.
Er zijn nu eenmaal zeer besmettelijke en dodelijke papegaaienvirussen.

Ik noem Kds, polyoma,PBFD en papegaaienziekte, de laatste kan zelfs dodelijk zijn voor onszelf.

Op de meeste ziektes is te testen, alleen voor KDS is op dit moment geen test beschikbaar en eigenlijk alleen een vermoeden van vast te stellen bij levende vogels.
Bij autopsie van een overleden vogel is dit meestal wel vast te stellen.

De voorstanders van meetings zullen wel zeggen maar het is in de buitenlucht en dan is het gevaar nihil, maar is dat echt zo?
Over KDS is nog te weinig bekend helaas , wat wel bekend is dat de ziekte dodelijk is op termijn. Ook kan de besmetting wss overgebracht worden via lucht,ontlasting en verenstof.

Klein voorbeeld, besmette vogel zit op een tak bij de meeting. De vogel poept op de tak, even later komt een nieuwesgierig gaaitje op die zelfde tak banjert door dat poepje heen en......

mvg Frank

Ps is dit geen nadenkertje, Wie wil het leed meemaken die voor een papegaai heeft gekozen en er rekening meehoud dat de vogel een mensenleven meegaat?
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2007, 08:53:21 am door Cosch »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gevaren van Papegaaimeetings! II
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2007, 08:51:49 am »
Ik heb weer vrijwel alles gemist, maar dat maakt verder niet uit.  :)

Uit eigen ervaring wil ik hier wel op reageren.

Of er gevaar zit in meetings, vast wel, want niet iedereen neemt zijn/haar verantwoordelijkheid.
Inderdaad, een besmette vogel die ergens poept en een andere gaat er door heen en hoe zit dat met de buitenlucht?

Niemand die weet of elke vogel die daar rondhuppelt ook echt gezond is, soms weten eigenaren niet eens dat er iets met zijn vogels aan de hand is, simpelweg omdat je dat niet altijd hoeft te zien.

Maar niet alleen meetings, ook bijv. dierenwinkels en noem maar op spelen een risico.
Sammy kwam uit een dierenwinkel, wie weet....ik wist het toen niet.
Er is nog lang niet alles bekend over hoe dit soort dingen kunnen gaan, helaas.

Ikzelf heb een vogel verloren aan Polyoma, Sammy dus.
Niemand die mij kan vertellen waar dit vandaan is gekomen en welke vogels van mij verder nog besmet zijn.
Dit is met testen niet te achterhalen, aangezien je dragers makkelijk negatief kunt testen.
Dus een negatieve uitslag bij mij wil nog niet zeggen dat het veilig is, maar andersom ook, het wil ook niet zeggen dat ik er nu nog besmette vogels tussen heb.

Ik heb geen andere keus dan om mijn verantwoordelijkheid te nemen hierin, met pijn in mijn hart dat wel....want elke papegaaiendrive-inn en dergelijke...ik kan wel janken dat ik daar met mijn kippies niet meer heen kan.

Zelfs als zou ik ze bij me houden, niet in een boom zetten of weet ik veel wat....ik durf het niet, stel je voor dat ik ergens geweest ben met mijn kippies en later duikt er bij iemand Polyoma op, dan zal er altijd direct naar mij gewezen worden, of ik er wel of geen schuld aan heb.
Ik zou me vreselijk schuldig voelen.

Voor zover ik weet is iedereen op de hoogte van de situatie waar ik in zit, en overal waar ik heen ga waar vogels zijn ben ik supervoorzichtig en blijven mijn kippies thuis.

En bovenstaande wil natuurlijk niet zeggen dat ik nooit meer met ze buiten kom, integendeel, maar ik zoek andere dingen om met ze te doen en voor zover ik weet en naar mijn 18 lieve kippies kijk, weet ik dat ze het zo ook goed hebben  :hart:

Met dit verhaal wil ik naar niemand wijzen, ik heb het neergezet zoals ik het vind, voel...en ik kan alleen maar luisteren naar mijn eigen gevoel, niet naar dat van anderen.  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2007, 09:47:59 am »
Ik denk dat,of je je vogel meeneemt of niet,wanneer het een ziekte betreft
die ook via het verenstof overgedragen kan worden,het dus ook op je handen
en in je kleding aanwezig is en je het zo ook kan doorgeven wanneer je een
andere vogel oppakt of aait.
Ook de va zei me dat,al zet je ze apart,daarom kom ik ook alleen bij de evt zieke
vogels voor ik zelf ga douchen en trek ik een badjas oid aan als ik bij ze moet zijn
en was m'n handen en ontsmet ze daarna nog eens.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2007, 09:58:12 am »
Arme Antonia, wat een gedoe zeg... Ik weet zeker dat jij alle voorzichtigheid in acht neemt! console

Goed hoor Janina, ze hebben inderdaad net zo veel plezier zonder meetings!! :thumsup: Het blijft een risisco om ze mee te nemen naar een bijeenkomsten met allerlei vogels. Ik heb besloten dat ik het maar het liefst veilig houd. Dat betekent dus: Coco, Kaya, Japie, Cocootje en Orrie komen er bij mij in en verder zal het niet erg veel zijn... Sjakko is reizen niet gewend en ik ga dat niet doen om zonodig ontmoetingen te hebben met andere gaaien. Die ziet ze dus regelmatig genoeg en de behoefte van Sjakko is echt niet zo groot hoor!! :) Yiska is er de hele dag en Orrie nu ook. Ik denk dat ze ook een prima leven hebben zonder meetings. Dit besluit heb ik genomen sinds de ziekte bij Janina en Antonia. En dat is dus juist omdat je nooit kunt weten wat voor ziektes er onzichtbaar toch zijn.. Maar ik heb makkelijk praten, ik was toch al geen meetingbezoekster (ben er nog nooit met vogel geweest!! ;) en de enige meeting waar Sjakko was is die in mijn tuin vorig jaar augustus. Als er weer zoiets is, zal ik ws hard gaan twijfelen en wil ik ook inderdaad zo wie zo zeker weten dat de vogels die er zijn getest zijn.  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2007, 19:25:34 pm »
Frank. Ik heb nog wel vragen wat betreft je uiteindelijk onderwerp. Ziektes.

Laat nu staan dat een kweker in de huiskamer een vogel heeft staan waarvan de kweker weet dat deze toen de vogel jong was drager was van het polyoma virus en dat de jongen die de kweker kweekt met handopfok in de woonkamer worden grootgebracht. De vogel in kwestie wordt overigens niet voor de kweek gebruikt.

Is het dan veilig om bij zo'n kweker te kopen? Jonge vogels zijn namelijk erg kwetsbaar toch? En kan zo'n kweker zich dan aansluiten bij de KKP?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2007, 22:49:12 pm »
als ik het nu allemaal zo lees ,krijg ik het echt benauwd en zou ik het liefst men gaaien in gouden kooien zetten
maar hebben ze dan nog een evenwaardig leventje ??

ik herrinner me nog met de meeting van vorig jaar bij loes thuis, iedereen die kwam en die een jonge vogel had ,die was getest
maar als ik dan goed begrijp ,is het niet genoeg  ??? er zijn blijkbaar zovele andere factors die meetellen zoals janina het zegt, een poepje van een vogel die overvliegt en /of iemand die niet weet dat de vogel iets onder de leden kan hebben

wat dat overvliegend poepje betreft dat kan natuurlijk ook gewoon in je tuin gebeuren  :CENS och wat moeilijk
ik voor mij en marc -die zowiezo geen voorstander is van meetings (met gaaien) houden het na deze dan maar voor gezien ,hoe leuk ik het ook vind om al die verschillende kipjes samen te zien

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2007, 22:58:48 pm »
wat dat overvliegend poepje betreft dat kan natuurlijk ook gewoon in je tuin gebeuren  :CENS och wat moeilijk
ik voor mij en marc -die zowiezo geen voorstander is van meetings (met gaaien) houden het na deze dan maar voor gezien ,hoe leuk ik het ook vind om al die verschillende kipjes samen te zien

Precies Vivke. Er zijn heel wat gevaren. Maar zou je dan niet beter de komende meeting ook cancelen? Als je er geen goed gevoel bij hebt. Waarom niet. En anders een meeting zonder andere gaaien en alleen jouw eigen gaaitjes. Loes, Corina en ik kwamen toch ook al zonder gaaien, alleen al om jullie weer te zien.

Of heb je al zoveel voorbereiding getroffen dat je het wel door moet laten gaan?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2007, 23:06:26 pm »
ik snap wel wat je bedoelt ,maar ik heb ook geen goed gevoel als ik het eventueel zou cancelen, de getroffen voorbereidingen kunnen ongedaan gemaakt worden ,daar niet van
maar mensen kijken er naar uit ,hebben zelf voorbereidingen getroffen zoals verlof en vervoer
wat betreft gaaien die meekomen zijn het er niet zoveel ,die van jarno zijn er voor 10 dagen,tweety ook een paar en die van dorian kennen we ook al hier
de enige 2 onbekende zijn bijou en tuvix en die zijn allebei net getest ,daar ben ik wat gerust in

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2007, 23:23:20 pm »
Ja mogen de gaaien nog steeds mee Vivke???  :hot:

Ik vind het aan de ene kant ook wel eng, maar aan de andere kant weet iedereen hier dat we toch wel enigszins van elkaar verlangen dat de vogels getest zijn en de meeste mensen hebben hun vogel bij een respectabele kweker en/of winkel weg. Dus van het clubje dat komt durf ik wel het risico te nemen.

Ik zou verder denk ik ook niet snel naar wandeldagen en zo gaan met mijn hele kermis. Daar zijn voor mij te veel onbekenden, dus weet ik niet waar de gaaien vandaan komen en of ze wel of niet getest zijn... Groter risico voor mij...

Dus voor Parkietenland leden heb ik minder angst op besmetting, aangezien iedereen alles deelt hier betreffende zijn gaai. Zowel goed als slecht nieuws zie ik hier passeren en dat geeft me toch wel een goed gevoel over de leden onderling.

Verder denk ik niet dat mijn gaaien er gelukkig of minder gelukkig van worden als ik wel of niet met ze naar meetings zou gaan, maar ik vind het natuurlijk wel leuk om de gaaien van andere leden te ontmoeten en ik hoop dat mensen ook wel een beetje nieuwsgierig zijn naar onze gaaitjes. Ook ben ik nieuwsgierig naar de reactie van mijn gaaien op andere gaaien. en dan eigenlijk het meeste nog Diva naar andere roseetjes toe, dus Dorian en Vivke  :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2007, 23:26:44 pm »
Al mijn vogels zijn ook getest op van alles inmiddels maar je ziet maar
wat er kan gebeuren,is hoogst ws ook via een meeting oid over gekomen
en ik ben toch best voorzichtig geweest in kontakten met andere vogels.

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2007, 23:51:25 pm »
Weet je wel zeker dat je vogels het hebben gekregen via een meeting? of zijn ze niet erfelijk belast?

Als ik zou vermoeden dat een van mijn vogels ziek zou zijn geworden via een meeting zou ik nooit meer met mijn vogels naar een meeting gaan.
Zoals ik al zei in voorgaand bericht zal ik ook alleen meetings bijwonen van parkietenland en als ik dan zou twijfelen dan zou ik mijn vogels met het zelfde gemak thuis laten. (deze meeting daargelaten, aangezien wij er al zijn dan  :) )

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2007, 00:03:10 am »
Nee,zeker ben ik niet maar wanneer ik de kern van de ziekte in huis zou hebben,
zou het geen 1,5 tot 2 jaar duren voor er 1 ziek wordt,daar ben ik voor mezelf
wel zeker van.
En ze zijn allemaal inwenig onderzocht op symptomen via foto's,en inwendig is
het eerder aan te tonen voor ze er echt ziek van worden.Ze zagen er allemaal
netjes uit gelukkig.

En je kan 1 of 5 uitzonderingen maken,het risico wordt er niet kleiner of groter door  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2007, 00:33:33 am »
zou het geen 1,5 tot 2 jaar duren voor er 1 ziek wordt,daar ben ik voor mezelf wel zeker van.

Waar basseer je dat op dan??? Het is niet om je aan te vallen, want ik vind dat je erg goed voor je vogels zorgt, maar ik vind deze opmerking een beetje uit de lucht gegrepen. Je bent geen vogelarts en ik denk ook niet dat je de medische encyclopedie uit je hoofd kent. Als dit wel zo is, neem ik mijn opmerking terug.
Daarbij weet je ook niet zeker wat je vogels precies hebben, dus weet je ook niet wat de bijbehorende symptonen horen te zijn. Daarbij is van sommige ziekten nog maar weinig bekend om je aan bovengenoemde uitspraak te wagen. Als vogelartsen van bepaalde ziektes de symptonen nog niet eens kennen, hoe kan jij dat dan wel weten?

En je kan 1 of 5 uitzonderingen maken,het risico wordt er niet kleiner of groter door  ;)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er blijft een risico, dat is waar. Maar het risico zal altijd kleiner zijn, als je de mensen met wie je afspreekt ook al kent, door verhalen uit te wisselen met elkaar, als dat je afkomt op een meeting waar elke liefhebben die wilt komen uitgenodigt is. Hoe breder publiek je aantrekt, hoe groter het risico is.

Nogmaals het is geen persoonlijke aanval op jou Antonia, maar ik ben gewoon benieuwd waar jij deze kennis vandaan haalt...

Groeten Jarno

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2007, 08:18:49 am »
Niemand die je kan vertellen of de vogel die uiteindelijk ziek wordt het zelf bij zich had, het heeft gekregen via een andere vogel ( waar dan ook ) en hoe lang dat al geleden is.
Ze kunnen jaren drager zijn en op een moment van zwakte een keer naar boven komen, of niet.
Bij Sammy was het duidelijk zwakte, een ei die gevonden is op een plaats waar het niet hoorde, en net 5 jonkies grootgebracht,zij was verzwakt, logisch.
Maar waarom dan alleen Sammy ( die nooit naar een meeting geweest is ) en niet bijv. Blue die ook net jonkies had groot gebracht en ook zwak was? Of Tammy die zijn hele leven al zwak is....niemand kan je vertellen welke vogels het krijgen, welke het bij zich dragen of wat dan ook.

De VA heeft tegen mij gezegd dat alle mogelijkheden denkbaar zijn, dat Sammy het vanaf kleins af aan zelf bij zich had ( ze is bijna 3 geworden, dus had ze het in theorie 3 jaar bij zich kunnen hebben ) , dat ze het van mijn 2 oudste vogels zou kunnen hebben gehad, ik ben een keer in een besmette dierenwinkel geweest en heb het meegenomen,  of van een meeting, noem het maar op en het is mogelijk, zelfs bij de VA denk ik dan, want ik ga daar met mijn vogels ook heen toch?
Een ander dan toch ook, met of zonder ziektes?

De ellende met dit soort dingen is dat zelfs VA's je niet precies kunnen zeggen hoe en wat en waar en wanneer.... ???

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2007, 08:48:59 am »
Mij is verteld geweest dat meetings en wandelingen niet aangewezen zijn in de twee eerste levensjaren van je Grijsje.  Ze zouden dan nog veel te vatbaar zijn voor alles en nog wat.  Of dit de Waarheid is????  Ik weet het niet????   Halen we niet allemaal onze wijsheid van andere mensen ?  Zoals de meesten onder jullie weten heb ik een jonge grijze die geen pellets wil eten, je kan je niet voorstellen hoeveel (vaak tegenstrijdig) advies ik al gekregen heb.  Zoveel mensen, zoveel meningen!!! Ik luister naar elke mening en probeer daar dan een eigen strategie uit te halen.
Wat mij vooral interresseert in deze is de mening van een professional, iemand die de risico's van meetings (die er zeker zijn) eens nuchter (= wetenschappelijk) op een rijtje zet zodat iedereen zelf kan kiezen of die risico's het waard zijn en al dan niet opwegen tegen de gezelligheid en het plezier dat zeker van zo een meeting uitgaat.

Ik vind dat elkeen mag uitmaken of hij al dan niet deelneemt aan een meeting!!!
Ik vind dat iedereen zelf zijn eigen verantwoordelijkheid moet opnemen ten opzichte van zijn eigen vogels en ten opzichte van andere vogels
Ik vind dat iedereen de mening van de anderen moet respecteren, je hoeft ze niet te delen maar je kan ze respecteren!