hallo allemaal,
ik heb mezelf al voorgesteld op het voorstelgedeelte maar op verzoek van loes hier dan toch even de uitgebreide versie..... ik zou zeggen .... pak wat te drinken en ga er even rustig voor zitten

het begon allemaal zo'n 7,5 jaar terug toen ik naast mijn werk als trimster ook nog in een dierenpension werkte en daar op een dag een mevrouw haar honden en katten bracht en een papegaai. nu vond ik het een beetje zielig om die de hele tijd in de ontvangstruimte te laten staan en het leek me gezellig dus ik vroeg of ze het goed vond dat ik 'r mee naar huis zou nemen..... dat vond ze prima maar ze dacht dat ik het nog geen dag vol zou houden en ik kreeg een groot doek bij de nogal kleine kooi en die moest ik er maar over gooien..
wij hadden natuurlijk dikke pret met lorita en toen de drie weken om waren was mevrouw verbaasd dat ze nog bij ons binnen stond en helemaal toen ik zei dat de doek niet nodig was.... nog verbaasder was ik toen ze vroeg of ze 'r niet mocht laten staan dan.....maar goed 1 telefoontje naar het thuisfront later waren we een papegaai rijker en 's avonds gelijk gaan shoppen voor een nieuwe kooi en speeljes en dat was het begin.... lorita was nu 4 jaar.
nu ruim 7,5 jaar later ben ik door ziekte ruim een jaar aan bed gekluisterd geweest en nu ik weer wat begin te ondernemen wordt lorita doodongelukkig al ga ik maar 10 minuten weg om de honden uit te laten.... dit kan natuurlijk niet dus wij besloten om er een vriendje bij te zoeken. via marktplaats vonden wij een gegadigde, nl een 4,5 jarige oranjevleugelamazone. wij lorita in de auto en hups die kant op.... ze vonden elkaar wel aardig dus hups weer naar huis en zo op de klimboom gezet...
zie hier een half uur na aankomst op 18 maart 2007

nog ietwat onwennig maar na drie weken werden ze wel erg vrij en luidruchtig en probeerden ze overal achter en onder te kruipen waardoor hier in huis het een en ander sneuvelde en behalve dat kon mijn vriend zich niet meer in de buurt van lorita bevinden want dan werd ie door coco aangevlogen dus toch maar besloten om een penthouse aan te schaffen en een broedblok op te hangen (met dank aan onze handige buurman!)
nou dat was een goed plan want op 19 juni was daar ei1, op 22 juni ei 2 en op 25 juni ei3!

en zie hier Lorita aan het broeden...

en wat een trotse kip toch he? en zo lief... kan haar gewoon aaien als ze op de eieren zit de schat.....de eieren bekeken en volgens ons (en wat naspraak op het amazoneforum 2 eieren bevrucht en 1 niet dus we waren al helemaal blij). maar verder nergens op gerekend want het schijnt allemaal nogal eens mis te gaan dus elk stapje was er 1.
totdat we zaten te eten op dinsdag 17 juli en toch wel een heel apart geluid hoorden...........zie hier:

en lorita ging na ongeveer een kwartiertje even wat drinken dus nog even snel een kiekje van de kleine alleen:

dan hier 3 dagen later...... met z'n mams:

en nog even alleen met de eieren...wat een verschil al he met 3 dagen ervoor?

hier dan een kiekje van de kleine op 6 dagen.... ik stond versteld van hoe hard hij groeit!

en zie hier... op dag 9 kan hij voor het eerst de wijde wereld zien, met ogen wijd open! en wat een dikke krop he??

en dan hier dag 11 papa en mama voor het eerst los met jong eruit....coco vond het eerst wel heel spannend maar toen lorita gewoon ging eten en zat te fluiten tussendoor besloot hij ook maar dat het wel normaal zou zijn....

dan hier eentje vers van de pers, net gemaakt... wat groot al he, en sterk hij tilt zo zijn nek op en begint ook al met zijn vleugels te flapperen, ook klemt ie al met zijn poten om je vinger heen...als je goed kijkt zie je ook al allemaal groene pikkeltjes doorkomen....

en met de tip van kees in mijn achterhoofd dat 1 jong harder groeit dacht ik toch maar eens de ring passen en met veel gepriegel kregen we m net om zijn dikke papzakpootjes heen....

ik heb m dus maar laten zitten....was een goede tip dankjewel

maar je wordt er wel errug moe van als ze aan je poten zitten te frunniken...kijk maar:

gelukkig verwende mams m gelijk toen we m terugzetten met een lekkere hap eten dus t was al weer snel vergeten......

nou hebben jullie een beetje een impressie van ons volkje....er komen vast nog veel meer vragen in me op dan ik nu al gesteld heb in die ene dag en alvast bedankt voor de info! en hopelijk veel plezier met het 'meegenieten'.
groetjes ester