Auteur Topic: lorita en coco voor, tijdens en na de broedperiode  (gelezen 32074 keer)

ester

• Gast
lorita en coco voor, tijdens en na de broedperiode
« Gepost op: juli 30, 2007, 17:51:26 pm »
hallo allemaal,
ik heb mezelf al voorgesteld op het voorstelgedeelte maar op verzoek van loes hier dan toch even de uitgebreide versie..... ik zou zeggen .... pak wat te drinken en ga er even rustig voor zitten ;)

het begon allemaal zo'n 7,5 jaar terug toen ik naast mijn werk als trimster ook nog in een dierenpension werkte en daar op een dag een mevrouw haar honden en katten bracht en een papegaai. nu vond ik het een beetje zielig om die de hele tijd in de ontvangstruimte te laten staan en het leek me gezellig dus ik vroeg of ze het goed vond dat ik 'r mee naar huis zou nemen..... dat vond ze prima maar ze dacht dat ik het nog geen dag vol zou houden en ik kreeg een groot doek bij de nogal kleine kooi en die moest ik er maar over gooien..
wij hadden natuurlijk dikke pret met lorita en toen de drie weken om waren was mevrouw verbaasd dat ze nog bij ons binnen stond en helemaal toen ik zei dat de doek niet nodig was.... nog verbaasder was ik toen ze vroeg of ze 'r niet mocht laten staan dan.....maar goed 1 telefoontje naar het thuisfront later waren we een papegaai rijker en 's avonds gelijk gaan shoppen voor een nieuwe kooi en speeljes en dat was het begin.... lorita was nu 4 jaar.

nu ruim 7,5 jaar later ben ik door ziekte ruim een jaar aan bed gekluisterd geweest en nu ik weer wat begin te ondernemen wordt lorita doodongelukkig al ga ik maar 10 minuten weg om de honden uit te laten.... dit kan natuurlijk niet dus wij besloten om er een vriendje bij te zoeken. via marktplaats vonden wij een gegadigde, nl een 4,5 jarige oranjevleugelamazone. wij lorita in de auto en hups die kant op.... ze vonden elkaar wel aardig dus hups weer naar huis en zo op de klimboom gezet...
zie hier een half uur na aankomst op 18 maart 2007

nog ietwat onwennig maar na drie weken werden ze wel erg vrij en luidruchtig en probeerden ze overal achter en onder te kruipen waardoor hier in huis het een en ander sneuvelde en behalve dat kon mijn vriend zich niet meer in de buurt van lorita bevinden want dan werd ie door coco aangevlogen dus toch maar besloten om een penthouse aan te schaffen en een broedblok op te hangen (met dank aan onze handige buurman!)
nou dat was een goed plan want op 19 juni was daar ei1, op 22 juni ei 2 en op 25 juni ei3!

en zie hier Lorita aan het broeden...

en wat een trotse kip toch he? en zo lief... kan haar gewoon aaien als ze op de eieren zit de schat.....de eieren bekeken en volgens ons (en wat naspraak op het amazoneforum 2 eieren bevrucht en 1 niet dus we waren al helemaal blij). maar verder nergens op gerekend want het schijnt allemaal nogal eens mis te gaan dus elk stapje was er 1.
totdat we zaten te eten op dinsdag 17 juli en toch wel een heel apart geluid hoorden...........zie hier:

en lorita ging na ongeveer een kwartiertje even wat drinken dus nog even snel een kiekje van de kleine alleen:

dan hier 3 dagen later...... met z'n mams:

en nog even alleen met de eieren...wat een verschil al he met 3 dagen ervoor?

hier dan een kiekje van de kleine op 6 dagen.... ik stond versteld van hoe hard hij groeit!

en zie hier... op dag 9 kan hij voor het eerst de wijde wereld zien, met ogen wijd open! en wat een dikke krop he??

en dan hier dag 11 papa en mama voor het eerst los met jong eruit....coco vond het eerst wel heel spannend maar toen lorita gewoon ging eten en zat te fluiten tussendoor besloot hij ook maar dat het wel normaal zou zijn....

dan hier eentje vers van de pers, net gemaakt... wat groot al he, en sterk hij tilt zo zijn nek op en begint ook al met zijn vleugels te flapperen, ook klemt ie al met zijn poten om je vinger heen...als je goed kijkt zie je ook al allemaal groene pikkeltjes doorkomen....

en met de tip van kees in mijn achterhoofd dat 1 jong harder groeit dacht ik toch maar eens de ring passen en met veel gepriegel kregen we m net om zijn dikke papzakpootjes heen.... ::) ik heb m dus maar laten zitten....was een goede tip dankjewel :thumsup: maar je wordt er wel errug moe van als ze aan je poten zitten te frunniken...kijk maar:

gelukkig verwende mams m gelijk toen we m terugzetten met een lekkere  hap eten dus t was al weer snel vergeten...... ;)

nou hebben jullie een beetje een impressie van ons volkje....er komen vast nog veel meer vragen in me op dan ik nu al gesteld heb in die ene dag en alvast bedankt voor de info! en hopelijk veel plezier met het 'meegenieten'.
groetjes ester

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: lorita en coco voor, tijdens en na de broedperiode
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2007, 18:15:34 pm »
Esther, echt waar, ik kreeg weer kippenvel van je verhaal op het moment dat dat jong uit het ei gekropen was... :hart: Het is echt zo geweldig ook dat ze nog zo lief zijn tegen jullie!!! Jullie zijn echt bofkonten om zoiets moois mee te mogen maken!!!  :thumsup:

Wat goed zeg dat je het geprobeerd hebt door de tip van Kees!!! Want blijkbaar was het dus al tijd! En duidelijk een teken dat het jong goed en hard groeit!!! :a036: Dus de kleine is nu geringd!!!!  :thumsup:

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2007, 18:26:27 pm »
Dag Ester,zo zie je maar hoe snel het kan gaan als de vogels met elkaar klikken,het jong ziet er iid geval goed doorvoed uit,als ik jullie was zou ik niet TE veel met het jong aan de gang,hoe goed moeders het ook toelaat.

Erg leuk om te lezen,en alhoewel de soort vroeger veel verkocht is,wordt er, volgens mij in verhouding, niet echt veel mee gekweekt,maar ik kan mij natuurlijk vergissen,maar dat hoor ik dan graag.

Ik heb hier ook een koppel waarbij ik normaal veel kan doen,(verschilt van nest tot nest),maar overdaad schaad he,hoewel het wel makkelijk is,maar nogmaals niet TE veel eruit hoe leuk het ook is, het hoeft maar een keer even mis te gaan door bv vader gaai en je zit met de gebakken peren.

Mijn eigen Ara vinny had ik ook in mijn handen toen hij een dag oud was en moeders  Toos nog gewoon op de rest van de eieren zat,maar dat blijven toch wel uitzonderingen hoor,wel leuk,maar ook niet meer,de vogels moeten het doen.

Gr Kees

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2007, 18:32:48 pm »
Gaaf hoor!  :thumsup:

Hou ons op de hoogte!  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2007, 18:53:16 pm »
Wat leuk  :thumsup:

Leuke foto's ook  :hart:

ester

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2007, 21:10:51 pm »
dankjulliewel,
en je hebt natuurlijk gelijk kees dat ze het zelf moeten doen, ik dacht alleen dat het jong zo lekker makkelijk in de hand wordt als ie het normaal vindt....zeker omdat de ouders zo rustig blijven. ik heb m nu zo ongeveer om de dag even in handen om het misgevoerde voer en de poep even uit de kast te halen want dat wordt zo'n vieze stinkende plakbende. als ik dat doe zit lorita zelfs vaak op mijn schouder en dan zit ze gewoon langs mijn oor te kroelen..... maar ik zal er zeker rekening mee houden!
wat ik me ook nog afvraag: tot een dag of 3 geleden sliep coco op de stok voor het broedblok maar nu bivakkeert hij altijd de hele nacht met lorita en de kleine in de broedkas.... is dat normaal?? eerst bleef ie nl op wacht staan voor de opening en nu niet meer..... ben ik wel benieuwd naar.....
groetjes ester

Edit Cosch: De witregels ingekort!
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2007, 22:08:55 pm door Cosch »

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2007, 21:40:19 pm »
Dag Ester,wat het slapen in het blok betreft,dit verschilt per koppel,om je een voorbeeld te geven ik heb nu ook eieren liggen,soms zit de man lekker bij de pop de andere dag niet.

Wat ook wel kan verschillen is de tijd dat de pop in het blok blijft als het jong ouder is,sommige vogels blijven de hele dag bij de jongen,uitgezonderd eten,andere zijn al veel eerder van het nest en verblijven langer in de kooi of vollierre,dit is ook wel afhankelijk van temp,ed en het aantal jongen in het blok.

Let wel op of de ring goed op z,n plaats blijft zitten,het wil nog wel eens gebeuren dat hij over het kniegewricht schuift,dit geeft niets in het begin,maar als je wat verder bent kan het natuurlijk wel problemen veroorzaken,dus terug op z,n plaats  schuiven.

Gr Kees.

Grecia

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2007, 10:30:12 am »
Een heel mooi verhaal, en fantastisch dat de vogels je zo vertrouwen. Meestal zijn vogels feller als ze eieren hebben, laat staan als ze uit zijn.
Proficiaat en het komt allemaal goed zo te zien. Je hebt goede ouders daar, dus er zal je vogeltje aan niets ontbreken. :a036: ;)

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2007, 12:31:03 pm »
Zijn de andere eitjes niet uit gekomen...

Gaaf zo'n kleintje.. :thumsup:

ester

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2007, 15:02:37 pm »
hoi hoi,
nou ik heb vanmorgen al even stiekem gekeken en de ring zat nog waar ie moest zitten, wel een beetje hoog maar niet over het gewricht dus heb het maar lekker zo gelaten, maar wederom bedankt voor de goede tip.... daar heb ik wat aan en ik hou m goed in de gaten!!..... wat wel heel grappig is is dat als ik m'n kop om de hoek van de broedkast steek dat die kleine gelijk zijn kop achterover gooit en om eten begint te 'schreeuwen' als het een baby was zou je 'm een speen geven zeg....wat 'n reactievermogen heeft zo'n klein ding al......komt mams weer aangerend en die begint m dan ook gelijk weer vol te gooien.... wij zeggen al voor de grap tegen elkaar dat ie nog es ontploft als ze nog even zo doorgaan :)
wat betreft de andere eitjes; 1 was onbevrucht en de ander had 4 dagen na deze uit moeten zijn gekomen maar heeft het dus gewoon niet gedaan dus daar zal wel iets niet helemaal goed mee zijn geweest, het ei is ook niet beschadigd of aangepikt dus geen teken van leven....nou ja, mooie kruik en goed hoofdsteuntje voor de kleine!
maar goed, ik ben al meer dan tevreden aangezien dit het eerste setje eieren is dat lorietje ooit gelegd heeft....tis gewoon een natuurtalentje denkik  :thumsup:
groetjes ester

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: juli 31, 2007, 15:32:43 pm »
Haha, het is echt super! :hart:

ede

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2007, 15:32:57 pm »
Wat voel je je trots dan he? Dat ze ze goed voor hun kleintje zorgen!  :thumsup:
Mooi hoor!

ester

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2007, 21:55:50 pm »
 :hart: ben helemaal verliefd op ze........op alle 3 zucht....... :hart:  en apetrots...... moet maar geen kinderen nemen denk ik ga ik naast mijn schoenen lopen haha cheesy3

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juli 31, 2007, 22:06:20 pm »
Geloof dat maar!!! ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #14 Gepost op: juli 31, 2007, 22:14:00 pm »
Dit vind ik nu schitterend gewoon in huis  :a036: Vooral de foto waarop je de kleine in je handen hebt en de kooi gewoon openstaat!  :hart:
geen wonder dat je apetrots bent

gr jeannette