Auteur Topic: Schreeuwende gaaien - aanpak?  (gelezen 2206 keer)

Dorian

• Gast
Schreeuwende gaaien - aanpak?
« Gepost op: september 01, 2007, 09:40:35 am »
Omdat er verschillende topics bestaan over schreeuwen maar weinig algemeens en daar wel weer een vraag over was, dacht ik: ik maak gewoon een topic aan over schreeuwgedrag en de oplossingen ervan.

Brandt maar los (ook ik heb natuurlijk het verhaal over een -inmiddels niet meer- schreeuwende gaai, maar dat komt later wel).

Jeffrey

• Gast
Re: Schreeuwende gaaien - aanpak?
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2007, 11:35:56 am »
Negeren, absoluut niet laten merken dat je het vervelend vind (ook al is dit soms heel moeilijk) ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2007, 15:09:12 pm »
Je hebt gaaien die schreeuwen als je in de buurt bent: wegzetten op een plek die de gaai niet leuk vindt, maar niet in de kooi. En weer terughalen als het geschreeuw over is, wil nog wel eens helpen.

Als je gaai gaat schreeuwen als jij weggaat: bij iedere keer dat je de kamer verlaat even iets zeggen (ben zo terug). Als het even duurt voordat hij gaat schreeuwen proberen terug te gaan voordat hij begint. En dan steeds langer weg blijven.

Of als hij meteen begint, echt pas terug gaan als hij stil wordt. Je niet meer laten zien, maar zodra hij stil is, direct reageren en naar de gaai toe. Zorg dat je altijd een boekje bij je hebt, een tv ergens anders hebt staan of wat dan ook, zodat je tijdens het wachten iets te doen hebt. Wij hebben zelfs staand staan eten in de keuken, omdat we niet terug konden (in het begin wel eens 4 uur).

Als de gaai schreeuwt, maar tussendoor acceptabele geluiden maakt, steeds reageren op de acceptabele geluiden. Wel consequent. Niet even vergeten of overslaan. Dit gaat steeds een beetje verder... Je zult steeds meer geluiden te horen krijgen die je prima vindt. Zo ga je dus steeds de interactie met je gaai uitbreiden, tot de vervelende geluiden weg zijn en de leuke geluiden overblijven.

Als je bijvoorbeeld tv zit te kijken, koptelefoon op. Koop oordopjes. Doe er alles aan om niet te laten merken dat het je irriteert. Je gaai ziet het al als je verstrakt, een keer diep zucht of even met je ogen draait. Voor hem genoeg aanmoediging om door te gaan.

Wanneer je vogel echt niet stopt kun je ook nog proberen af te leiden door zonder naar hem te kijken of op welke manier dan ook te reageren, iets te gaan doen wat hem afleidt. Spelen met een stukje speelgoed waarvan je weet dat hij dat leuk vindt, met je rug naar de gaai toe. Echt niet meer dan dat. Als je zijn aandacht hebt en hij is stil, of opgehouden met schreeuwen en maakt acceptabel geluid, het speelgoed met je gaai delen. Begint hij weer, dan begin jij ook weer van voren af aan.

En bij dit alles: de ene gaai zal het sneller oppikken dan de ander, het ene baasje is hier consequenter en beter in dan het andere baasje, maar als je dit allemaal probeert en langere tijd achter elkaar volhoudt (niet alle manieren tegelijk, maar 1tje kiezen), dan werkt het echt.
Ervan uitgaande dat je je gaai nog een heleboel jaar hebt, zijn 3 maanden op gemiddeld 50 jaartjes helemaal niks. Dus investeer die tijd en moeite ook, consequent en iedere dag hetzelfde. En alle andere leden van het gezin ook. Je hebt voor je het weet het probleem verminderd of eruit gekregen en bij ieder stapje dat je vordert is dat een super gevoel en wordt het steeds leuker om eraan te werken...

(ik geloof dat ik per ongeluk een soort samenvatting heb gemaakt van wat Bonny Talsma schrijft in Gek van je Vogel - misschien het eerste advies: koop dat boek)

Dorian

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2007, 17:32:24 pm »
Toch is het wel handig dat het bij elkaar staat.
In veel van die andere topics komt ook veel meer naar voren dan alleen schreeuwen (ik heb ze ook allemaal gelezen toen we Mick kregen shootme )

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2007, 17:40:08 pm »
Ik vind het een goed plan Dorian! :thumsup: Veel mensen komen met een specifiek probleem naar het forum en het is handig om dat in één topic te kunnen vinden! Ook de links erbij, dat maakt het nog completer! ;)

Africangrey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2007, 21:00:21 pm »
Super dat er nu een algemeen topic is :thumsup: dacht dat het misschien al bestond.
Er staan hier natuurlijk al heel wat tips en eigenlijk weet ik ze allemaal wel, maar ja theorie is vaak zo heel anders als de praktijk.
De situatie is bij iedereen anders en ook elke papegaai is weer anders.
Ik zou graag sommige punten zoals Dorian opgeschreven heeft, apart willen bekijken. (anders wordt het meteen zo'n lang verhaal) :)

Punt 1: gaaien die schreeuwen als je in de buurt bent, wegzetten op een plek die de gaai niet leuk vindt. Pas terughalen als hij ermee stopt.
Oke, heb ik gedaan, naar mijn idee zonder resultaat. Ik zet hem bijvoorbeeld op de w.c., deur dicht en ik weer naar de kamer, maar....hij stopt meteen met gillen, dus pas terughalen als hij stopt gaat hier niet op.
Dan laat ik hem een paar minuten zitten en inderdaad eenmaal weer op zijn boom is hij een poosje stil.
Maar na een week ofzo ervaart hij dit niet meer als straf, leuk negatieve aandacht, volgens mij lacht hij zich kapot ;D
Dus alle tips zijn welkom 

Dorian

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2007, 22:10:56 pm »
dat hadden wij met Mick ook na een tijdje.
nieuwe plek zoeken die hij niet leuk vindt: bij ons was dat dus buiten op de grond (zomer)
maar als hij echt daadwerkelijk gaat schreeuwen omdat hij dan negatieve aandacht krijgt, kom je dus toch uit op negeren tot hij stopt en meteen belonen zodra je ook maar iets acceptabels hoort. desnoods met oordopjes in om het draaglijk te maken... en dan dus niet verwachten dat het zomaar even over is en... niet terug vallen. 1 keer reageren uit frustratie is vaak stappen terug...
of zorg dat je uit zijn gezichtsveld bent als je er wel last van hebt en het niet laten kunt om te reageren. de een kan het beter dan de ander.
Menno is ook vaak weggegaan naar een andere ruimte. ik daarentegen sluit me veel makkelijker af. wel zaak dat als degene die achter blijft aandacht kan schenken aan de gaai de ander ook enthoustiast aan komt gehuppeld.

Africangrey

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2007, 23:24:54 pm »
Ja, heb ik ook al geprobeerd, andere ruimte zoeken (gang), maar idd op een gegeven moment is het gewoon negatieve aandacht vragen, is ook aandacht nietwaar? :)
Dan kom je op het punt totaal negeren en wat je zegt de 1is er beter in dan de ander.
Echt TOTAAL negeren is verschrikkelijk moeilijk vind ik, kijk mijn gaai is echt een meester in het lezen van lichaamstaal.
|Stel hij gilt terwijl ik eten kook (dan doet hij het vaak, geen idee waarom), ik reageer natuurlijk niet, geen enkel woord, ik kijk niet, ben blind en doof :)
Op een geven moment gaan die hoge giltonen echt door merg en been en (ik ben ook maar een mens ::)) dan doe ik bv. het keukenkastje net iets harder dicht dan normaal en hij ziet alles, hoort alles en eigenlijk heb ik dan gereageerd, terwijl ik het zelf maar amper besef.
En dan nog het punt acceptabele geluiden meteen belonen, doe ik natuurlijk.
Nu komt het: Jamie heeft de gewoonte acceptabele geluiden af te wisselen met schelle, hoge tonen.
Dus voorbeeld: Hij zegt heel lief Hallo, wat is dat. Ik wil gelijk reageren en hem belonen bv. goed zo! Ik heb het nog niet uitgesproken of meteen hoge giltonen er tussendoor, waardoor hij het idee zou kunnen krijgen dat ik hem hiervoor beloon.
Moeilijk uit te leggen, maar de timing is erg moeilijk.
Haha ik maak het wel moeilijk geloof ik, maar zo is de situatie ongeveer, dat bedoel ik met de praktijk is vaak zo anders. ;)
Maar we werken er verder aan en ooit zal het beter gaan ::)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2007, 03:43:47 am »
mischien kan je als de timing lastig is hem gewoon helemaal negeren tot hij stil is  ;) een kleine tip; er zijn oorkleppen die worden gebruikt als je  met machienes gaat werken die erg veel herrie maken, die zijn ook erg handig voor papegaaien  ;D gewoon in elke bouwmarkt te halen  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2007, 10:05:30 am »
Eigenlijk is dat wat jij omschrijft Africangrey, precies zoals het bij Mickey ook ging in het begin. Soms zit je er dan inderdaad met belonen een fractie van een seconde naast. Of begint hij weer tijdens dat je nog praat. Zit aan clickeren te denken, maar weet niet goed hoe je dat moet vormgeven.
Wij hebben het toch doorgezet, wetende dat we soms te laat waren met reageren, maar uiteindelijk heeft hij het wel begrepen.

Maar inderdaad, iedere gaai is anders.
Ik denk dat wat Jeffrey zegt zou kunnen helpen, volledig negeren tot hij stil is. Eventueel met een bouwhelm op je hoofd. Het kan dat je behalve het keukenkastje dichtgooien onbewust nog veel meer uitstraalt wat je papegaai opvalt.

IN het boekje van Bonny Talsma staat een voorbeeld van een Amazone die krijst tijdens het tv kijken.
Het baasje had het gevoel niet te reageren, maar verkrampte soms wel door het schelle en harde geluid.
Genoeg reactie voor haar Amazone.
Ze heeft toen tv moeten kijken met een koptelefoon op aanraden van Bonny Talsma.
Na een week was het schreeuwen over en kon ze gewoon tv kijken.

Daarnaast helpt het ook om te zorgen dat je gaai je niet kan zien.
Krijst hij als je bijvoorbeeld bent aan het koken, dan kan het helpen om de kooi zo neer te zetten dat hij je tijdens het koken niet kan zien.
Dan kan hij in ieder geval je lichaamstaal niet lezen.
Op het moment dat hij stil is kun je dan heel enthousiast naar je gaai toegaan en hem weer belonen.

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2007, 23:49:02 pm »
Ja ik heb zelf ook wel aan oordoppen gedacht, maar die dingen zijn zo vervelend.
Das een goeie Jeffrey, oorkleppen ;D
binnenkort even naar Hornbach om oorkleppen aan te schaffen, zie me al lopen door het huis met die dingen :o
Maar kijken of het resultaat heeft, dus wordt vervolgd. ::)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 03, 2007, 01:24:15 am »
Ja ik heb zelf ook wel aan oordoppen gedacht, maar die dingen zijn zo vervelend.
Das een goeie Jeffrey, oorkleppen ;D
binnenkort even naar Hornbach om oorkleppen aan te schaffen, zie me al lopen door het huis met die dingen :o
Maar kijken of het resultaat heeft, dus wordt vervolgd. ::)

haha ik heb er ook mee gelopen hoor haha  cheesy2 maar het helpt echt  :thumsup: met het opvoeden van gijs werd het me ook aangeraden (om een gehoorbeschadiging te voorkomen ;))  Doordat je het scheeuwen bijna niet meer hoorde, was het voor mij ook een stuk makkelijker om hem te negeren, en uiteindelijk heeft het super resultaat gehad (al zeg ik het zelf  :-[)
« Laatst bewerkt op: september 03, 2007, 01:25:49 am door Jeffrey »

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 03, 2007, 23:40:51 pm »
Ik heb hier ook met oordoppen in huis gezeten hoor....

Hoe doe je dat met meerdere gaaien dan Dorian???
Ik vind het wel moeilijk hoor. Soms zijn ze helemaal hyper en als de ene begint te schreeuwen zet ik hem apart, maar vaak begint de rest 5 minuten erna ook, dus dan zit de hele bups weer boven in de kooi. (behalve diva, want dat is zo'n schatje  :hart: )

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2007, 23:57:17 pm »
hopen dat we daar niet door moeten (ooit)  :seestars:

maar ik vind het wel een toppie idee van een topic