Er worden in mijn ogen wel wat dingen door elkaar gehaald. In de natuur overleven inderdaad hoofdzakelijk de sterkste. En dat is prima zo hou je een gezond sterk ras in stant. Heel erg vervelend voor de mens als er inderdaad dode jonkies in het nest gevonden worden zeker omdat gaaien bv minder eieren leggen/ jonkies krijgen per broedronde dan bv de grasparkiet. Maar nogmaals de sterkste overleven zodat het "ras" sterk blijft. Bij de mens gebeurt dat ook wel, 1 op de 5 zwangerschappen gaat in het begin stadium mis omdat er iets niet goed gaat tijdens het innestelen of omdat er iets mis is met de celdeling. Ontzettend vervelend ik heb het zelf meegemaakt, maar men zegt dat het niet voor "niets" is.
De belangrijkste periode van baby's van de mens is de eerste 3 maanden, in die maanden hechten ze zich aan hun verzorgers, als ze die 3 maanden alleen maar in een bedje worden gelegd met een flesje en af en toe een schone luier, zonder directe mensenliefde en aandacht zal dit kind zijn leven lang problemen blijven houden met hechten aan de medemens/ vertrouwen hebben in de medemens.
Ik heb ooit een documentaire gezien van een aapje wat meteen na de geboorte apart zonder moeder werd gezet. In feite is dit te vergelijken met een broedmachine gaaitje, het aapje had in feite nooit zijn moeder gezien alleen tijdens de zwangerschap in de baarmoeder opgroeid. Het aapje had een knuffel als surrogaat soorgenoot om zich aan vast te klampen. Het aapje vertrouwde niks en niemand en werd zeer gedragsgestoord.
Nu heb ik de afgelopen dagen veel gelezen over hoe en wat met broedmachine's, ik moet zeggen dat het een zware taak is voor degene die werkt met een broedmachine. Je moet het er maar voor over hebben!
Voor mijn gevoel ben en blijf ik tegen broedmachine's het is niet natuurlijk, daarbij zegt mijn gevoel dat je een stukje van "het leven" van je gaaitje wegneemt en waar is het respect van de mens richting het leven van de gaai. Ze krijgen alles van ons een grote villa een vrij en modern leven, maar uitgebroed en (grotendeels) opgevoed worden door de ouders mag niet? (Het is mijn gevoel en ik wil niemand met mijn gevoel aanvallen of kwetsen) Maar dat het om geld zou gaan (kweken met de broedmachine) weet ik niet of dat helemaal klopt, je krijgt wel meer jongen per seizoen van 1 koppel, dus inderdaad meer inkomsten (meer jongen omdat er 1 of meer rondes meer gelegd worden en omdat ook de eventuele zwakkere jongen overleven) maar het is een behoorlijke investering in tijd maar ook aanschafkosten van materialen.
Dus ja ik blijf het jammer vinden dat er geen kweker reageert die met een broedmachine werkt zodat we eens horen waarom men daarvoor kiest.
Ik kan me voorstellen dat een kweker zich wel een keer bedenkt, misschien bang voor reactie's hier? Nogmaals ik wil helemaal niemand aanvallen hoor, ik heb gewoon mijn gevoel verwoord.