Auteur Topic: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer  (gelezen 10267 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer
« Reactie #15 Gepost op: september 22, 2007, 16:19:51 pm »
Nee het is geen reactie als je gewoon doorgaat met wat je aan het doen was. Negeren is niet hetzelfde als stil zijn. Negeren is niet reageren op de vogel en gewoon door gaan met wat je aan het doen was. In het verjaardag geval kun je gewoon door praten en niet reageren op Darcy. Dus niet schreeuwen naar em: hou je kop. Of iets lekkers geven zodat hij ophoud enzo! Als hij ziet dat hij er niets mee bereikt dan zal hij daarmee ophouden.

(maar het is natuurlijk ook begrijpelijk dat hij ook drukker word als het drukker is in huis)

Even weer over die stapjes:
En stap 1 kan zijn: je bent koffie aan het drinken. De vogel gaat schreeuwen. Je zet je koffiekopje een beetje harder op tafel zonder dat je naar hem kijkt -> je hebt zijn aandacht zonder dat hij in de gaten heeft dat je dat doet om zijn aandacht te trekken (daarom is het belangrijk om af te wisselen en vindingrijk te zijn-> vervolgens draai je je om -> en begin je met stap 2.

Maar ik bedoel: stel ik ben aan het stoffen. Mr Darcy gaat van de kooi af, ik stof door. Ik laat mijn stofdoek vallen en ik krijg aandacht van Mr Darcy, dan ga ik verder met stap 2. Zo stel jij het voor aan de hand van het 5stappenplan. Maar als ik normaal aan het stoffen ben, krijgt Mr Darcy gewoon geen aandacht (ook niet in de vorm van stap 2). Ik denk dat een gaai onthoudt dat als ie op de grond zit, hij eerder aandacht krijgt dan wanneer ie op de kooi blijft zitten. Je begint dan wel met negeren, maar uiteindelijk krijgt hij wel de aandacht. Op welke manier dat gebeurt, of door direct aandacht te schenken of door het 5stappenplan, ik denk dat een gaai kien genoeg is om te bedenken dat ie op de grond eerder aandacht krijgt.
En wat die verjaardag betreft, doorgaan met wat je aan het doen bent, dus praten, zonder stil te vallen of harder naar elkaar te schreeuwen (dus niet schreeuwen naar Darcy, maar schreeuwend je praatje afmaken), valt niet te doen hoor, je verstaat elkaar gewoon niet meer! :) (gelukkig is het alleen met verjaardagen)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: september 22, 2007, 16:54:25 pm »
Ja ik ben het hier helemaal mee eens, hij krijgt toch zijn zin ook al heb je eerst de aandacht naar jou toegehaald. Hij is stout geweest door van de kooi/boom af te klimmen. En je geeft hem dan toch na het negeren aandacht. Ik vraag me af of het stappenplan voor dit soort dingen bedoeld is  :CENS Ik blijf toch voorstander boor het "negerend" laten opstappen en weg zetten waar hij/zij danniet vanaf kan klimmen. De lol is dan zo over. Na een paar minuutjes mag ze terug naar de klimboom en als ze daar iets gaat doen wat ik dus goed vindt dan prijs ik haar de hemel in. Zo lijkt mij het kwartje toch echt sneller te vallen.

Dorian

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 22, 2007, 17:09:30 pm »
Okay, ik zal zeggen hoe het precies in elkaar zit en waarom het niet werkt met het stappenplan volgens mij.

Pinkey klimt uit de boom, totaal op mij of op Menno gericht, pakt speelgoed om MIJN aandacht te trekken (of die van Menno).
dat gedeelte valt nog te negeren. als ik dan iets pak om HAAR af te leiden, denkt ze dus nog steeds dat we gaan spelen.
en dat was haar doel. hoe dan verder of anders?

mogelijkheid 2 is dat ze uit de boom klimt, in eerste instantie gericht op het stukmaken van iets, maar ook op Menno of op mij.
dat wordt al moeilijker te negeren, want een 220 kabel in haar snavel, de dure nieuwe tafel, mijn muis van de computer, schoenen, aquariumsnoeren en kast, keukenkastjes... je wil het toch graag heel houden. zeker die snoeren, want reken maar dat als je dat negeert, je je vogel daarna niet meer hoef te negeren. dan is je vogel en je snoer stuk.
dus zou ik haar moeten afleiden. maar ze was al op mij en het stukmaken tegelijk gericht. zodra ik dus opsta komt ze er al aangerend en zodrag ik iets in de lucht gooi, is dat niet boeiend genoeg. dat betekent dus dat ik echt meer actie moet verrichten en de aandacht op MIJ moet vestigen en niet op een ander object waarmee ik gooi.
en dan is het cirkeltje rond, plus dat ik haar ook nog een keer beloon voor haar sloopgedrag.

mogelijkheid 3 is dat ze op de grond gaat zitten spelen met iets wat van haar is en ogenschijnlijk niet op ons gericht. dat mocht nog wel, tot ze met haar eigen speelgoed in haar mond naar ander "speelgoed" toeloopt. en dat gedrag (wat gewenst is, namelijk met eigen spullen spelen) mag je volgens Hooimeijer niet belonen, want jij hebt die actie niet voor elkaar gekregen. het is in feite geen gewenst en geen ongewenst gedrag. dus dat houdt al op.
als ik dan toch even doe alsof het gewenst is: als ik haar beloon dat ze met haar eigen speelgoed speel, dan komt ze er meteen aangewaggeld met haar speelgoed, laat speelgoed vallen en sloopt wat er te slopen valt.

nu zetten we haar dus hoe dan ook terug in de boom als ze eraf komt, zonder iets te zeggen en zonder iets anders te doen.
en dat houden we vol.
als wij haar op de grond zetten, mag ze daar spelen. maar meestal wil ze dan weer juist in de boom.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #18 Gepost op: september 22, 2007, 17:16:53 pm »
Het is precies wat ik bedoel Dorian, jij zegt en omschrijft het wat mooier. ;)
Dat zonder praten terugzetten op de boom of kooi, dat bedoelt Dianne ook. En ik doe het ook zo. Zonder boe of ba terugzetten.
Ik lijk de Nanny wel die zo de kindjes terugstopt in bed! :)

giggles

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: september 22, 2007, 17:40:10 pm »
Ik vind het ook wel moeilijk hoor. Probeer me ook alleen in te leven in het stappenplan van Hooimeijer.

Maar als jij je vogel oppakt en terug op de kooi of boom zet, krijgen ze ook aandacht.
Dan denken ze ook. Hé als ik eraf ga dan zet dat mens persoon mij weer op de kooi. Lachen hoor.

Het is erg moeilijk om dit af te leren denk ik. Wij laten het dan ook maar voor wat het is. Alleen als ze dingen pakken die niet mag zetten we ze terug op de boom en als ze heel vervelend zijn terug in de kooi.

Maar ik denk als je het Hooimeijer zelf zal vragen, dat het 5 stappenplan hier vast wel op de één of andere manier toe te passen is.

Wat Nicole en Dianne betreft over die opmerking van als je met een knuffel gooit, krijg ik aandacht.
Dat zien jullie dus precies verkeerd om. Als jij druk met een knuffel gaat zitten gooien, dan zal de vogel denken. Hé wat doet dat rare mens persoon voor interessants.
Op deze manier krijg jij dus aandacht van de vogel en geef jij niet je aandacht aan de vogel die iets doet wat dus niet mag.
Als je vervolgens na een tijdje ineens opmerkt dat de vogel aandachtig zit te kijken, dan geef jij op het moment dat jij het bepaalt de aandacht aan de vogel en niet om zijn abseil technieken. Hij zal jou aandacht gaan asocieren met het knuffelgooien en niet met het klimmen.

Of het ook daadwerkelijk op deze manier af te leren is, betwijfel ik ten zeerste. Maar dat was de vraag niet.
Het was de vraag hoe je het op de Hooimeijer techniek zou aanpakken en dat heb ik dus geprobeert te omschrijven  ::)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #20 Gepost op: september 22, 2007, 17:41:41 pm »
Ik vind het ook wel moeilijk hoor. Probeer me ook alleen in te leven in het stappenplan van Hooimeijer.

Maar als jij je vogel oppakt en terug op de kooi of boom zet, krijgen ze ook aandacht.
Dan denken ze ook. Hé als ik eraf ga dan zet dat mens persoon mij weer op de kooi. Lachen hoor.

Het is erg moeilijk om dit af te leren denk ik. Wij laten het dan ook maar voor wat het is. Alleen als ze dingen pakken die niet mag zetten we ze terug op de boom en als ze heel vervelend zijn terug in de kooi.

Maar ik denk als je het Hooimeijer zelf zal vragen, dat het 5 stappenplan hier vast wel op de één of andere manier toe te passen is.

Wat Nicole en Dianne betreft over die opmerking van als je met een knuffel gooit, krijg ik aandacht.
Dat zien jullie dus precies verkeerd om. Als jij druk met een knuffel gaat zitten gooien, dan zal de vogel denken. Hé wat doet dat rare mens persoon voor interessants.
Op deze manier krijg jij dus aandacht van de vogel en geef jij niet je aandacht aan de vogel die iets doet wat dus niet mag.
Als je vervolgens na een tijdje ineens opmerkt dat de vogel aandachtig zit te kijken, dan geef jij op het moment dat jij het bepaalt de aandacht aan de vogel en niet om zijn abseil technieken. Hij zal jou aandacht gaan asocieren met het knuffelgooien en niet met het klimmen.

Of het ook daadwerkelijk op deze manier af te leren is, betwijfel ik ten zeerste. Maar dat was de vraag niet.
Het was de vraag hoe je het op de Hooimeijer techniek zou aanpakken en dat heb ik dus geprobeert te omschrijven  ::)

aha ok :thumsup: ik snap hem..
al twijfel ik nog of het werkt :)

giggles

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 22, 2007, 17:43:01 pm »
ik ook hoor  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: september 22, 2007, 17:48:01 pm »
cheesy2

Wat leuk dit!

Ik zou in het geval van Pink hetzelfde doen als Dorian al doet, zonder boe of bah terugzetten, keer op keer. Het is wel aandacht, maar toch niet echt veel. Het is inderdaad ingewikkeld als er van alles op de grond is dat ze kan slopen, waardoor ze aandacht krijgt. Dan krijgt ze zowiezo aandacht als ze dat wil.. dat weet ze natuurlijk dondersgoed!! ;) En om dan te negeren en het het probleem van de vogel te maken is errug moeilijk!!  :S

Dorian

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 22, 2007, 17:55:22 pm »
Ik snap ook precies wat je bedoelt Jarno.
Het is het zeker waard om het nog uitgebreider te proberen. Hoewel ik vrees dat ze het wel een leuk spelletje vindt en al snel doorheeft dat als zij op de grond gaat zitten ik gekke dingen ga doen.
Wij laten het ook voor wat het is en zetten ze terug als ze iets doen wat echt niet mag, of als ze op ons gericht blijven.
Vaak als ze zitten te spelen met iets wat niet de bedoeling is, dan geven we iets waarmee ze wel mogen spelen, op de manier zoals Thiely aanreikte: nee, dat mag niet. Kijk, dit is jouw speelgoed. En als ze daar dan mee gaan spelen dan worden ze beloond.
Maar dat is niet meer volgens Hooimeijer aanpak, en ik wil inderdaad weten hoe hij het zou doen.
Zeker met een scharrelvogel, want eigenlijk proberen we nu dus natuurlijk gedrag af te leren bij ze.
We hebben genoeg andere opties en die werken ook redelijk.
Meestal vinden ze het na drie keer weggezet te worden (soms meer, soms minder) wel welletjes.

Overigens zou een andere oplossing zijn de boom leuker maken. Maar wat is er voor onze kaketoe nou leuker dan af en toe aandacht van je baasje.
Of misschien minder sloopdingen in de kamer hebben, maar dan hebben we geen tv, computer, zelfs geen keuken en bank meer.
We moeten nu al de muis van de computer en de afstandsbedieningen wegleggen zodat ze er zeker weten niet bij kan.

Als iemand hiervoor nog de manier kan aanreiken die klopt volgens het stappenplan en werkt, graag.
Zo niet, dan uhmm... volgende probleem?
Iemand een leuke?

(oja, nog even voor de duidelijkheid, ik heb dit topic echt niet aangemaakt om de Hooimeijer manier af te kraken, absoluut niet. ik weet zeker dat als je het goed doet het in heel veel gevallen werkt. maar bij dit soort dingen snap ik gewoon niet hoe. en dat kan mijn blinde vlek zijn. misschien zie ik het gewoon niet.)
« Laatst bewerkt op: september 22, 2007, 17:58:56 pm door Dorian »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: september 22, 2007, 18:12:16 pm »
Het is ook heel moeilijk hoor! Hooi zegt bij dit soort dingen inderdaad: "afleiden". ;)

Maar die roze monsters zijn gewoon scharrelkippen en dat maakt ze natuurlijk hardnekkiger hierin. Het is inderdaad afleren van natuurlijk gedrag, maar dat doen we wel met meer dngen, want we leren ze het vliegen immers ook af.  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 22, 2007, 18:34:04 pm »
Dat is inderdaad waar.
Maar het lijkt er zo op dat Pink (proberen het namelijk wel) gewoon zit te wachten op "afleidingsmanoeuvres".  :P
Misschien doen we het helemaal verkeerd...

Dus dan los je het niet op, maar werk je het in de hand.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #26 Gepost op: september 22, 2007, 18:41:45 pm »

Dat van die knuffel snap ik enbegrijp ik. Alleen de stappen daarna het geheel eigenlijk na het het afdalen van de klimboom (of kooi) is niet toepasbaar. Ik wil haar behoeden voor gevaar net als Dorian al aangeeft. Ik heb een hond die op zich lief is maar als Kaya uithaalt naar zijn neus (of langehaar) weet ik niet wat de hond zou doen. Snel oppakken zonder ook meer enige oogcontact of leuke reactie naar Kaya toetegeven is het enige wat (snel en veilig) werkt. Kaya gaat dan niet terug op de klimboom maar meestal het spiraaltouw op (daar kan ze niet vanaf) of de kooi in. Reken maar dat dat net niet was wat ze wilde. Als ze afdaalt is ze onderweg naar mij, ze heeft dan inderdaad heel even haar zin gehad omdat ik haar laat opstappen, maar dat is dan van zo'n korte duur. En ik moet zeggen het werkt toch wel. Ik moest haar eerst wel 25 x per dag van de grond halen nu misschien nog maar 1x. Ik weet eigenlijk wel zeker dat als ik haar zou afleiden en dan met haar zou gaan spelen dat haar resultaat bereikt is en dat ik dan snel weer 25x per dag haar van de grond moet halen  :CENS

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #27 Gepost op: september 22, 2007, 20:30:13 pm »
(oja, nog even voor de duidelijkheid, ik heb dit topic echt niet aangemaakt om de Hooimeijer manier af te kraken, absoluut niet. ik weet zeker dat als je het goed doet het in heel veel gevallen werkt. maar bij dit soort dingen snap ik gewoon niet hoe. en dat kan mijn blinde vlek zijn. misschien zie ik het gewoon niet.)

nee tuurlijk niet ;)
vind het juist goed, zo kan iedereen discussieren over hoe een bepaalde stap te maken, en ik denk ook dat je zo een goede verzameling kan maken met vragen over zijn 5 stappen plan :good:

giggles

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 22, 2007, 21:01:20 pm »
Begrijp me niet verkeerd Dianne.
Ik ben het helemaal met je eens hoor  :)
Ik probeerde even te redeneren volgens het 5 stappen plan.

Wat het loslopen van je hond en je gaai op de grond betreft, blijft het altijd goed opletten voor ons.
Wij nemen die beesten in huis, dus wij moeten letten op hun gezondheid en welzijn.

Dus zonder boe of bah, terug zetten op kooi of boom lijkt mij ook de beste oplossing hoor  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #29 Gepost op: september 23, 2007, 18:46:02 pm »
Begrijp me niet verkeerd Dianne.
Ik ben het helemaal met je eens hoor  :)
Ik probeerde even te redeneren volgens het 5 stappen plan.

Wat het loslopen van je hond en je gaai op de grond betreft, blijft het altijd goed opletten voor ons.
Wij nemen die beesten in huis, dus wij moeten letten op hun gezondheid en welzijn.

Dus zonder boe of bah, terug zetten op kooi of boom lijkt mij ook de beste oplossing hoor  :thumsup:
:hot: phiiittttt gelukkig  :)
Ik geloof best in Hooijmeijers Theorie van gedragsproblemen en het 5 stappenplan. Maar het is gewoon niet altijd toepasbaar.  ;)