Auteur Topic: dringend advies gevraagd over burenoverlast  (gelezen 16571 keer)

micheline

• Gast
dringend advies gevraagd over burenoverlast
« Gepost op: november 29, 2007, 15:10:49 pm »
Hallo allemaal,

Ik zit in de problemen. Ik woon in een appartementsgebouw en mijn coco (timney) wordt door mijn bovenbuur niet verdragen. Die man heeft ondertussen de politie  :angry: ingeschakeld want hij beweert gestresseerd te geraken van het gefluit. Nu vind ik dat dit allemaal serieus overdreven is. Cocootje fluit zoals elke papegaai, praat enz...  Echt krijsen doet hij bijna niet. Hij dreigt met een proces voor het vredegerecht en ik denk dat het er zal van komen ook. Coco moet weg van mijn buur. In het reglement van ons appartementsbgebouw staat wel dat we geen parkieten mogen houden. Volgens mij bega ik hier toch geen overtreding. Is mijn timney een parkiet of niet volgens jullie  :CENS? Hebben jullie ervaring met rechtspraak over papegaaien en overlast ?
Graag wat reacties aub.

Micheline

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Edit Cosch: titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 14:03:15 pm door Cosch »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: dringend advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2007, 15:15:41 pm »
Hallo allemaal,

Ik zit in de problemen. Ik woon in een appartementsgebouw en mijn coco (timney) wordt door mijn bovenbuur niet verdragen. Die man heeft ondertussen de politie  :angry: ingeschakeld want hij beweert gestresseerd te geraken van het gefluit. Nu vind ik dat dit allemaal serieus overdreven is. Cocootje fluit zoals elke papegaai, praat enz...  Echt krijsen doet hij bijna niet. Hij dreigt met een proces voor het vredegerecht en ik denk dat het er zal van komen ook. Coco moet weg van mijn buur. In het reglement van ons appartementsbgebouw staat wel dat we geen parkieten mogen houden. Volgens mij bega ik hier toch geen overtreding. Is mijn timney een parkiet of niet volgens jullie  :CENS? Hebben jullie ervaring met rechtspraak over papegaaien en overlast ?
Graag wat reacties aub.

Micheline

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Ohhhh Micheline. Wat spijtig om te lezen. Ik begrijp je boosheid.

Gezien de rechtsgang in Belgie anders zal zijn als in Nederland, ben ik bang dat de meeste je hier niet zullen kunnen helpen met adviezen. Dit omdat ze alleen vanuit de Nederlandse gerechtsgang iets kunnen zeggen.

Als er in je huurcontract alleen specifiek iets over Parkieten staat en niets over andere soorten vogels, dan is dit wel iets waar je op terug kunt vallen.

Sterkte joh.

Pascal

micheline

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2007, 15:21:47 pm »
Ja ik weet het, de rechtspraak hier in België zal wel verschillend zijn maar ik hoop dat er hier een Belg is die misschien iets meer weet. Vreselijk boos ben ik. Die man beweert overspannen  en inspiratieloos te zijn door Coco.
 Dus volgens jou Pascal is een papegaai geen parkiet. Oef. Dat lijkt me dan een goed argument. Ik zal dat nog moeten bewijzen ook.
Bedankt voor je medeleven.

Je kunt je niet voorstellen hoe ik me nu voel.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2007, 15:22:10 pm »
O wat een nare situatie!
Heb je al aan je overige buren gevraagd hoe zij het geluid van Coco ervaren? En of zij Coco ook horen?
Als het met de andere buren nu meevalt, kan je dat ter verdediging gebruiken. Valt het tegen, dan ben je in elk geval gewwarschuwd dat je boze buur dat er ook nog eens kan bijhalen.
Veel sterkte.

micheline

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2007, 15:26:32 pm »
De andere buren klagen niet, de een vindt het grappig, de ander laat het onverschillig. Maar misschien zijn er wel die het niet aan mij durven zeggen zoals mijn bovenbuur beweert en hebben ze toch last. Voorlopig heb ik van die ene persoon te vrezen, maar stel dat hij er een paar ompraat, wat soms vlug gaat dan zit ik in de penarie. Wat de rechtbank ervan zal denken, ik heb geen flauw idee. Overlast is zo subjectief. Wat voor mij leuk is is blijkbaar voor een ander overlast.

Rianne83

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2007, 15:36:03 pm »
Wat een rotsituatie zit jij in zeg... Heb je nooit aan de verhuurder gevraagd of je een papegaai mocht houden?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2007, 15:44:55 pm »
Dit is echt een rot situatie zeg  :(

Sterkte en succes ermee  :-*

Wat een rotsituatie zit jij in zeg... Heb je nooit aan de verhuurder gevraagd of je een papegaai mocht houden?

Hier in Nederland is het misschien anders maar ik zou er niet bij stilstaan om te vragen of ik een huisdier mag,
tenzij het een wooncomplex zou zijn voor bejaarden ofzo  ::)

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2007, 15:51:15 pm »
Misschien toch nog eens met de andere buren praten.

Je kan hun zeggen dat je via via gehoord heb dat ze ook last hebben van de papegaai, en kijken wat ze dan zeggen.

Staat er in het contract alleen maar parkieten genoemd
of staat er dat parkietachtigen niet gehouden mag worden.

Ik heb sinds kort buren met 2 kleine koters, nou die kunnen ook veel overlast bezorgen hoor.

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2007, 16:03:16 pm »
Wij hebben met Pink en Mick (toen Mick nog echt gilde, schreeuwde en brandalarm nadeed) in een appartement gewoond en de buren zeiden dat ze nooit iets hoorden, tenzij ze in het trappenhuis waren. Nu maakte Mick zeker weten meer herrie dan jouw gaaitje. Als DAT niet gehoord is, dan vraag ik me af hoe jouw bovenbuurman het zo goed horen kan dat hij er last van heeft. Het lijkt mij bijna onmogelijk.

Ik weet dat je in dit soort situaties mensen kunt inschakelen die komen checken of er echt overlast is, dat soms inderdaad andere buren navraag doen ook nog wel eens helpt, maar als er staat dat parkieten niet mogen, grote kans dat een papegaai dan ook niet mag... Het is geen parkiet, maar heel sterk sta je er natuurlijk niet mee.... Is er bij jullie niet zoiets als rechtsbijstand?

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2007, 16:05:30 pm »
Ik zou iig net als wat meerdere al gezegd hebben de andere buren te vriend houden.Als die ook vinden dat je gaai teveel geluid maakt,moet je je zorgen maken.Als hun er geen last van hebben,sta je sterk.

Succes

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2007, 16:06:38 pm »
ik ben een Belg en ik heb een timneh,
maar die krijst ook niet echt veel, fluit en praat ook zoals een normale

mijn mening kan die buur niet veel doen wegens : je haalt in huis wat je wilt
tenzij er tussen 2200hr tot 0700hr geluidsoverlast is en dan stel ik voor een deken te gebruiken
om dat tegen te gaan, maar ik kan u verzekeren dat geen enkele rechter u zal verplichten het dier weg te doen tegen uw eigen wil in
tenzij de buur gebeten is of dergelijke, wat niet het geval zal en kan zijn.

wat dan met kinderen, die herrie maken? is toch net hetzelfde
zullen ze je kinderen ontnemen daarvoor?? nee he

de buur is een lastigaard...en heeft geen poot om op te staan
wees zelf diplomaat en stel voor de nodige maatregelen te nemen de herrie te verminderen en dat is dat.
einde probleem. iederene gelukkig

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2007, 16:08:29 pm »
als het goed is is elk huis geisoleerd om een bepaalde hoeveelheid decibel tegen te houden,
zodat we niet de tv of radio van de buren horen. of ze niet horen praten,
je zou moeten uitvinden hoeveel decibel coco produceerd, en of de bovenbuurman dit dan zou kunnen horen..

en daarnaast, sinds wanneer woont meneer daar? is dit gezeur nu ineens??

en een papegaai is geen parkiet nee, dus als er staat geen parkieten worden andere kromsnavels dus niet uitgesloten ;)
en dat is een afspraak op papier, dus deze is rechtsgeldig.

succes  :-*

Rianne83

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2007, 17:52:24 pm »
Dit is echt een rot situatie zeg  :(

Sterkte en succes ermee  :-*

Hier in Nederland is het misschien anders maar ik zou er niet bij stilstaan om te vragen of ik een huisdier mag,
tenzij het een wooncomplex zou zijn voor bejaarden ofzo  ::)

Ik las over reglementen van het appartementen complex, ik neem aan dat iedereen die krijgt en doorleest voor ze er gaan wonen?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2007, 18:00:59 pm »
Ja dat zal vast wel maar vaak teken je huurkontrakt en lees je later de exrea dingetjes door  ::)

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2007, 18:36:20 pm »
evengoed blijft het wel je eigen verantwoordelijkheid  ???