Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26418 keer)

Ciska

• Gast
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #90 Gepost op: oktober 22, 2008, 12:34:01 pm »
Ik zal de goede link opzoeken, het is dom maar ik was hem vergeten maar jouw link is niet van de site waar ik het af haalde..

Juultje08

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: oktober 22, 2008, 12:36:01 pm »
Ik snap hier allemaal geen b.. van maar ik denk dat ik waarschijnlijk val op de vogels met de foutjes. Zo lijkt t bij mij altijd te gaan. De afdankertjes, kneusjes etc Voorbeeld is hier bv Spikey en Diablo, beide geen goede hond voor show, maar voor mij perfect hoor  ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #92 Gepost op: oktober 22, 2008, 17:12:10 pm »
Heb ik het ff makkelijk, volgens mij zijn alle vragen al beantwoord  ;D

Ik kijk naar me vogels niet als keurmeester maar als kweker
Een kampioen moet je zelf kweken, de ouders zijn soms verre van de ideale vogels zoals ze tentoon gesteld worden op een TT

Henk
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2008, 17:14:23 pm door broto »

Ciska

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: oktober 22, 2008, 18:22:58 pm »
als je iets letterlijk overneemt van een site wel even de vermelding erbij zetten aub!

www.nwb.nl
direct link naar documentatie klik

http://www.engelsegrasparkiet.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=50

Hier heb ik dat artikel vandaan..

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #94 Gepost op: oktober 22, 2008, 19:16:17 pm »
ok ;) bedankt!

jammer dat hun hun bron niet weergeven dan!  :CENS

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #95 Gepost op: oktober 22, 2008, 23:28:11 pm »
jeetje wat een abracadabra allemaal!  :seestars:
Ik heb ook zoiets van ik vind hem er leuk uitzien of niet, en of het helemaal conform de voorwaarden is kan me dan niet schelen.
Ik heb wel altijd geleerd dat ze 2 stippen en een balk moeten hebben de grasjes,...klopt dat wel nog steeds? ???

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #96 Gepost op: oktober 22, 2008, 23:34:35 pm »
Ik heb wel altijd geleerd dat ze 2 stippen en een balk moeten hebben de grasjes,...klopt dat wel nog steeds? ???
Met een balk weet ik niet wat je bedoeld maar 2 stippen, ze moeten er 6 hebben (recessief bonten niet meegeteld, die schommelen tussen de 0-6 en bijv. de ino's)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #97 Gepost op: oktober 22, 2008, 23:41:06 pm »
Op de wangen staan in meestal zwart stippen en een balk, streep.
Mijn moeder zei altijd dat 2 stippen aan elke wang en 1 balk was zoals het hoort.  ???
Bij onderstaand plaatje zie je idd 3 stippen, ik dacht dus dat 2 moest voor het mooie, en dat streepje boven de laatste is de 'balk'.

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #98 Gepost op: oktober 23, 2008, 05:32:37 am »
De stip onder de wangvlek moet je toch wel opvallen, in de meeste gevallen zijn de stippen zwart en is de wangvlek blauw (violet).
Soms zit de laatste stip bijna helemaal onder de wangvlek, maar moet er wel zitten  :)

Henk

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #99 Gepost op: oktober 23, 2008, 11:21:57 am »
Dus 3 stippen en een balk is zo als het hoort, ok, leuk om te weten.
Heeft mijn moeder weer iets fout.  ;) :)

Ciska

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: oktober 29, 2008, 04:27:19 am »
Hier wordt er dit geschreven maar ook dit is uitgerekend nadat er al verdere nafok was verkregen en het gaat hier ook niet om de allereerste blauwe mutant..

DE BLAUWE (HEMELSBLAUWE) GRASPARKIET

In 1878 wordt bij Limbosch in België uit twee groene oudervogels de eerste blauwe geboren. Van deze vogel wordt echter geen nafok verkregen. Pas in 1910 treedt de blauwe grasparkiet opnieuw op bij een fokker in het Franse Le Mans. Dit keer lukt nafok wel en wordt de mutatie erfelijk vastgelegd.

Kleurvererving

Uit de kennis die we thans van deze mutatie hebben, kunnen we opmaken dat de lichtgroene grasparkieten van die Franse fokker destijds beide split voor blauw moeten zijn geweest. Tevens dat de kleur blauw recessief is ten opzichte van groen en autosomaal vererft.

Paren we een fokzuivere groene (lichtgroene) grasparkiet aan een blauwe (hemelsblauwe) dan krijgen we in de nafok uitsluitend groene (lichtgroene) jongen te zien. Alle groene nakomelingen dragen echter de erfelijke aanleg voor (hemels)blauw verborgen in zich of - om in vaktermen te spreken - zijn split voor blauw.

We schrijven: groen/blauw.

Paren we vervolgens twee groene grasparkieten die split voor blauw zijn met elkaar, dus groen/blauw x groen/blauw dan zijn de verwachtingen:

25% groen

50% groen/blauw

25% blauw.

Alle blauwe nakomelingen uit deze paring zijn fokzuiver.

Uit blauw x blauw komen daarom uitsluitend blauwe jongen.

Helaas kunnen we aan de groene jongen niet zien welke fokzuiver zijn en welke groen/blauw. Dit is echter via een proefparing eenvoudig te achterhalen.

Het volgende kweekseizoen paren we dan een dergelijke groene aan een blauwe. Komen hieruit uitsluitend groene nakomelingen dan is de gebruikte groene oudervogel fokzuiver. Vinden we behalve groene ook blauwe nakomelingen in het nest dan is de gebruikte groene oudervogel split voor blauw.

Inmiddels - zo is aangetoond - zijn er twee blauwmutaties opgetreden. Men noemt ze blauw type 1 en blauw type 2

In de formuletaal schrijven we bl1 en bl2

Uiterlijk is er geen enkel verschil tussen het bl1 type en het bl2 type.

Uit bl1 x bl1 komen 100% blauw type 1 vogels

Uit bl2 x bl2 komen 100% blauw type 2 vogels. Zoals gezegd: er is geen uiterlijk verschil.

Paren we echter een bl1 aan een bl2 dan tonen de blauwe nakomelingen een bleekgeel masker. Men noemt ze thans crèmemasker (in het verleden werd de crèmemasker, geelmasker type 1 genoemd). Op de crèmemasker en hoe deze uit twee zuiver blauwe vogels kan ontstaan, kom ik nog wel weer terug. In dit artikel beperk ik mij uitsluitend tot de blauwe grasparkiet

De kleurstandaard

In de internationale standaard is de blauwe (hemelsblauwe) als volgt samengevat:

BLAUW (hemelsblauw)

Masker: Wit.

Keelstippen: het masker is aan de hals versierd met zes gelijkmatige, op gelijke afstand liggende grote ronde stippen, waarvan de beide buitenste aan elke kant door langwerpige wangvlekken gedeeltelijk worden bedekt.

Kleur van de keelstippen zwart.

Wangvlekken: violet.

Algemene lichaamskleur: lichtblauw, schoon en gelijkmatig zonder andere scharkering.

Tekening: golvende tekening aan kop, wangen, hals, rug en op de vleugels.

Kleur van de tekening zwart.

Slagpennen: zwart, blauw bewaasd.

Lange staartveren: donkerblauw.

Ogen: zwart met witte iris.

Poten: blauwgrijs.

Neusdop: bij de man blauw; bij de pop bruin.

Snavel: hoornkleurig, enigszins bleekolijfgroenachtig getint.

Aanwijzingen voor de fok

Uit goed gekleurde blauwen komen steeds goedgekleurde blauwen. De oudere grasparkietfokkers onder ons die het kleurtijdperk nog meegemaakt hebben, zullen dit beamen. De beste paring is dus blauw x blauw. Ook wanneer men een zeer goed gekleurde blauwe aan een iets minder diepgekleurde paart verkrijgt men telkens een aantal goedgekleurde blauwen.

Goede alternatieven zijn:

- blauw x groen/blauw of omgekeerd;

- blauw x Australisch grijs 1 factorig of omgekeerd;

- blauw x blauw of Australisch grijs 1 f. opaline pop.

Stel de kweekparen zo samen dat er zoveel mogelijk een medium veertype in de lichaamsbevedering van de nakomelingen ontstaat. De kleurkwaliteit neemt onmiddellijk af zodra de bevedering verder opschuift in de richting van het bufftype

Vermijd het gebruik van vogels die in het bezit zijn van donkerfactoren. Ook de melaninereductiefactoren, de ino-factor, de fallowfactor en de cinnamonfactor kunt u beter niet gebruiken.

Belangrijk is verder dat u streng selecteert op de ondulatietekening. Deze moet regelmatig en diepzwart van kleur zijn en scherp afsteken tegen de zuiver witte baardtoppen. Streng selecteren op het opaline-effect. De opalinefactor zo beperkt mogelijk inschakelen. Voor typeverbetering kan het echter wel eens nodig zijn. Opaline poppen hebben vaak een goede schouderpartij en een breed en diep masker met zware spots.

De meest voorkomende fouten met betrekking tot de kleurstandaard

Te licht, te donker, te flets van kleur

Kleur door niet gewenste kleurfactor beïnvloedt (bv. violetfactor).

Niet uniform van kleur, vlekkerig;

Afwijkende kleur van snavel/neusdop, ook bontvorming op de neusdop;

Afwijkende poot/nagelkleur, bonte nagels;

Afwijkende oogkleur (bijv. missen irisring)

Kleur van masker en/of keelstippen en/of wangvlekken niet in overeenstemming met de kleurstandaard;

Kleur van het masker uitlopend in de borstbevedering;

Masker te kort te smal;

Masker gespleten;

Getekend masker (flecky headed);

Ontbreken van één of meer keelstippen;

Keelstippen te klein, te groot, dus niet passend bij het betreffende masker;

Keelstippen niet even groot;

Keelstippen niet rond (druppelvormig, halvemaanvormig, ovaal);

Keelstippen te dicht op elkaar, elkaar bedekkend;

Te veel keelstippen (masker niet geconditioneerd);

Onregelmatige verdeling van de keelstippen op het masker;

Keelstippen te laag geplaatst, op of onder de kleurafscheiding uitkomend;

Ondergrondkleur van de tekening toont opaline-effect;

Onregelmatige tekening;

Onscherpe tekening (wazig);

In kleur afwijkende tekening (bijv. niet zwart, te grijsachtig);

Tekst: H.W.J. van der Linden

Email: hvdlinden@gmx.net
http://www.psittaciformes.nl/docs/park/blauw.htm

Ciska

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: oktober 29, 2008, 04:32:01 am »
Kleurvererving | Donkerfactor 

Op een gegeven moment kwam er, gedurende het domesticatieproces van de grasparkiet, een afwijkende groene kleur in de
broedblokken. Toen men twee parkieten, van die afwijkende groene kleur, aan elkaar paarde, kreeg men een nog donkerder
nuance groen. Voor de derde keer ging deze regel niet op, dus had men drie nuances groen nl. de lichtgroene (wildkleur), de
donkergroene en de olijfgroene. De factor, die deze donkergroene kleur deed ontstaan, bleek dominant te vererven over de
wildfactor. Als symbool kreeg deze factor D. De formule voor een donkergroene grasparkiet is D+//D en die voor een olijfgroene
is D//D.
Bij de kweek van donkerblauwe grasparkieten kwam vast te staan, dat de blauw-factor (b/) gekoppeld was aan de donkerfactor
(D/).
De formule voor een kobaltblauwe grasparkiet is b,D+//b,D.
De formule voor een mauveblauwe grasparkiet is b,D//b,D.
Groene grasparkieten, die split zijn voor blauw en voor de donkerfactor, kunnen er genotypisch heel verschillend uitzien. Wanneer
een olijfgroene grasparkiet gepaard is aan een hemelsblauwe, hebben de jongen de formule b+,D//b,D+. Wanneer echter
een lichtgroene wordt gepaard aan een mauve, wordt de formule voor de jongen b+,D+//b,D. Uiterlijk lijken deze donkergroene
grasparkieten op elkaar, maar hun nakomelingen zullen verschillend van kleur zijn.

http://www.engelsegrasparkiet.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=52

Zie je wel dat ik gelijk had...

Ciska

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: oktober 29, 2008, 04:35:33 am »
Kleurvererving | Donkerfactor 

Op een gegeven moment kwam er, gedurende het domesticatieproces van de grasparkiet, een afwijkende groene kleur in de
broedblokken. Toen men twee parkieten, van die afwijkende groene kleur, aan elkaar paarde, kreeg men een nog donkerder
nuance groen. Voor de derde keer ging deze regel niet op, dus had men drie nuances groen nl. de lichtgroene (wildkleur), de
donkergroene en de olijfgroene. De factor, die deze donkergroene kleur deed ontstaan, bleek dominant te vererven over de
wildfactor. Als symbool kreeg deze factor D. De formule voor een donkergroene grasparkiet is D+//D en die voor een olijfgroene
is D//D.
Bij de kweek van donkerblauwe grasparkieten kwam vast te staan, dat de blauw-factor (b/) gekoppeld was aan de donkerfactor
(D/).
De formule voor een kobaltblauwe grasparkiet is b,D+//b,D.
De formule voor een mauveblauwe grasparkiet is b,D//b,D.
Groene grasparkieten, die split zijn voor blauw en voor de donkerfactor, kunnen er genotypisch heel verschillend uitzien. Wanneer
een olijfgroene grasparkiet gepaard is aan een hemelsblauwe, hebben de jongen de formule b+,D//b,D+. Wanneer echter
een lichtgroene wordt gepaard aan een mauve, wordt de formule voor de jongen b+,D+//b,D. Uiterlijk lijken deze donkergroene
grasparkieten op elkaar, maar hun nakomelingen zullen verschillend van kleur zijn.

http://www.engelsegrasparkiet.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=52

Zie je wel dat ik gelijk had...
Er staat namenlijk overal, de eerste blauwe grasparkiet maar NERGENS staat om welke kleurslag het nou precies gaat...

Nergens vind ik dat verhaal terug over de gele veertjes..

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #103 Gepost op: oktober 29, 2008, 05:31:01 am »
Citaat
Er staat namenlijk overal, de eerste blauwe grasparkiet maar NERGENS staat om welke kleurslag het nou precies gaat...

Wat denk je van Blauw  :CENS
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2008, 05:34:39 am door broto »

Ciska

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: oktober 29, 2008, 05:53:05 am »
Citaat

Dat zei ik dus...