Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26453 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #120 Gepost op: oktober 31, 2008, 08:03:41 am »
Ik had het over de állereerste blauwe grasparkiet dus waren er nog geen recessief blauwe grasparkieten, deze worden als voorouders ook nérgens vermeldt!

de eerste mutatie is altijd spontaan. Die kun je niet afdwingen.

Volgens mij is het antwoordal gegeven.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #121 Gepost op: oktober 31, 2008, 08:21:23 am »
Dat pigment verhaal, mens ik zeek in m n broek want wat je beweert is belachelijk, kleuren worden genetisch doorgegeven dus dat betekent ook de weergave van het pigment, en dat zal niet zomaar veranderen uitzichzelf tenzij je het hier over een chameleon hebt..

Goh die heeft toch ineens een aparte classificatie...

Tsja, als je zelfs niet wilt geloven wat in de biologie boeken staat, dan kan niemand daar nog wat tegen doen he. Dat 'pigment verhaal' is niet van mezelf, dat is gewoon puur biologie. Niemand zijn verzinsel dus. Je wilt gewoon niets geloven van wat er hier aan kennis geplaatst wordt...

En dat we zo blond op je overkomen is omdat het ten eerste voor velen een erg moeilijk onderwerp is en ten tweede we het eigenlijk nutteloos vinden om nog moeite te doen voor je, dus ja, dan maar een beetje geinen he. Hebben wij in ieder geval nog wat plezier  :dance:  tongue2

Ciska

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: oktober 31, 2008, 08:46:33 am »
Ik zie dit topc nu weer pas.

Maar probeer elkaar met respect te behandelen.
Op die manier is de discussie nuttig en leuk voor iedereen.
Als dit van allerlei kanten niet normaal verder kan gaan, dan zal er een slotje op moeten.  :(

Dit zou dan van hun kant moeten komen..
Zij lezen niet wat ik schreef..
Ik heb het over de állereerste BLAUWE grasparkiet en niet over die van nu,,
Omdat ze het niet weten gaan ze raar lopen doen en dat hoef ik niet te accepteren en zal ik ook niet doen..
Dát onderwerp staat helaas nergens beschreven dus hoe kan het nu opeens overal staan?
En iets wat men niet weet kán men of onderzoeken óf je kan degene die dat wél deed belachelijk maken en daar heb ik geen zin in..

Ik mag een optie van iemand anders niet omver gooien, dan heeft die ander toch per definitie gelijk, terwijl het niet klopt?

Het kán niet zijn dat blauwe parkieten zijn ontstaan door de geelfactor eruit te halen, dan zouden er voor 1870 al onderzoek moeten zijn verricht en dat is niet zo..
We hebben de genetische kleurcode van het koppel niet waar het eerste blauwe parkietje uit geboren werd..
Het zou wel heel toevallig zijn dat 2 vogels zo uit het wild de geelfactor missen en heeel toevallig aan elkaar gekoppelt werden.. Dat duidt op inteelt, logisch toch?
Het blauwe parkietje was, in gevangenschap, geboren maar een spontane mutant, per ongeluk!
Nergens zijn de gegevens genoteerd dat is dan een hele uitzoekerij..
Zij zeggen zélf blond te zijn, dit beweerde ik niet wel gaf ik aan dat ze in mijn ogen inderdaad heel blond zijn, ik gaf hen slechts gelijk!
Kijk maar of je hem op slot doet.
Ik hoef geen ruzie omdat men hier niet lezen kan..

Juultje08

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: oktober 31, 2008, 09:22:35 am »
 :seestars:

Ik moet even iets kwijt hier. Iedereen geeft hier zijn mening, prima daar leren we van. Ik heb van kleuren en kleurvererving totaal geen kaas gegeten. Op dat punt ben ik echt "blond". Wat ik wel weet is dat de manier waarop deze hele topic gestart is al niet zo lekker ging. Het is jammer Ciska, dat je niet bent begonnen met de forum etiquette te hanteren door je even voor te stellen. Had je dat gedaan en even gemeld dat je een topic wilde openen over kleuren en kleurvererving en daar graag over wilde brainstormen met andere forum gebruikers was t al heel anders geweest he?

Je bent gestart met een heel epistel over kleur en kleurvererving en ik als leek lees af en toe mee en merk dat je wel heel zeker bent van je zaak. Dat zijn andere ook, en dat mag toch? Ik neem aan dat dat de bedoeling is van een forum. De manier waarop je bent begonnen en blijft strijden voor jouw mening is niet echt vriendelijk.

Ik ben dan wel blond op het gebied van kleuren en kleurvererving maar ik ben niet blond op t gebied van sociaal omgaan met anderen en hun mening. Laat iedereen lekker in zijn waarde en gooi er s een knipoog tussendoor.

;) Ik hou van vogels, ben dol op t lezen hierover en ben verliefd op in mijn ogen mooie vogels. Als ik dan iets wil leren over kleur en .... dan is dit niet een discussie waar ik van wil leren. Je bent een beetje errug onvriendelijk begonnen, en zo een start is lastig om verder hier gezellig te "kletsen".

Ik wens jou en iedereen die hier lekker leest en leert een hele fijne dag

Groetjes Belinda.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #124 Gepost op: oktober 31, 2008, 09:40:23 am »
Er is normaal gereageerd, tot het besef kwam dat het eigenlijk geen nut had.

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #125 Gepost op: oktober 31, 2008, 19:19:21 pm »
Ciska er zijn een paar dingen die gewoon vast staan, of je dit nu geloof of niet.
Grasparkieten hebben altijd al veren gehad van het structuele type.
Dit houd in dat ze de blauwstructuur bezitten, daar doe ik niks aan en jij ook niet.
Dit type veer komt bijna bij alle groene kromsnavels voor.
Zouden ze deze niet bezitten, zouden er nooit blauwe vogels geboren kunnen worden.
Nu door het wegvallen van het gele psitacine of door zoals jij het noemt een foute gen, of defecte gen, hoe je het ook wilt noemen daardoor belet wordt om geel psitacine
aan te maken, zien wij deze vogels als blauw, dus noemen we die ook zo.

Als je hier toch niet mee eens bent, kan ik er ook niets meer aan doen.
Bezoek ook de site van mutavi ( http://home.versatel.nl/onsman1/ ) eens of vraag een onderhoud aan bij naturalis in Leiden, misschien dat zij je kunnen overtuigen, want wat ik zeg vind je onzin blijkbaar.

Een slotje hoef er wat mij betreft niet op  ;), kan wel wat hebben hoor  ;D

Henk

Ciska

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: november 01, 2008, 05:15:05 am »
Er is normaal gereageerd, tot het besef kwam dat het eigenlijk geen nut had.

Het heeft wel nut om te reageren maar wat ik ook niet leuk vind is dat jullie op een gegeven moment zeggen dat het te ingewikkelt wordt en dus daarom even geintjes opschrijven..
Ik begon niet onvriendelijk en ook later niet, dit is voor mij normaal hoe ik schrijf want zo ben ik nou eenmaal..
Het gaat er niet om dat jij het zegt Broto maar het gaat erom dat ik elders andere dingen lees als dat het blauw is onstaan door de geelfactor weg te halen en ja idd wat is er nou waar en wat niet..

Ik heb de link die je gaf aangeklikt en wat vind ik daar?

Proteïne structuur
Om een antwoord op deze vraag te krijgen moeten we naar de proteïne structuur kijken. Proteïnen bestaan uit ketens van aminozuren die uiteindelijk in het eindproduct worden omgezet.
Verschillende soorten enzymen hebben verschillende structuren. Sommige soorten enzymen worden gemaakt uit één enkele proteïne keten, anderen worden gemaakt uit twee kopieën van één proteïne keten. Weer anderen worden uit vier kopieën van één proteïne keten gemaakt. Als de enzymen die geproduceerd worden door deze serie allelen overeen komen met één enkele proteïne keten zouden er geen "Mutant I" geelmaskers zijn. Vogels met de genetische constitutie bl 1 / bl 2 zouden er dus als gewone blauwe witmaskers uitzien.
Datgene wat de "Mutant I" geelmasker ons laat zien is dat het enzym dat geel pigment produceert bestaat uit meer dan één proteïne keten. Het kunnen er ook twee of zelfs vier zijn.
Laten we in het belang van deze discussie aannemen dat het enzym bestaat uit slechts twee proteïne ketens tot het tegendeel is bewezen. Dan krijgen we de volgende situatie.
-Zuivere homozygote groenen (bl + / bl + ) produceren dus uitsluitend b + enzym.
-Mutant 2 blauwen (bl 2 / bl 2 ) produceren uitsluitend b 2 enzym.
-"Mutant I" geelmaskers (bl 1 / bl 2 ) produceren zowel b 1 enzym als b 2 enzym.

Omdat de proteïne ketens willekeurig in enzymen worden omgezet, produceren "Mutant I" geelmaskers eveneens hybride enzym. Het is dit hybride (b 1 / b 2 ) enzym dat het gele pigment produceert.

Hoezo is er dan geen geelfactor?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #127 Gepost op: november 01, 2008, 06:41:07 am »
Groen = geel + blauw

Haal het gele weg, wat blijft er dan over?

Ciska

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: november 01, 2008, 07:28:14 am »
Mutant 2 blauwen (bl 2 / bl 2 ) produceren uitsluitend b 2 enzym.
-"Mutant I" geelmaskers (bl 1 / bl 2 ) produceren zowel b 1 enzym als b 2 enzym.

Omdat de proteïne ketens willekeurig in enzymen worden omgezet, produceren "Mutant I" geelmaskers eveneens hybride enzym. Het is dit hybride (b 1 / b 2 ) enzym dat het gele pigment produceert

Ze maken dus wel geel pigment..

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #129 Gepost op: november 01, 2008, 07:36:30 am »
Citaat
Hoezo is er dan geen geelfactor?

Bij de geelmaskers heeft het gen dat geel psitacine aan moet maken zijn werk onvoledig gedaan. ( partieel blauw )
Deze mutatie heet bij andere kromsnavels aqua of turquoise.

Geelmasker type 1 is de turquoise ( de blauwe met licht geel masker )
Hierbij heeft de mutatie gezorgt voor algehele beletting van het gele psitacine in de lichaams bevedering en in mindere mate in de bevedering van het masker.
Daardoor het blauwe lichaam en licht gele masker

Geelmasker type 2 is de aqua (de zeegroene met een bijna volledig geel masker)
Hierbij heeft de mutatie zijn werk enkel gedaan in de haakje van de lichaams bevedring, daardoor heeft de vogel een zeegroene kleur gekregen met een bijna normaal geel masker.

Henk

Ciska

• Gast
« Reactie #130 Gepost op: november 01, 2008, 07:38:32 am »
Het zou kunnen..

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #131 Gepost op: november 01, 2008, 07:39:30 am »
Het zou kunnen..

Het is echt zo Ciska , geloof het maar  ;)

Ciska

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: november 01, 2008, 07:47:54 am »
okay dan.. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #133 Gepost op: november 01, 2008, 10:48:24 am »
 :a036: :thumsup:

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #134 Gepost op: november 01, 2008, 13:03:21 pm »
Hoe dan ook het blijven toverballen, haha, heerlijke vogels. Ik heb er wat leuke kleurcombi's bij en ik ben benieuwd of ik het in het voorjaar voor elkaar krijg er wat te koppelen en resultaat uit te krijgen.
Mijn mooiste kleuren hebben alleen nog geen liefje helaas, heb wel al een paar koppeltjes.
Maar als je 2 grasjes ziet en je weet niet de ouders of voorgeschiedenis dan kan je toch niet voorspellen wat voor kleur er uitkomt?  ???