Auteur Topic: Kortwieken  (gelezen 27304 keer)

Cosch

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #165 Gepost op: augustus 13, 2006, 12:59:32 pm »
UIteraard is het een en ander ook nagevraagd en gecheckt.

Maar de slagpennen zijn er juist voor om op te stijgen. En hoe langer je ze laat hoe meer ze kunnen.
Methode 2 heeftextra korte slagpennen en doordat de 'tussen'veren iets langer zijn zal hij iets langer lijn naar beneden maken. Maar hij kan niet vliegen op deze manier!

:CENS

billy

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:01:29 pm »
Heel duidelijk zeg.
Ik doe hier methode 1, ik durf methode 2 niet omdat ik weet dat zeker Sjakie met een windje zo weg is.
Groetjes Els

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #167 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:06:09 pm »
Methode 2 zal juist de vogel nog een mogenlijkheid geven om op te stijgen.

Frank,

De foto is Japies vleugel. Japie kan niet omhoog komen. Hij daalt in een mooie lijn naar beneden. Ook Kaya is op deze manier geknipt en ook hij kan niet omhoog komen. Kaya is natuurlijk wel een forsere vogel, maar zelfs Japie met zijn 400 gram komt niet omhoog.

Pascal

Wickingh

• Gast
« Reactie #168 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:10:18 pm »
Hai Pascal,

Thiely de Moor hanteert die methode en daarvan heb ik vogels (2 rose's) hoogte zien winnen.
Ook zal dit wellicht verschillen per vogel ik kan me voorstellen dat zwaardere vogels zoals ara's meer moeite hebben met klimmen dan lichtte zoals parkieten en aga's,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:14:01 pm »
Ja dat klopt zo wie zo! Een valkparkietje of een aga zal veel meer veren moeten knippen dan een zware grijze/ara.
Vandaar ook de waarschuwing: controleer altijd!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #170 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:14:23 pm »
Thiely de Moor hanteert die methode en daarvan heb ik vogels (2 rose's) hoogte zien winnen.
Ook zal dit wellicht verschillen per vogel ik kan me voorstellen dat zwaardere vogels zoals ara's meer moeite hebben met klimmen dan lichtte zoals parkieten en aga's,

Dat is ook zo Frank.

@Corina

Dit lijkt mij er bij de waarschuwing nog bij te moeten. Dat wanneer men voor methode 2 of 3 kiest, dat men mogelijk moet uitwijken naar methode 1 wanneer blijkt dat de vogel nog kan stijgen ondanks dat deze volgens een methode goed gewiekt is. Als voorbeeld kun je QT nemen. Die is goed gewiekt volgens methode 1, maar kan nog steeds ver komen. QT is blijkbaar erg sterk met zijn spieren.

Cosch

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:17:26 pm »
Ok duidelijk!

Wickingh

• Gast
« Reactie #172 Gepost op: augustus 13, 2006, 13:22:49 pm »
 woohoo  :thumsup: Goede oplossing Pascal  :thumsup:

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #173 Gepost op: augustus 14, 2006, 10:06:48 am »
Kan het niet over m'n hart verkrijgen om Pika te kortwieken. De situatie bij ons is als volgt in huis vliegt ze goed, landt ook goed zelfs als ze ergens van schrikt (alhoewel dat zelden gebeurd). Ik heb mijn werk op buiten, maar daar kan ze niet bij loslopen en tuigje is dan ook geen oplossing. We hebben besloten om buiten een grotere voliere voor haar te plaatsen, zo kan ze me wel zien en lekker op buiten zijn. Mochten we wel ergens heen gaan overweeg ik om een tuigje aan te schaffen. Voor Pika zitten dus aan het kortwieken niet echt voordelen, dus ze mag haar veertjes houden woohoo

Cosch

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: oktober 28, 2006, 13:08:45 pm »
Weet ff niet waar ik het anders neer moet zetten.

Coco heeft 3 nieuwe veren tegelijk door gekregen. (2 aan de ene kant en 1 aan de andere) En hij vliegt al weer bijna!  :o Niet echt veel omhoog maar hij heeft de kracht al weer. Kun je nagaan hoe goed je moet bijhouden.  ::)
Ik laat de veren even uitgroeien dan hoef ik maar 1x te knippen. Maar voorlopig niet naar buiten!

miekje

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: oktober 28, 2006, 13:23:13 pm »
Nee ik weet wat je bedoeld, Peanut heeft aan elke kant 1 veer, en die vliegt ook de kamer alweer door  :o
Echt ongelofelijk hoe sterk ze zijn  :seestars:

Koko

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: oktober 28, 2006, 13:33:49 pm »
ik heb 2 geleewiekte gaaien :cry: en 1 vliegende
ik ga nu ik het verschil heb gezien voor de vliegende gaai
wel is het zo dat de vliegende gaai, s ochtends los is en een deel van de avond, s middags vliegt ze in een zeer ruime voliere met haar zus en 2 Amazone;s
als ik gsa fietsen of wandelen zit zij in een bench op de buggy of achter op de fiets, ze brabbelt honderd uit net als de geleewiekte amazone's, en vindt alles prachtig.
Naar mijn idee mist ze niks, maar de geleewiekte Amazone;s missen wel iets, ze kunnen helaas niet vliegen

Groetjes
Boudewijn

ede

• Gast
« Reactie #177 Gepost op: maart 16, 2007, 13:20:55 pm »
Informatief topic Kortwieken toegevoegd met de verschillenden methodes:

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,25360.0.html

Op verzoek is er een foto toegevoegd van de dichtgevouwen vleugel als hij geknipt is volgens methode 2!

ludy

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: maart 17, 2007, 20:38:58 pm »
Een vogel in een huiskamer laten vliegen is levensgevaarlijk. Schrikken en een ruit niet zien dat doe ie maar één keer. De kaars, gasvlam, thermische kookplaat etc. etc. is ook een fout die je maar één keer maakt. Bovenien heeft een vogel ongefilterd dagligt nodig en moet dus regelmatig naar buiten, dat is lastig en dierpnvriendelijk in een kooi. Vervelende dingen als partnergedrag en territoriumgedrag onstaan ook veelal in een kooi. Op de juiste manier gekortwiekt, kan een gaai mee naar buiten en mee wandelen. Het dier wordt socialer en kan dus op een klimboom. Ik heb alle drie mijn gaaien gekortwiekt en ga regelmatig wandelen o.a. op wandelingen die aangekondigd worden op de site van de SPPW. Daar vond je trouwens ook heel veel informatie over papegaaien van dr Hooimeijer en heel veel uitleg over praatje pot verhalen.

ede

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: maart 17, 2007, 20:44:03 pm »
Ik denk ook dat een papegaai er meer aan heeft om regelmatig buiten te zijn. Dan ALTIJD binnen een paar meter te kunnen vliegen!  :thumsup: