Auteur Topic: Broedmachine vogels  (gelezen 28456 keer)

ede

• Gast
Re: Broedmachine vogels
« Reactie #60 Gepost op: september 16, 2007, 15:07:46 pm »
Dank je wel.
 :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #61 Gepost op: september 16, 2007, 16:08:57 pm »
Ik vind dat er in deze discussie idd erg snel aan geld verdienen wordt gedacht. Ook vind ik het jammer dat er hier niemend is die de discussie van een andere kant kan toelichten.
Niet iedere kweker doet het om het geld of om mooie en nieuwere kleurslagen. Je kan kan toch ook kweken omdat je het leuk vindt? Waarom zou een kweker niet een bedrag voor zijn jonkie mogen vragen? Die prijzen liggen toch onder de winkelprijzen. Kan je wel zeggen dat het niet om winkels gaat in deze discussie. Maar sommige kwekers kunnen hun hobby blijven handhaven doordat ze geld krijgen voor hun jonkies. Daar bekostigen zij zoveel mogelijk hun hobby mee. wat is daar verkeerd aan?
Dat je eieren in de broedmachine legt om de vogels zoveel mogelijk eieren te laten leggen, dat vind ik idd ook niet goed. Waarom ze anders eieren in de broedmachine leggen? Daar zullen best heel veel redenen voor zijn, mooie en minder mooie; maar omdat ik daar geen ervaring mee heb, kan ik daar niet over oordelen.
Dat je gaaien met 5 weken uit het nest haalt voor handopfok, hoeft ook niet om het geld te zijn. Sommige mensen denken nu eenmaal anders over handopfok versus natuurbroed. Mijn eerste gaai is bewust een handopfokgaai, daar heb ik zo mijn redenen voor. De kweker waar hij vandaan komt, doet echt niet aan handopfok puur om het geld. Als je ziet hoeveel tijd en liefde hij erin heeft gestopt en hoeveel tijd hij aan mij heeft besteed om mij te begeleiden. Daar kon de prijs (die dus lager lag dan een winkel) niet tegen op. Wilde hij veel geld verdienen, had hij vast veel meer koppels gehad en minder tijd.

En dan heb ik ook nog een vraag. De meeste gaaien worden alleen gehouden in de woonkamer. Waarom is het dan erg dat die gaaien van jongs af aan veel op mensen gericht zijn? Waarom moet een gaai natuurlijk gedrag vertonen om begrepen te worden? Veel mensen hebben geen idee wat het natuurlijk gedrag is. Zouden zij de gaai niet beter begrijpen als zij alleen naar het specifieke gedrag van hun eigen gaai kijken? De huiskamergaai zit toch ook niet in een natuurlijke omgeving? Waarom dan zo gericht zijn op hoe het in de natuur is? Is het idd zo dat een gaai problemen gaat geven door de broedmachine of de handopfok? Ik lees toch ook van talloze gaaien die probleemgaaien zijn waar dit soort dingen niet spelen. Is er ooit onderzoek naar gedaan welke gaaien problemen geven ivm de broedmachine en de handopfok en hoeveel gaaien "gewoon" problemen geven? Doen bijv va of opvangcentra daar onderzoek naar?
Bij mijn agaatjes bijv is de handopfok aga socialer (tov mens en soortgenootjes en andere gaaiachtigen) en makkelijker en tammer dan zijn natuurbroedpartner. Okee, dan zijn dat wel geen grote gaaien, maar toch.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2007, 16:12:14 pm door lejah »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #62 Gepost op: september 16, 2007, 16:48:07 pm »
Het gaat ook niet om het bedrag van de vogels,maar er zit wel verschil,of een koppel 1 x 4 eieren legt en ze worden verkocht,
of 2 x 4 eieren waarvan 1 nest in een machine,dat gaat dan toch om geld of ben ik nou zooo blond.

En ook winkels hebben hun vogels van (hobby) kwekers,dus dat maakt helemaal niet uit.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #63 Gepost op: september 16, 2007, 17:18:43 pm »
Het gaat ook niet om het bedrag van de vogels,maar er zit wel verschil,of een koppel 1 x 4 eieren legt en ze worden verkocht,
of 2 x 4 eieren waarvan 1 nest in een machine,dat gaat dan toch om geld of ben ik nou zooo blond.

Jij gaat er van uit dat dat eieren in de broedmachine er alleen op die manier en met die overweging ingaan? Ik niet. Kijk maar naar wat ik schreef.
Ik weet overigens niet of jij blond bent. Ik wel in elk geval.

Dat je eieren in de broedmachine legt om de vogels zoveel mogelijk eieren te laten leggen, dat vind ik idd ook niet goed. Waarom ze anders eieren in de broedmachine leggen? Daar zullen best heel veel redenen voor zijn, mooie en minder mooie; maar omdat ik daar geen ervaring mee heb, kan ik daar niet over oordelen.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #64 Gepost op: september 16, 2007, 17:23:56 pm »
Ik heb jouw berichtje wel goed gelezen  ;)

Alleen vraag ik mij af,dat,wanneer er andere/goeie redenen zijn de kweker(s) dan niet reageren hier  :CENS

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #65 Gepost op: september 16, 2007, 17:52:23 pm »

Ik weet overigens niet of jij blond bent. Ik wel in elk geval.

Gelukkig heb ik je regelmatig gesproken en kan ik zeggen dat je hier niet  altijd conclusies uit kan trekken.

Het word tijd dat er eens een "broedmachine kweker" reageert want dit begint echt een fluttopic te worden.Wat worden er toch een hoop sterke argumenten aangevoerd op aannames.
Ik vraag me echt af hoeveel broedmachine kwekers er zijn.

Dorian

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: september 16, 2007, 18:29:03 pm »
Antonia, ik geloof dat hier niet eens zoveel kwekers zijn van papegaaien.
Misschien is dat de reden dat er niet gereageerd wordt.
Of omdat de kwekers die dit lezen en gewoon geen behoefte aan hebben.
Het kan ook dat ze bezig zijn met andere dingen dan hier dit topic volgen.
Of gewoon geen zin hebben zich te mengen in dit soort discussies, wat me ook wel gevaarlijk lijkt als kweker.
Het merendeel van dit forum is van mening dat broedmachinevogels geen goed idee is (met tig redenen).
Ik kan me voorstellen dat ook al denk je daar als kweker anders over, je geen zin hebt om hier uitleg te geven, met kans dat iedereen over je heen valt.
Ik weet niet, maar het zou natuurlijk allemaal kunnen he?  ???

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #67 Gepost op: september 16, 2007, 18:54:39 pm »
Ik weet niet, maar het zou natuurlijk allemaal kunnen he?  ???

Weet ik bijna wel zeker  :)  en dat begrijp ik best hoor.
Maar als je de ene reactie geeft,in een andere/eigenlijk verkeerde topic ... kun je ook hier reageren,is mijn mening  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: september 16, 2007, 18:59:35 pm »
huh wie dan?

giggles

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: september 16, 2007, 19:07:36 pm »
Een hobbykweker kweekt omdat deze persoon veel liefde heeft voor de vogel die hij houdt.
Het onderhouden van zijn koppels kost alleen wel een hoop geld. Net als het grootbrengen van jongen. Zowel voor natuurbroed, als handopfok, als broedmachine vogels.
Deze kosten probeert een hobbykweker eruit te halen door de verkoop van de door zijn koppels gekweekte jongen.

Ik weet dit door discussies te voeren en vragen te stellen aan een hobbykweker die ik ken. (Balou komt hier weg)
Het zijn mensen met echte liefde voor de vogels.
Ook hier worden er wel is eieren in de broedmachine gezet. Het gaat dan met name om de eieren uit het nest van zijn witkuif kaketoes.
Deze witkuifen slopen elke keer hun eieren als ze de kans krijgen.

Zoals ik al zei. Het gaat bij hun niet om het geld. Hij had tegen mij gezegd, dat als ik zou willen kweken om het geld ik het beter kon laten, want als je de prijs van het vogeltje aftrekt van de onkosten blijft er niet zo geweldig veel over.
(Aanschaf van de koppels, voilieres voor de koppels, de kans dat de koppels niet gaan leggen. Als ze gaan leggen, dan moet het vogeltje gevoerd worden, getest. Er moeten bakken beschikbaar zijn bij handopfok en later kooien, enz enz)
Kortom er komt meer bij kijken dan wij (als consument) denken om te kweken.
Als een hobbykweker alleen maar geld uit moet geven voor zijn hobby houdt hij het niet lang vol denk ik.

Dus als we ons beperken tot de echte hobbykwekers denk ik dat we wel uit mogen sluiten dat ze het om de centen doen.

Als ik dit zo terug lees zie ik dat ik eigenlijk off-topic ben, want het gaat om broedmachines en niet om het feit of kwekers het doen voor de centen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een kweker de eieren liever in een broedmachine legt, met de kennis in zijn achterhoofd dat zijn koppel anders de eieren verwoesten.

Ik ben geen voorstander van broedmachine vogels, want ik heb ervaring met Lola en ik zie gewoon dat ze wat mist ten opzichte van de andere vogels.
Misschien dat het fout is gegaan bij de kweker waar lola wegkomt, of misschien is het fout gegaan bij de vorige eigenaar en misschien doen we het zelf wel fout, maar onze andere vogels hebben deze problemen niet en deze komen niet uit een broedmachine.
Dus misschien dat mijn mening wel een beetje beïnvloed is door een "probleem" vogel, waarvan de oorzaak niet helemaal duidelijk is.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #70 Gepost op: september 16, 2007, 19:23:01 pm »
Duidelijk geschreven Jarno.

Toch blijft geld een issue spelen. De hobbykweker zal om zijn onkosten te kunnen dekken toch kuikens willen verkopen. Als men het heeft over "het voor geld kweken" dan denkt men alleen aan de eventuele winst. De kweker zou het ook kunnen doen om zijn onkosten te kunnen dekken.  :CENS

En iedereen moet wel eerlijk beredeneren. Zou een kweker toegeven het om het geld te doen? Ik denk het niet. Want men weet dat potentiele klanten niet zullen kopen bij een kweker die voor het geld kweekt. Toch? En of dit nu is om winst te maken of om kosten te dekken dat maakt in deze niet uit.

Al met al zal deze vraag in mijn ogen nooit beantwoord worden door kwekers. Zij zullen altijd andere redenen geven, welke positief overkomen op de klanten. Een hobbykweker zal ook commercie moeten voeren om zijn kuikens kwijt te raken.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #71 Gepost op: september 16, 2007, 19:37:47 pm »
Duidelijk geschreven Jarno.

Bedankt voor de moeite Jarno alleen vergeefs....
HET GAAT ZE WEL OM HET GELD............zeggen ze

Met vriendelijke groet.

Gegroet

Dorian

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: september 16, 2007, 19:45:09 pm »
* heb mijn emotionele reactie verwijderd *
« Laatst bewerkt op: september 16, 2007, 19:54:29 pm door Dorian »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #73 Gepost op: september 16, 2007, 19:51:09 pm »
We hebben het toch niet over kuikens maar over de eieren  :CENS

Bedankt voor de moeite Jarno alleen vergeefs....
HET GAAT ZE WEL OM HET GELD............zeggen ze

Met vriendelijke groet.

Gegroet

Kom jij dan eens met een goeie,ik heb wel een idee wanneer je het wel zou doen,maar dat schijnt in veel gevallen dus niet de rede te zijn>

ede

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: september 16, 2007, 19:53:03 pm »
Broedmachine is inderdaad niet meer voor de kuikens. Dan hebben we het over Handopfok maar dat is een hele andere discussie!