De prijzen van een gaai zij zowiezo al veel hoger dan toen er nog geen/weinig broedmachines waren
En als een gaai € 1000,- oplevert en dat dan ipv 4 keer 8 keer ..... per koppel .....
Antonia, misschien is het beter om niet meer steeds zo te reageren. Je gaat ervan uit dat het slechts om geld maakt. Emotie (menselijke emotie) en andere achtergronden sluit je hiermee uit.
Je scheert hiermee alle kwekers over 1 kam, zelfs misschien die van je eigen vogel(s).
En Kyra, dit is ook de ervaring die ik heb met veel kwekers. Het zout op je patatten verdien je er echt niet mee. Mensen die minder gaan werken om hun hobby te kunnen voortzetten, maar dit er wat betreft opbrengst die de jonge gaaitjes opbrengen echt niet uithalen. Dus ja, tuurlijk gaat het ook om opbrengst, maar dat ene of die twee broedmachinekuikens op jaarbasis helpen echt niet meer zoveel.
Dan nu toch, ik heb het zien gebeuren, bij een kweker waar ik veel contact mee heb, het verdriet dat ze hadden toen een vogel bij hun nieuwe eigenaar overleed. Hoe zeer deze meeleefden toen onze kleine meid ziek werd. En inderdaad, dan ook een kuikentje dat in de broedmachine heeft gehaald (want ze halen het ook dan lang niet allemaal), de opvoeding van dat kuikentje en het verhuizen naar zijn nieuwe huisje. De liefde, tijd en energie die hierin is gestoken. Ik kan het gewoon niet, om dan zomaar te accepteren dat er gezegd wordt dat het over het geld gaat. En het beetje geld dat er misschien extra overblijft (wat nooit veel kan zijn, aangezien er minder gewerkt wordt) wordt gestoken in een korte vakantie (1 persoon, de ander blijft thuis om voor de jonge gaaien te zorgen, de hobby voor te zetten) naar Tenerife om nog meer te leren over gaaien.
Dat de prijzen hoger worden is normaal, niet alleen door inflatie enzovoorts, maar ook omdat de vraag toeneemt. Helaas gaat het om dieren maar is marktwerking ook hier van toepassing.
Ik zou graag willen weten of er echt meer problemen zijn met broedmachinevogels.
Het is op zich namelijk vreemd, aangezien de volledig zijn voorbereid op de woonkamer.
Je zou dus verwachten dat het wel goed gaat.
En, daarnaast, is het wel zo dat broedmachinevogels meer gedragsproblemen krijgen?
En is het daarnaast zo dat deze vogels moeilijker zorgen voor nageslacht?