Auteur Topic: Broedmachine vogels  (gelezen 28468 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Broedmachine vogels
« Reactie #75 Gepost op: september 16, 2007, 20:00:37 pm »
Bedankt voor de moeite Jarno alleen vergeefs....
HET GAAT ZE WEL OM HET GELD............zeggen ze

Met vriendelijke groet.

Gegroet

Mag ik vragen waarom deze reactie wordt gegeven?  ???

Ik heb mijn reactie geschreven NIET om te zeggen dat ze het om het geld gaat, maar WEL om deze optie open te houden.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar zo'n reactie? Dat zegt meer over jou dan over mij denk ik  :CENS

Dorian

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: september 16, 2007, 20:12:19 pm »
Even alles op een rijtje gezet.

Parkieten (grasparkieten) kosten om en nabij 7,50.
Want ze kweken heel erg makkelijk.

Grotere papegaaien kosten meer. (denk aan honden, sommige rassen kosten meer).
Stel dat papegaaien net zo makkelijk zouden kweken als grasparkjetjes dan waren papegaaien goedkoper.

Vraag en aanbod is blijkbaar redelijk gelijk, zeker als je kijkt naar jonge gaaien. (vraag waarschijnlijk nog groter dan aanbod)
Stel nou dat aanbod terug zou lopen doordat er geen broedmachine kuikens meer zijn.
En handopfok van erg jonge kuikens die moeten worden uitgehaald omdat ouders ze doodpikken, ook wordt gestopt.
Dan stijgt de prijs natuurlijk.
Misschien zodanig veel zelfs, dat mensen dat er niet voor over hebben.

En dan, dan is er dus de illigale import die de kop opsteekt om geld te verdienen en dit compenseert.

Om het even wel over geld te hebben.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #77 Gepost op: september 16, 2007, 20:15:41 pm »
De prijzen van een gaai zij zowiezo al veel hoger dan toen er nog geen/weinig broedmachines waren  :)
En als een gaai € 1000,- oplevert en dat dan ipv 4 keer 8 keer ..... per koppel .....

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #78 Gepost op: september 16, 2007, 20:41:27 pm »
Mag ik vragen waarom deze reactie wordt gegeven?  ???

Ik heb mijn reactie geschreven NIET om te zeggen dat ze het om het geld gaat, maar WEL om deze optie open te houden.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar zo'n reactie? Dat zegt meer over jou dan over mij denk ik  :CENS
Ik heb deze reaktie gegeven omdat alles wat gezegd word door mensen die mss een beetje meedenken met broedmachine kwekers een reaktie krijgen waar het woord geld in voorkomt.Ik vind dat dat nu al zovaak genoemd is dat voor mij dit topic niet zo interessant meer word.Vandaar gegroet.
Mss hoopte ik met deze reaktie dat er eens over iets anders dan geld geschreven ging worden.
Maarja helaas.......

Rob

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #79 Gepost op: september 16, 2007, 20:43:08 pm »
Ik heb deze reaktie gegeven omdat alles wat gezegd word door mensen die mss een beetje meedenken met broedmachine kwekers een reaktie krijgen waar het woord geld in voorkomt.Ik vind dat dat nu al zovaak genoemd is dat voor mij dit topic niet zo interessant meer word.Vandaar gegroet.
Mss hoopte ik met deze reaktie dat er eens over iets anders dan geld geschreven ging worden.
Maarja helaas.......

Rob

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw. Je gaf eerder al aan dat jij geen idee hebt of ze het voor het geld kweken, maar de mensen die een mening hierover uiten, mogen dat vervolgens in jouw ogen niet.

Dat stoort mij een beetje.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: september 16, 2007, 20:48:35 pm »
Mijn dochter heeft Gizmo van een hobbykweker vandaan!!

Deze man zijn grootvader en zijn vader waren al kwekers en zijn zoontje schijnt ook een waardige opvolger te worden!

wij hebben Gizmo op 7 weken gekregen (ok ik weet dat hier veel mensen zijn die het niet begrijpen dat niet zelfstandige vogels worden verkocht maar dat is een andere discussie!!!) en hij heeft 700 euro gekost.  Wij kregen er een heel pakket aan voeding bij : een pak harrissons, een pak eivoer, een pak papvoeding, nutribird pellets, een gritblok, een jodiumblok, noem maar op het zat erbij....
Wij hebben daar meer dan twee uur gezeten om alle uitleg te krijgen (keurig in een mapje de tekst meegekregen) kregen alle uitleg over de papvoeding en mochten dit zelf "oefenen"!
We mochten altijd bellen (dag en nacht) en geloof mij ik heb dit uitgetest en kregen dan altijd heel vriendelijke uitleg! Op al onze vragen werd geantwoord.  Wij zijn terug gegaan om de vogel te laten wieken (gratis) hij probeerde een nieuwe methode die jammer genoeg niet werkte ( is hier ook ergens een topic over te vinden) en enkele dagen is die kweker naar ons thuis gekomen (meer dan een uur rijden) om op de klassieke manier te gaan wieken. 

Waarom ik dit alles vertel?? je moet mij eens vertellen hoeveel deze man nog "verdient" aan zijn vogels.... toen wij daar waren was hij trouwens volop aan het verbouwen aan beter infrastructuur voor zijn vogels.  Er zijn dus mensen die het kweken als hobby bekijken en gewoon de kosten eruit willen halen ( want veel meer zal dit niet zijn) en met liefde kweken met hun vogels.

Als ik zie hoe deze man met zijn vogels en met ons (zijn klanten) omgaat kan ik me niet voorstellen dat hij ooit in zijn hoofd zou halen om een broedmachine te gaan gebruiken enkel voor geldelijk gewin.

Het is zelfs zo dat hij vogels terug in huis haalt als ze weg moeten bij de eigenaren of mee gaat zoeken als een jonge van hem is weggevlogen.....  als je dit in "werkuren" vertaalt verdien je het zout op de pattatten niet!!!!!

Scheer dus niet elke kweker over dezelfde kam (zelfs niet als je niet akkoord bent met het verkopen van niet-zelfstandige kuikens!!!)

er zijn nog kwekers met hart voor hun dieren en ja die werken steriel om de gekende ziekten uit hun bestand te houden

groetjes

Kyra

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #81 Gepost op: september 16, 2007, 20:57:26 pm »
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw. Je gaf eerder al aan dat jij geen idee hebt of ze het voor het geld kweken, maar de mensen die een mening hierover uiten, mogen dat vervolgens in jouw ogen niet.

Dat stoort mij een beetje.
Dat mogen ze natuurlijk wel maar ik hoop alleen dat ze eens het woord g..d niet in hun mond nemen want dat is het enigste waar over gesproken word.En dat vind ik zo jammer.Ik hoop dat ik eens met andere argumenten om mijn oren word geslagen.

Wat bedoel je met deze reaktie eigenlijk?

Rob

Dorian

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: september 16, 2007, 21:05:17 pm »
De prijzen van een gaai zij zowiezo al veel hoger dan toen er nog geen/weinig broedmachines waren  :)
En als een gaai € 1000,- oplevert en dat dan ipv 4 keer 8 keer ..... per koppel .....

Antonia, misschien is het beter om niet meer steeds zo te reageren. Je gaat ervan uit dat het slechts om geld maakt. Emotie (menselijke emotie) en andere achtergronden sluit je hiermee uit.
Je scheert hiermee alle kwekers over 1 kam, zelfs misschien die van je eigen vogel(s).
En Kyra, dit is ook de ervaring die ik heb met veel kwekers. Het zout op je patatten verdien je er echt niet mee. Mensen die minder gaan werken om hun hobby te kunnen voortzetten, maar dit er wat betreft opbrengst die de jonge gaaitjes opbrengen echt niet uithalen. Dus ja, tuurlijk gaat het ook om opbrengst, maar dat ene of die twee broedmachinekuikens op jaarbasis helpen echt niet meer zoveel.
Dan nu toch, ik heb het zien gebeuren, bij een kweker waar ik veel contact mee heb, het verdriet dat ze hadden toen een vogel bij hun nieuwe eigenaar overleed. Hoe zeer deze meeleefden toen onze kleine meid ziek werd. En inderdaad, dan ook een kuikentje dat in de broedmachine heeft gehaald (want ze halen het ook dan lang niet allemaal), de opvoeding van dat kuikentje en het verhuizen naar zijn nieuwe huisje. De liefde, tijd en energie die hierin is gestoken. Ik kan het gewoon niet, om dan zomaar te accepteren dat er gezegd wordt dat het over het geld gaat. En het beetje geld dat er misschien extra overblijft (wat nooit veel kan zijn, aangezien er minder gewerkt wordt) wordt gestoken in een korte vakantie (1 persoon, de ander blijft thuis om voor de jonge gaaien te zorgen, de hobby voor te zetten) naar Tenerife om nog meer te leren over gaaien.

Dat de prijzen hoger worden is normaal, niet alleen door inflatie enzovoorts, maar ook omdat de vraag toeneemt. Helaas gaat het om dieren maar is marktwerking ook hier van toepassing.

Ik zou graag willen weten of er echt meer problemen zijn met broedmachinevogels.
Het is op zich namelijk vreemd, aangezien de volledig zijn voorbereid op de woonkamer.
Je zou dus verwachten dat het wel goed gaat.

En, daarnaast, is het wel zo dat broedmachinevogels meer gedragsproblemen krijgen?
En is het daarnaast zo dat deze vogels moeilijker zorgen voor nageslacht?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #83 Gepost op: september 16, 2007, 21:15:57 pm »
Ik zou graag willen weten of er echt meer problemen zijn met broedmachinevogels.
Het is op zich namelijk vreemd, aangezien de volledig zijn voorbereid op de woonkamer.
Je zou dus verwachten dat het wel goed gaat.

Ik ga me iets proberen voor te stellen.

Ik word als mens door apen opgevoed. Ik leer dus vanalles om als mens te leven zoals de apen leven. Instinctief ben ik een mens. Zou dat geen psychische problemen kunnen opleveren?  :CENS

Ik ben van mening dat een vogel nooit als een vogel opgevoed kan worden door de mens. Wij zijn geen vogels. Wij kunnen hen niet datgene bijbrengen wat ze nodig hebben.

Het idee erachter dat ze dan klaar zijn voor de woonkamer en dat ze de mens niet meer als vijand zien kan ik niet helemaal steunen. Ik vind het bijvoorbeeld zelf heel erg fijn dat Orrie, Cocootje en Japie  niet opstappen vanuit de kooi bij een vreemde. Stel nou dat er bijvoorbeeld wordt ingebroken en ze kunnen je gaaitjes zonder problemen meenemen omdat de gaaien hebben geleerd dat de mens geen gevaar voor ze zijn. Ik heb dan toch liever dat ze zich als vogel gedragen en dat ze tegengas gaan geven waar ik wakker van kan worden.

:CENS

Dorian

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: september 16, 2007, 21:28:40 pm »
Pascallo, dat wat je nu noemt heb ik ook over nagedacht.

Misschien ligt het eraan hoe lang jij door apen wordt opgevoed en dus daarna terug de mensenwereld in moet.
Of dat je bij apen blijft.

Vertaald naar de gaaienwereld: of je als gaai weer de gaaienwereld in moet (wild) of als je als gaai in de mensenwereld blijft.

Onze gaaien komen trouwens niet uit een broedmachine, maar stappen bij iedereen op, zelfs uit de kooi.

Ik vind dit wel een zeer interessante vergelijking die je hier aanhaalt.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #85 Gepost op: september 16, 2007, 21:39:01 pm »
Ik ga na dit bericht niet meer reageren op dit topic.

Er wordt nu van alles bijgehaald waar het niet om ging zoals,winkels,all kwekers,handopfok ed  shootme
Maar niet waarom er een broedmachine wordt gebruikt.Wat moet je dan ..... toch je eigen
conclusie trekken als er geen redelijk antwoord komt.

Wat ik al aan voelde komen,er wordt vanuit gegaan dat het hier specifiek over
ons "oud forumlid Frank" en collega gaat en er daarom alleen over Geld wordt gepraat.

Ik vind dit erg kinderachtig maar het is wel zo dat diegenen wel zitten mee te lezen
maar geen reactie willen geven  :CENS

giggles

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: september 16, 2007, 21:46:02 pm »
Kromsnavels zijn wilde dieren en zijn nog niet, zoals de kat en de hond, gedomesticeerd.
Hoe je het dus wend of keert. De liefde van een kromsnavel is niet onvoorwaardelijk, zoals bij een hond of kat.
Of de vogel nu uit een broedmachine komt, of bij zijn ouders weg.
De mens zal altijd moeten samenwerken met de vogel om een band met hem op te bouwen en dit gebeurt door als mens zijnde te voldoen aan de voorwaarden die de vogel stelt.
We lezen niet voor niets allemaal boekjes en surfen we het internet af om maar zoveel mogelijk info te vergaren over onze gevederde vrienden.

Wat ik hiermee wil zeggen. Het instinct van de kromsnavel is bij een broedmachine vogel hetzelfde, als bij een natuurbroed.

Volgens mij zijn het meer van die kleine dingetjes die ze missen.
Bij Lola duurde het bijvoorbeeld best lang, voordat ik haar voor het eerst heb zien poetsen. Ik vermoed dan ook dat ze dit heeft afgekeken van onze andere vogels.
Lola kon bijvoorbeeld wel goed vliegen toen ze haar buitenste slagpennen nog had. Dit is instinct.

@Antonia: Het gaat hier helemaal niet over Frank.... Snap ook niet hoe je er bij komt zeg.
               Laten we nu aub weer met zijn allen on-topic gaan, want het hele onderwerp versmeert nu en dat is toch wel jammer, want het begon als een erg interessant topic  :sorry:

TWEETY

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: september 17, 2007, 08:45:03 am »
als we nu eens proberen bij het onderwerp te blijven  ???
het zou leuk zijn als mensen met een broedmachine vogel eens een beetje over hun gaai vertellen.
zo komen we misschien meer te weten over het verschil.
aangezien dat de kwekers zich hier jammer genoeg niet aanmelden moet we toch iets doen met dit interessante topic  :)
tweety komt uit een broedmachine,
ik vond dat ze met alles heel snel was,
ze begon heel vlug te poetsen en geen enkele andere gaai heeft haar moeten tonen waar haar stuitklier zat .
ze begon ook heel snel haar nootjes te pellen zonder dat ze het ooit van een ander gezien heeft, klimmen deed ze ook heel vlug , ik vind dus dat ze alles heel snel en instinctief gedaan heeft .
als ik dan even stil moet staan bij de negatieve zaken,
ze is heel onzeker , maar zoals me meermaals op het forum duidelijk is gemaakt ook door mensen met ervaring die tweety al ontmoet hebben , komt dat door mij  :-[
ze is ook heel fijn van gestalte maar heb geen idee of dat door de broedmachine komt  ???
ik vind het dus geen probleem, en heb vertrouwen in haar kweker, een mens met een hart voor dieren .
dus kom op mensen  :a036:  wat merken jullie aan je gaai ?

jos

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: september 17, 2007, 09:49:41 am »
ja wat moet je met zo`n discussie aan  :CENS
in mijn ogen zal het weinig uitmaken als een gaai nou handfok is of uit een broedmachine komt
er is hier al veel aangehaald over de voor en nadelen van een broedmachine gaai.
ze zouden achter lopen en minder belangrijke voedingsstoffen binnen krijgen.
maar zal dit verhaal ook niet op gaan bij natuurbroed de strekste zullen overleven en de zwakste zal het onderspit delven of zie ik dit verkeert  :CENS

jos

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #89 Gepost op: september 17, 2007, 09:55:30 am »
Ik ga me iets proberen voor te stellen.

Ik word als mens door apen opgevoed. Ik leer dus vanalles om als mens te leven zoals de apen leven. Instinctief ben ik een mens. Zou dat geen psychische problemen kunnen opleveren?  :CENS

Ik vind dat een vreemd argument, om 2 redenen. Ten eerste kunnen we een papegaai geen menselijke eigenschappen toedichten. Menselijke emoties hoeven geen gaaienemoties te zijn.
Ten tweede, hoe weten wij of mensen die door apen worden opgevoed psychische problemen krijgen? Dat is toch nog nooit voorgekomen? Laat staan onderzocht. Zodra wij mensen een mens vinden dat door dieren wordt opgevoed, halen wij dat mens daar weg en proberen hem/haar weer in ons mensenleven te integreren en ja dat laatste levert vaak psychische problemen op. Maar dat is heel wat anders dan een gaai die door mensen opgevoed wordt en bij mensen blijft.

Ik vind het een goed idee van jou Sandra om eens broedmachinegaaien te beschrijven. Bij gebrek aan kwekers is het heel interessant om wat meer over de gaaien te lezen en of ze idd problemen hebben en zoja welke. Goed om te lezen dat het met jou Tweety goed gaat.

En wat Jos zegt, ik weet niet of het zo is, maar het klinkt niet onlogisch.